Zelená horečka útočí

marihuana

Marihuana se stala za poslední týdny jedním z nejvíce diskutovaných témat amerického veřejného prostoru. Do diskuze o její legalizaci se vkládají nejenom politici a média, ale nově rovněž i inzerenti.

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Marihuana byla ve Spojených státech dlouhé roky tabuizovaným tématem. Časy se však mění. Ve více než třetině států je již nyní legální využívat marihuanu pro lékařské účely. V Coloradu a Washingtonu zašli tamější zákonodárci ještě dál a umožnili v loňském roce obyvatelům těchto dvou států užívat „zelený list“ pro rekreační účely. To otevírá nové možnosti nejenom samotným kuřákům, ale v neposlední řadě celému kanabis byznysu. Dle odhadů expertů dosáhnou zisky v legálním obchodě s marihuanou v letošním roce 2,3 miliardy dolarů. Firmy v Coloradu tak mohou už několik měsíců inzerovat v novinách, televizi i rádiu. Ne vždy a všude jsou však jejich inzeráty akceptovány. Internetové servery např. musí splňovat věková kritéria. Pokud jsou jeho uživatelé mladší 21 let, mají zde inzerenti smůlu. Také z toho důvodu se nechaly Twitter a Google slyšet, že u nich se reklama na marihuanu neobjeví.

Nechte nás kouřit

V celé zemi každopádně probíhá bouřlivá veřejná diskuze a vyjádřit svůj názor pro, či proti legalizaci se stalo povinností takřka pro každého Američana. Před třemi týdny se téma dostalo i do víkendového editorialu vlivného amerického deníku The New York Times. V červenci se totiž stal New York dvacátým třetím státem konfederace, kde je možné používat marihuanu k léčebným účelům. Autoři editorialu přímo vyzvali federální vládu, aby přistoupila k celostátní legalizaci marihuany. Argumentovali přitom i statistikou, podle které došlo v roce 2012 v souvislosti s nelegálním držením této látky k 658 000 zatčení. Zatímco držení či obchodování s nebezpečnějšími drogami typu kokainu a heroinu se stalo důvodem pro zatčení pouze 256 000 lidí. V neposlední řadě editorial poukazoval na neúspěšnou třináctiletou prohibici, jež přinesla před více než 80 lety Spojeným státům místo omezení konzumace alkoholu pouze zvýšení korupce a zločinnosti.

Kennedyovci jsou proti

Na editorial, který ve svém závěru vyzýval k veřejné diskuzi, však ihned zareagovali inzerenti. Jen o několik dní později, konkrétně v sobotu 2. srpna, vyšel v tomto deníku placený inzerát iniciativy GrassIsNotGreener.com. Ta vznikla okolo bývalého senátora Patricka Kennedyho a sdružuje podle svých slov „zákonodárce, vědce a další znepokojené občany USA“. V celostránkovém inzerátu iniciativa vyjadřuje nesouhlas s legalizací marihuany, protože by to podle ní vedlo ke vzniku nového druhu podnikání profitujícího z návykových látek. Na webu iniciativy se snaží její tvůrci uvádět na pravou míru některé údajné mýty spojené s marihuanou. Zastávají názor, že pokud dojde k legalizaci, z kanabis průmyslu se stane stejný problém jako s průmyslem tabákovým.

Přepište dějiny

Hned druhý den se však v deníku objevil další inzerát, jehož obsah byl rovněž věnován diskuzi o legalizaci marihuany. Tenkrát se ozval největší komunitní server Leafly, který se v prvé řadě zabývá poskytováním informací o kanabisu. Na Facebooku má tato komunita přes 40 000 fanoušků a prezentuje se zde jako skupina věnovaná zdraví a wellnes. Leafly byl založen před čtyřmi lety a dne se může měsíčně pochlubit 4 miliony návštěvníky na webu i mobilních aplikacích. Celostránková inzerce vyjadřující podporu legalizaci marihuany a nabízející konkrétní produkty stála dle zveřejněných informací přibližně 180 000 dolarů. Leafly, který v roce 2011 koupila firma investující v oblasti konopného průmyslu, zároveň nasadil na webu The New York Times bannery po 15 000 dolarech. Neděle 3. srpna 2014 se tedy zapsala do historie. Nikdy před tím ještě v NYT neinzerovala společnost profitující z konopného průmyslu. Doposud to byly pouze organizace zasazující se o legalizaci marihuany. 

Inzerce nás nezajímá

Až čas ukáže, jestli bude kanabis průmysl vzkvétat a napumpuje do amerických médií kýžené finance. Některé společnosti profitující z prodeje kanabis produktů totiž tvrdí, že jejich zboží se prodává samo a klasická inzerce jejich cílovou skupinu neosloví. Samotní šéfové inzertních oddělení ve velkých amerických denících či na internetových serverech zatím vyčkávají. Zkušenosti z Colorada a Washingtonu jsou zatím příliš čerstvé a nedá se říci, že by deníky Denver Post či Washington Post za těch několik měsíců díky úplné legalizaci marihuany dosahovaly v oblasti inzerce nadstandardních příjmů. Kuřáci marihuany si samozřejmě mnou ruce a politici jakbysmet. Téma legalizace marihuany se stalo efektivním nástrojem pro získání voličské přízně.

Josef Provazník
autor je novinář a copywriter

Čtěte také

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

telefon kresba

Jdeme na to!