Harry a Meghan s vystoupením u Oprah neuspěli. Na sítích je kritizuje 89 % diskutujících.

image 3

Již několik týdnů v médiích rezonuje kontroverzní rozhovor s princem Harrym a jeho chotí vévodkyní Meghan pro americkou televizi CBS. Interview s moderátorkou Oprah Winfreyovou poskytlo řadu nových tvrzení, která se stala předmětem nejen mnohých článků, ale také debat v sociálních médiích. Od 7. do 23. března se k tomuto tématu v českém prostředí objevilo 18 839 zmínek. Ačkoli debaty v posledních dnech utichají, Česká televize se rozhodla interview znovu oživit a odvysílá divákům jeho přeloženou verzi 1. dubna. 

Přestože někteří komentující uvedli, že je témata spojená s britskou monarchií nezajímají nebo je považují za malicherná v době poznamenané pandemií koronaviru, většina komentářů vyjadřovala jasné hodnotící postoje vůči vévodovi a vévodkyni ze Sussexu či britské královské rodině.

Princezna musí z kola ven

Slova vévodkyně Meghan a prince Harryho negativně hodnotilo 89 % uživatelů. „V příspěvcích nejčastěji zaznívalo, že je vévodkyně pouhou herečkou a její tvrzení nepůsobí důvěryhodným dojmem. Jako další argumenty uživatelé uváděli, že jde královskému páru o zisk nebo o zviditelnění,“ říká Martina Maňhalová, analytička společnosti Newton Media a dodává: „Objevily se také názory o manipulátorských praktikách vévodkyně vůči princi, jejím špatném vztahu s vlastní rodinou nebo snaze se připodobnit zesnulé princezně Dianě.“

Kritika vévodkyně Meghan byla mnohdy pronesena formou krátkých pejorativních pojmenování bez uvedeného kontextu. Uživatelé ji nazvali zlatokopkou, pomlouvačkou či komediantkou. Zjednodušenému „nálepkování“ se nevyhnul ani místopředseda hnutí SPD Radim Fiala, který Meghan ve svém příspěvku označil za neomarxistickou sluníčkářku, která se chová jako nepřizpůsobiví imigranti. Výroky, které královský pár v rozhovoru pronesl, kladně hodnotilo jen 11 % diskutujících s jasným názorem. V těchto příspěvcích zaznívaly slova podpory, kdy uživatelé přáli páru nabytou svobodu a klid nebo sympatizovali s jejich náročnou situací. Dále také oceňovali, že se nebáli veřejně vystoupit a okomentovat praktiky v paláci.

Raději za zavřenými dveřmi

Zatímco vůči královskému páru významně převyšovaly kritické zmínky, v případě královské rodiny byla tonalita příspěvků značně vyrovnanější. V návaznosti na kontroverzní rozhovor se o královské rodině vyjádřilo pozitivně 54 % příspěvků, negativní charakter mělo 46 % zmínek. Diskutující oceňovali, že královská rodina nemá zapotřebí „prát špinavé prádlo“ na veřejnosti a soukromé záležitosti chce řešit mimo média. V příspěvcích také zaznívalo, že už samotné povolení sňatku Harryho a Meghan bylo ústupkem a jasným gestem přijetí vévodkyně do královské rodiny.

Hodnocení královské rodiny na českých sociálních sítích

Uživatelé také často srovnávali povahové rysy a vystupování Meghan s vévodkyní z Cambridge Kate, vyzdvihovali také úroveň a chování britské královny. Kritické příspěvky odkazovaly především na historické události související s princeznou Dianou, kdy uživatelé shledávali podobné principy přístupu rodiny k vévodkyni Meghan jako k zesnulé princezně. Někteří uživatelé předpokládali, že se díky dalším podobným rozhovorům poodkryje pravda o zamlčovaných praktikách v Buckinghamském paláci.

Většina debat (80 %) o kontroverzním rozhovoru královského páru proběhla na Facebooku, nejčastěji pod příspěvky účtů zpravodajských portálů. „Řada uživatelů uvedla, že své názory utvořila na základě útržkovitých částí rozhovoru nebo mediálních sdělení. Je tedy otázkou, zda plné znění rozhovoru vysílané Českou televizí ovlivní dosavadní názory uživatelů a zdali je pro ně toto široce medializované téma stále atraktivní,“ uzavírá Martina Maňhalová.

Analýza vychází z dat sociálních médií v období 7. 3. 2021-23. 3. 2021. Vyhodnocení tonality byl vytvořeno na základě 10% vzorku z 18 839 příspěvků s hodnotícím charakterem.

Čtěte také

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!