Developeři v médiích: pouze stavby nestačí

developeri

Zatímco Orco i s dopingem v podobě burzovních zpráv v posledních pěti letech mediálně ztrácí a Finep, Sekyra Group a Central Group stagnují, od přelomu let 2011 a 2012 na sebe v developerském segmentu váže stále větší pozornost Ekospol.

Foto: Nové byty, Letňany. Zdroj: Profimedia.cz

Z českých developerů je nejčastěji medializované Orco, a to především díky tomu, že s akciemi společnosti se obchoduje na pražské burze, od čehož tak či onak odvisí 70 % jeho publicity. Publicitu Orca dále charakterizují vlastnické vztahy: Radovan Vítek se snaží prosadit vůči britským a americkým hedgeovým fondům a zakladateli firmy Jean-Francois Ottovi s tím, že nyní  je se 30 % největším podílníkem. A pohříchu také chronické dluhy a kontext finanční krize, z níž se Orco snaží vymanit.

Za Orcem, jehož mediální náskok se v průběhu let snižuje, následuje trojlístek sestávající z Finepu, Ekospolu a Central Groupu, jejichž publicity si za posledních pět let připsaly přes 4000 příspěvků (včetně agenturních zpráv). Zatímco Finep a Central Group vykazují v tomto ohledu klesající tendenci, Ekospol publicitu navyšuje a přinejmenším od konce roku 2011 se etabluje jako mediální jednička segmentu, pokud u Orca pomineme "doping" v podobě burzovního zpravodajství generovaného agenturou ČTK a vějířem webů kolem ní. O všech třech firmách se často hovořilo ve druhém kvartálu roku 2009, kdy pod vlivem finanční krize začaly zlevňovat byty.

Vstupenka do světa médií

Ekospol zaujal média také na počátku roku 2012 svými analýzami realitního trhu, jakož i dobrými tržbami, a zejména na sklonku uplynulého roku, kdy v dobrém světle prezentoval své projekty a jeho ředitel Evžen Korec se vyjadřoval k různým (nejen realitním) otázkám.

Finep těžil ze zájmu médií především v roce 2009 ve spojení s cenami bytů a výstavbou Západního města, jeho přítomnost v médiích pak začala kolísat. V poněkud netradičním kontextu přitáhla pozornost medií v druhém kvartále roku 2010 společnost Central Group, totiž jako vlastník soutěže Miss ČR (slučující se s Českou Miss). Podařilo se jí to rovněž na přelomu let 2010 a 2011, kdy policie zatkla pět jejích manažerů včetně ředitele Aleše Novotného kvůli podezření z daňových úniků a zjara se hojně probíraly ceny bytů v návaznosti na změnu DPH. Zajistě nedobrovolně předstihl Central Group v posledních letech dominantní Ekospol v loňském třetím kvartále, kdy si exředitel firmy vyslechl u soudu trest odnětí svobody ve výši 8,5 let.

Necelých 3000 příspěvků měla za posledních pět let na kontě společnost Sekyra Group. V hledáčku médií byla zejména v prvním pololetí roku 2010, nicméně tuto publicitu by si určitě ráda odpustila. Média tehdy vedle Rohanského ostrova a sportu (Sekyra Group Cup) totiž připomínala vazby Luďka Sekyry na někdejšího vládce pražského podsvětí Františka Mrázka, ale i na Ivana Langra a Pražský Hrad. Tyto kontroverzní tóny se jako ozvěna opět rozezněly v závěru loňského roku, kdy se zakladatel firmy profiloval jako sponzor KDU-ČSL a projevil přání více se veřejně angažovat.

Relativně skromnější publicitu měli developeři Skanska RealityTrigema. Zatímco první z nich mediálně stagnuje, druhý naopak posiluje, a to díky vlastním analýzám realitního trhu a mediální kompetenci Marcela Sourala. Obě firmy byly solidně medializované zkraje roku 2012. Tehdy se často mluvilo o prodeji bytů a jejich cenách ve vazbě na zvýšení DPH, což platilo i ve třetím kvartále loňského roku, kdy Trigema propagovala modulové bydlení ve svém projektu 2Barevné Letňany, respektive v závěru roku, kdy byla Skanska oceněna v programu Superbrands a vypsala tendr na mediální agenturu.

Více či méně úspěšné projekty v roce 2013

Ekospol se vloni mohl v médiích opřít nejen o vlastní analýzy realitního trhu či výřečnost Evžena Korce, ale také o dva své projekty: Nové Měcholupy (112) a Panorama Kyje (86). Měcholupský projekt vydával developer za "v současnosti nejprodávanější", přičemž mohl poukázat na to, že zde prodal stovku bytů ještě před zahájením stavby. Vzácná ambivalence (Central Group a Ekospol rozjely mediální přestřelku E15 a e15.cz) šla na vrub toho, co si média přivykla označovat za "cenovou válku".  V podobném, veskrze pochvalném, tónu byla řeč také o projektu v Kyjích.

