Jak vypadá fotografická smrt

camera

V dnešní době je již manipulace s fotografií velmi běžnou záležitostí. Miliony lidí vlastní digitální fotoaparáty a sloveso „to photoshop“ se přinejmenším v angličtině stalo již součástí obecného jazyka. Ne vždy se fotografie upravují z důvodů estetických – zvlášť ve fotožurnalismu může i jen drobná změna ve fotografii hluboce ovlivnit podstatu sdělení. To dělá z úpravy fotografií naléhavé téma žurnalistické etiky.

Foto: ilustrační. Zdroj: freeimages.com

První manipulace s fotografiemi se objevily krátce po vzniku samotné fotografie. V průběhu času nabírala tato manipulace různé formy a zasahovala do různých odvětví. Z morálního hlediska jsou problematické především fotomontáže v politické sféře. Nemorální je v teoretické rovině i počítačově upravená modelka v reklamě na krém proti vráskám v řadovém časopisu, ale lidé si již natolik zvykli na to, že jim je předhazována značně upravená realita, že jim to ani nijak nevadí.

Uvedu zde několik příkladů fotografických manipulací z historie a současnosti, na kterých lze pozorovat, z jakých důvodů a za jakými různými účely se s fotografií zachází způsobem, který si snad ani nezaslouží. Propaganda, politické očerňování a retušované zpravodajství jsou jen částí toho, k čemu se fotomontáže využívají.

Vezmeme portrét, přidáme hrst klonů a nakonec Toma Cruise

Typická montáž je fotografická kompozice, složená z více samostatných obrázků. Například téměř ikonická fotografie generála U. S. Granta z roku 1864. Jak lépe zobrazit vůdce armády než na koni v čele svých vojsk? Zdá se, že když zrovna nebyla taková fotografie k dispozici, nebyl problém složit dohromady hlavu Granta, koně a tělo generálmajora A. McCooka a místo vlastního vojska dát do pozadí zajaté vojáky Konfederace. Podobně o necelé století později Benito Mussolini nechtěl, aby na jeho heroickém portétu bylo vidět, že mu někdo drží koně, proto asistenta prostě nechal z obrázku odstranit. Důvody jsou zřejmé – vypadat lépe v očích veřejnosti. Dnes, v době sociálních sítí, je situace leckdy převrácená. Na internetu kolují např. obrázky Vladimira Putina, jak jede nejen na koni, ale i na slonovi, orlovi, žirafě nebo žralokovi.

Především na fotografiích vůdců režimů komunistických a diktátorských lze nalézt podezřele prázdná místa. Bylo nevhodné, pokud se někdo znelíbil režimu, aby byl viděn na fotografii společně s vůdcem, proto bývali takoví lidé často retušováni. Jako příklady mohou posloužit Joseph Goebbels, který zmizel z fotografie s Adolfem Hitlerem nebo Po Ku, který byl na obrázku s Mao Tse-tungem. Carlos Franqui, který byl vyfocen po boku Fidela Castra, byl vymazán poté, co Castro podpořil vpád vojsk SSSR do Československa a Franqui kvůli tomu emigroval. Franqui napsal o svých pocitech: „Objevil jsem svou fotografickou smrt. Existuji? Jsem jen trošku černé a trošku bílé, jsem jen hovno na Fidelově vestě.“

Časté jsou i případy, kdy je naopak na fotografii někdo navíc. V roce 2004 byla zveřejněna fotka, na které jsou spolu na pódiu Jane Fonda a senátor John Kerry při protiválečném mítinku. Na minulost Johna Kerryho to mělo vnést pozitivní světlo, z čehož sešlo, když byla fotografie označena jako podvrh. V mnoha dalších případech se nejedná jen o jedinou postavu navíc. V oblibě je kopírování stejných siluet, které se na první pohled nepozná a snímku dodá žádaný efekt. Když Antonín Zápotocký po svém zvolení zdravil z balkónu na Pražském hradě občany, nijak nevadilo, že je těch občanů ke zdravení jen hrstka. Naopak, o to méně lidí vědělo, že se v novinách objevila upravená fotografie, kde jsou na nádvoří celé davy.

Typem fotomontáží, které zaberou nejméně práce, jsou ty, na kterých se nic neupravuje. Stačí použít úplně cizí fotografii z jiného místa a času. Dokonce i filmy jsou užitečným zdrojem snímků – například čínská státní televize CCTV odvysílala záběry z vojenského cvičení letectva, a ačkoliv se v krátkém videu Tom Cruise neobjevil, bylo prokázáno, že záběry jsou z filmu Top Gun.

Fotografie již není zobrazením reality

Čím jsou fotomontáže dostupnější, tím jsou využívanější, a to nejen ve sférách, které jsou uvedeny výše. Lze říci, že s fotografií, která zobrazuje realitu, se dnes skoro nesetkáme. Obrázky se přizpůsobují očekáváním tvůrce a adresáta a podřizují se záměrům fotografa a náladě veřejnosti. S rostoucím bojem proti kouření uvidíme stále častěji fotografii Winstona Churchilla s podivným šklebem na rtech – chybí mu mezi nimi totiž typický doutník. Paul McCartney držel až do roku 2003 na obálce alba Abbey Road v ruce cigaretu, pak najednou zmizela. Není pravděpodobné, že by ji během té doby dokouřil.

Dnes už platí, že člověk může věřit jen vlastním fotografiím z dovolené. Ostatní záběry, které jsou mu předkládány z různých stran, by si každý měl přesít přes husté síto, protože mnoho lidí neví, kde leží hranice mezi přidáním efektu a působivosti a změněním samotné podstaty sdělení. Nebo tu hranici přehlíží.

Lukáš Žák
autor je student FHS UK

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

telefon kresba

Jdeme na to!