Harry a Meghan s vystoupením u Oprah neuspěli. Na sítích je kritizuje 89 % diskutujících.

image 3

Již několik týdnů v médiích rezonuje kontroverzní rozhovor s princem Harrym a jeho chotí vévodkyní Meghan pro americkou televizi CBS. Interview s moderátorkou Oprah Winfreyovou poskytlo řadu nových tvrzení, která se stala předmětem nejen mnohých článků, ale také debat v sociálních médiích. Od 7. do 23. března se k tomuto tématu v českém prostředí objevilo 18 839 zmínek. Ačkoli debaty v posledních dnech utichají, Česká televize se rozhodla interview znovu oživit a odvysílá divákům jeho přeloženou verzi 1. dubna. 

Přestože někteří komentující uvedli, že je témata spojená s britskou monarchií nezajímají nebo je považují za malicherná v době poznamenané pandemií koronaviru, většina komentářů vyjadřovala jasné hodnotící postoje vůči vévodovi a vévodkyni ze Sussexu či britské královské rodině.

Princezna musí z kola ven

Slova vévodkyně Meghan a prince Harryho negativně hodnotilo 89 % uživatelů. „V příspěvcích nejčastěji zaznívalo, že je vévodkyně pouhou herečkou a její tvrzení nepůsobí důvěryhodným dojmem. Jako další argumenty uživatelé uváděli, že jde královskému páru o zisk nebo o zviditelnění,“ říká Martina Maňhalová, analytička společnosti Newton Media a dodává: „Objevily se také názory o manipulátorských praktikách vévodkyně vůči princi, jejím špatném vztahu s vlastní rodinou nebo snaze se připodobnit zesnulé princezně Dianě.“

Kritika vévodkyně Meghan byla mnohdy pronesena formou krátkých pejorativních pojmenování bez uvedeného kontextu. Uživatelé ji nazvali zlatokopkou, pomlouvačkou či komediantkou. Zjednodušenému „nálepkování“ se nevyhnul ani místopředseda hnutí SPD Radim Fiala, který Meghan ve svém příspěvku označil za neomarxistickou sluníčkářku, která se chová jako nepřizpůsobiví imigranti. Výroky, které královský pár v rozhovoru pronesl, kladně hodnotilo jen 11 % diskutujících s jasným názorem. V těchto příspěvcích zaznívaly slova podpory, kdy uživatelé přáli páru nabytou svobodu a klid nebo sympatizovali s jejich náročnou situací. Dále také oceňovali, že se nebáli veřejně vystoupit a okomentovat praktiky v paláci.

Raději za zavřenými dveřmi

Zatímco vůči královskému páru významně převyšovaly kritické zmínky, v případě královské rodiny byla tonalita příspěvků značně vyrovnanější. V návaznosti na kontroverzní rozhovor se o královské rodině vyjádřilo pozitivně 54 % příspěvků, negativní charakter mělo 46 % zmínek. Diskutující oceňovali, že královská rodina nemá zapotřebí „prát špinavé prádlo“ na veřejnosti a soukromé záležitosti chce řešit mimo média. V příspěvcích také zaznívalo, že už samotné povolení sňatku Harryho a Meghan bylo ústupkem a jasným gestem přijetí vévodkyně do královské rodiny.

Hodnocení královské rodiny na českých sociálních sítích

Uživatelé také často srovnávali povahové rysy a vystupování Meghan s vévodkyní z Cambridge Kate, vyzdvihovali také úroveň a chování britské královny. Kritické příspěvky odkazovaly především na historické události související s princeznou Dianou, kdy uživatelé shledávali podobné principy přístupu rodiny k vévodkyni Meghan jako k zesnulé princezně. Někteří uživatelé předpokládali, že se díky dalším podobným rozhovorům poodkryje pravda o zamlčovaných praktikách v Buckinghamském paláci.

Většina debat (80 %) o kontroverzním rozhovoru královského páru proběhla na Facebooku, nejčastěji pod příspěvky účtů zpravodajských portálů. „Řada uživatelů uvedla, že své názory utvořila na základě útržkovitých částí rozhovoru nebo mediálních sdělení. Je tedy otázkou, zda plné znění rozhovoru vysílané Českou televizí ovlivní dosavadní názory uživatelů a zdali je pro ně toto široce medializované téma stále atraktivní,“ uzavírá Martina Maňhalová.

Analýza vychází z dat sociálních médií v období 7. 3. 2021-23. 3. 2021. Vyhodnocení tonality byl vytvořeno na základě 10% vzorku z 18 839 příspěvků s hodnotícím charakterem.

Čtěte také

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

twitter 292994 640
Blog

Analýza: Antibabiš i antifiala. Strany se na sítích osočují, řeší i ceny a Rusko

Ceny energií, potravin a bydlení a také ruská invaze na Ukrajinu. Právě tato témata dominovala letošní komunikaci politických stran na sociálních sítích. V dalších oblastech se ale jejich priority liší – zatímco Piráti zdůrazňují korupci, SPD se zaměřuje na imigraci a Green Deal a hnutí ANO na vládu Petra Fialy. Ukazuje to analýza společností Geneea Analytics a NEWTON Media.

obrázek_blog_Ed
Blog

Editorial tým ve světě AI: kde technologie končí a začíná lidské know-how

V posledních měsících jsme v NEWTON Media věnovali mnoho energie rozvoji AI řešení. Umělá inteligence nám pomáhá automatizovat zpracování velkých objemů dat, rozpoznávat vzorce v mediálním pokrytí a zrychlovat některé analytické procesy. Jakmile však přijde na komplexní výstupy pro naše nejnáročnější klienty, jako jsou významné evropské instituce nebo nadnárodní firmy, přichází ke slovu náš editorial tým.

telefon kresba

Jdeme na to!