Slušnou publicitu měla dále rezidence Dock od společnosti Crestyl v Libni (56). Když ovšem místo vydávané developerem za "poklidné a romantické bydlení s výhledem na vodní hladinu" chráněné moderní protipovodňovou hrází zaplavila v červnu velká voda (nikoli z Vltavy, ale nečekaně z Rokytky), mnozí novináři se nevyhnuli jisté uštěpačnosti (např. HN Luxusní byty se ocitly pod vodou, developer hledá cestu z bažiny 10.6.2013, LN Pražský „Hamburk“ je pod vodou 5.6.2013), jež dala vzniknout negativní publicitě. Společnost si nicméně zachovala svůj optimismus a již v září si ústy Omara Koleilata pochvalovala, že zde navzdory tomu, že po inkriminované události nenabídla slevy, prodala byty za 82 milionů korun (LN 26.9.).

Také v roce 2013 bodovala v médiích Trigema s druhou etapou projektu 2Barevné Letňany (44), a to s ohledem na zájem zákazníků, nízkoenergetický režim bytů a koncept propagovaný Marcelem Souralem jako "modulové bydlení". Park Hloubětín prezentovala společnost JRD s důrazem na energeticky pasivní byty a mohla se přitom zaštítit energetickým Oscarem (Česká energetická a ekologická stavba 2011). V podobném duchu uvedla JRD do médií svůj další projekt, jak ostatně naznačoval již jeho název: Ecocity Malešice. Jeho rezidenti se údajně mohou těšit na na 5x až 6x nižší spotřebu energií než v běžné výstavbě. Milíčovský háj od Skansky postihla nejprve nemilá zpráva od Nejvyššího správního soudu, který dal za pravdu místnímu občanskému sdružení a předběžně zakázal stavět v chráněné oblasti Milíčovských rybníků, nicméně pak se do věci vložila Česká inspekce životního prostředí a ta dala stavebním pracím opět zelenou. Projekty se skromnější publicitou se v médiích těšily dobré pověsti, ať již to byla Liberty Building od Geosanu v pražských Nuslích, rezidence Eliška od Gaudího aneb nová 94metrová dominanta pražských Vysočan, dobře se prodávající a levná Javorová čtvrť od Central Group nebo Kejřův Park, kde Star Group ve spolupráci s Prahou 9 obnovil někdejší rekreační oblast u Hořejšího rybníka a dovedl tak do úspěšného konce misi, na jejímž počátku musel jednatel společnosti vynaložit "opravdu všechnu fantazii, aby si zde představil úspěšný projekt" (iHNed.cz 30.5.2013). U sporadicky medializovaného projektu Jahodnice v Praze 9 – Hostavicích vzbudila pobouření skutečnost, že Skanska zde pronajala firmě Dalkia plynovou kotelnu a zbavila tak vlastníky bytů na 20 let možnosti rozhodnout si, kolik utratí za topení (LN Finty developerů zdražují bydlení 16.4.2013).

Kdo o projektech informoval nejčastěji

O developerských projektech psaly v loňském roce nejčastěji portály buildingnews.czkdechycibydlet.cz. Jejich redaktoři pracovali obvykle s tiskovými zprávami, což platilo také pro další weby specializující se na bydlení a development – stavitel.iHNed.czhypoindex.cz. Širší záběr a pestřejší skladbu autorů vykazovala MfD dělící v žebříčku 3. až 4. místo. Své texty publikovala většinou v přílohách Moje bydlení, Reality apod. Texty Vladimíra Kalába a Pavly Kreuzigerové v Lidových novinách se vyznačovaly vyšší analytickou ambici, což rovněž platilo pro Martinu Marečkovou, která o developerských projektech psala pro Hospodářské noviny.

Pozn.: Zdroj dat: www.newtonmedia.cz/monitorovana-media; data o projektech bez agenturního zpravodajství. Výběr článků z archívu NEWTON Media byl proveden na základě klíčových slov složených z názvů jednotlivých developerů (ve všech variantách) a jejich bytových projektů.

Jan Jüptner, Ph.D.
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

Proč váš startup potřebuje monitoring médií
Blog

4 důvody, proč Váš startup potřebuje monitoring médií 

Když vstupujete na trh s novou firmou, je tady hned několik kroků, které musíte podniknout. Kromě samotných úkonů, které musíte udělat, aby Vaše firma mohla vůbec začít fungovat, byste se měli zaměřit i na propagaci své práce. Ale jak to udělat, abyste získali maximální užitek i bez celého marketingového týmu?  

trendy
Blog

Jak využít trendujících témat pro posílení Vašeho brandu? 

Každý den produkují firmy i jednotlivci nepřeberné množství obsahu s jediným cílem – získat nového zákazníka. Je proto čím dál těžší zaujmout a přitáhnout pozornost čtenáře, o jehož pozornost bojuje hned několik konkurenčních firem. Jak ale dosáhnout toho, aby zrovna Váš obsah vystupoval nad ostatní? Pojďme se na to společně podívat.

Jana Barakova CEO
Blog

Ohlédnutí Jany Barákové: 6 měsíců ve funkci CEO Newton Media

Někomu se půl roku může zdát jako dlouhá doba, ale pro Janu Barákovou vše uběhlo v rychlém tempu. Od ledna 2024, kdy byla jmenována na pozici ředitelky Newton Media, musela totiž čelit nejedné výzvě. Zajímalo nás, jak toto období plné změn vnímá a jak se se svou novou rolí sžila. Sedli jsme si proto společně ke krátkému rozhovoru, který Vám exkluzivně přinášíme na stránkách tohoto blogu.

telefon kresba

Jdeme na to!