Jak informovat o volbách v Sýrii

volby v syrii

Třetího června uspořádal vládnoucí režim v Sýrii prezidentské „volby“. Není divu, že ze třech kandidátů, z nichž dva byli veřejnosti veskrze neznámí a měli plakáty jen v hlavním městě, zvítězil s pěknými 88,7 % dosavadní prezident Bašár al-Asad.

Foto: Volby v Sýrii. Zdroj: ČTK/AP/Dusan Vranic

Volba je od slova volit a to, přinejmenším, mezi A a B. V Sýrii to však v letošních prezidentských volbách bylo jedno, protože režimní propaganda nenechala nikoho na pochybách, kdo jediný dokáže zemi zpustošenou třemi roky bojů a represí spasit. Jak mají o takovýchto „volbách“ psát česká média?

Diktát diskurzu

U voleb organizovaných autoritářskými režimy v cizích kulturách čelí zahraniční média přinejmenším dvěma překážkám. Tou první je režimní diskurs. Prostě to, co uspořádal, nazval volbami, takže by to mělo být za volby považováno a basta. Skutečnost, že se odehrávají jen zhruba na 40 % syrského území a nemohou se jich z bezpečnostních či humanitárních důvodů zúčastnit necelé tři miliony uprchlíků, tak zůstává upozaděna. Režim se také nikterak nezdržuje s tím, že ne každý chce volit ve volbách uspořádaných režimem, který aktivně přispěl k občanskému konfliktu, v němž zahynulo přinejmenším 160 000 syrských občanů. Problém diskurzu je ovšem širší. Sýrie je totiž republika spíše na papíře. Reálný politický systém země neodráží západní standardy, nýbrž je produktem kultury založené na jiných hodnotách a odlišných způsobech distribuce moci a její legitimizace. Zjednodušeně řečeno: jde o orientální autokracii opírající se o klanové a klientelistické vazby a upřednostňování jedné z místních náboženských sekt.

Jak z toho ven

Pokud chtějí média o volbách pořádaných v takovém politickém systému informovat co možná nejobjektivněji, je záhodno uvést obě strany pohledu, tj. jak režimní, tak opoziční. Vyvažování jednoho pohledu druhým by se však nemělo přehánět. Ani v občanské válce totiž nemá snaha o vyváženost zpravodajství vést k relativizaci dobra a zla s tím, že krev mají na rukou obě strany. Dalším vhodným nástrojem pro kvalitní zpravodajství je zahrnutí odborného vhledu. Komentář experta totiž svou, byť velmi letmou, fundovaností dá textu přesnost, kterou by jinak mohl postrádat. Expertíza je zde důležitá o to více, že zahraniční zpravodajství, a o Blízkém východu to platí dvojnásob, nepatří v českých médiích k silně personálně pokrytým tématům.

Na konec je třeba zpracovávanou problematiku zařadit do kontextu širšího dění. Text tím nejen dostane smysl přesahující telegrafickou a ve své podstatě zavádějící informaci „v Sýrii proběhly volby“, ale také mu bude přiřazen odpovídající význam. Existují zde tři hlavní druhy kontextu. Nazvěme je historický, aktuální a prognostický. Historický kontext nám napoví, zda ten, kdo volby pořádá, má vůbec legitimitu k tomu, aby je vedl, kandidoval v nich a byl zvolen, po všem, co jeho režim provedl. Aktuální kontext pak klade otázky jako: Může se v dnešní Sýrii vůbec něco jako volby technicky konat? Má reprezentativní vzorek syrské společnosti možnost se k nim dostavit a svobodně se rozhodnout? Je v zemi zmítané brutální občanskou válkou na volby vhodná chvíle? A na závěr je tu prognostický kontext a jeho neméně relevantní otázka: Jsou volby relevantní pro budoucnost Sýrie? Jinými slovy: Dovolil by současný režim volby, které by mohly něco skutečně změnit? A je to podstatné v zemi, o jejímž osudu se rozhoduje na bitevním poli a nikoliv u volební urny?

Proč se tím zatěžovat

Čtenář si nyní možná klade otázku, k čemu je tento intelektuální exkurz dobrý. Odpověď se skrývá jak na straně autora, tak tématu. U autora jde o profesní integritu a osobní morálku. Slepé převzetí režimní (či opoziční) propagandy totiž vede nejen k nekvalitnímu zpravodajství, ale také k implicitní spoluvině za činy strany, jejíž propagandu autor akceptoval. Co se tématu týče, nejde zde jen o Sýrii, ale i o výklad arabského jara obecně nebo o více či méně s ním související události v jednotlivých arabských zemích. To, že se někdo honosí titulem prezident, ještě neznamená, že byl demokraticky zvolen a chová se jako civilizovaný západoevropský politik. Západní styl oblékání jeho ženy by nás při tom neměl zmást.

Jan Kužvart
analytik Asociace pro mezinárodní otázky

Čtěte také

AMEC_summit_2025
Blog

Co nás zaujalo na AMEC Summit 2025 ve Vídni

Ani letošní AMEC Summit, který probíhal ve Vídni od 10. – 12. června, si NEWTON Media nenechal ujít. Nejenže jsme z informacemi nabitých přednášek získali mnoho cenných podnětů a inspirace, ale naše ředitelka Magdalena Horánska rovněž své know-how předala v rámci panelové diskuze s ostatními CEO.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!