Rakouská média: Spojenec, nebo překážka na cestě do EP?

ehrenhauser

Klíčovou roli v krátké předvolební kampani do Evropského parlamentu sehrají (nejenom) na jih od českých hranic média. Některým stranám mohou učinit nečekané komplikace, jiným naopak pomoci k překvapujícímu výsledku.

Foto: Martin Ehrenhauser. Zdroj: www.ehrenhauser.at

Mezi horké aspiranty na vítězství dlouho patřila Svobodná strana Rakouska, neboť těžila z růstu popularity euroskeptických myšlenek i ze slabosti bezprostředních soupeřů. Bylo tomu tak až do doby, kdy noviny informovaly o kontroverzních výrocích lídra Svobodných Andrease Mölzera. Vše by zůstalo zameteno pod kobercem, kdyby se investigativní žurnalisté nepostarali o náležitou publicitu. Jednička Svobodných hovořila v souvislosti s Evropskou unií o „konglomerátu negrů“, pak ji dokonce přirovnala k Třetí říši. Novináři také upozornili na Mölzerův pod pseudonymem publikovaný rasistický článek o oblíbeném rakouském fotbalistovi černé pleti Davidu Alabovi. To už byla silná káva. Svobodní nechtěli být obviňováni z rasismu a z krajně pravicových názorů, a proto Mölzera škrtli z kandidátky.

Jablko padlo daleko od stromu

Další z euroskeptických subjektů Svaz pro budoucnost Rakouska po tragickém skonu charismatického a kontroverzního politika Jörga Haidera upadal do zapomnění. Stratégové „oranžových“ vytáhli před volbami do Evropského parlamentu nečekané eso; lídrem kandidátky jmenovali Haiderovu nejstarší dceru Ulrike. Vystudovaná právnička a politoložka bez jakýchkoli politických zkušeností vrátila do řad Svazu optimismus. Ne nadlouho. Zatímco Jörg Haider dokázal velmi dobře zvládat komunikaci s voliči prostřednictvím médií, jeho dcera od počátku vypadala ve stínu reflektorů plaše až nejistě. Nedokázala se vyrovnat s neustálým zájmem sdělovacích prostředků, především s otázkami ohledně otce. Po několika týdnech ukončila krátkou politickou kariéru překvapujícím hozením ručníku do ringu. 

Z televizního studia na ulici

Jak zviditelnit neznámý volební spolek „Evropa jinak“? Jeho lídr Martin Ehrenhauser to zkusil na rakouské poměry skutečně originálně. V diskusi vysílané veřejnoprávní televizí ORF odmítl odpovědět na otázku moderátora a namísto toho autoritativně vedl monolog o neodpovědných bankách, za jejichž spekulativní obchody budou muset platit všichni daňoví poplatníci. Poté na znamení protestu opustil, k překvapení mnoha diváků u obrazovek i přítomných ve studiu, televizní debatu. Od budovy ORF si to namířil na vídeňské náměstí Ballhausplatz, kde několik dní protestuje proti bankám. Ehrenhauser okamžitě upoutal značnou pozornost médií. Nestává se totiž často, aby poslanec Evropského parlamentu přespával na ulici v centru Vídně. Jednička „Evropy jinak“ tímto nezvyklým chováním může oslovit nemalé množství voličů; další mobilizační akce ale musí následovat. Jinak veřejnost zapomene, kdo byl muž, který dobrovolně vyměnil pohodlí televizní židle za nehostinný beton. 

Miroslav Šepták
historik a politolog

Čtěte také

google_alerts_blog
Blog

Google Alerts vs. monitoring médií: vyplatí se placené nástroje? 

Často se nám stává, že se potenciální zákazníci ptají na otázku: Proč bychom si měli platit monitoring médií, když můžeme zdarma využívat vyhledávač nebo rovnou Google Alerts? Nedostaneme z nich stejné výsledky? Jednoduchá odpověď zní: Ne, nedostanete. A v tomto článku vysvětlíme proč.

event_summer
Blog

Letní sezóna v plném proudu: Jak mít přehled o medializaci vaší akce bez starostí

Léto je sice pro některé obdobím odpočinku, ale jiným právě začíná hlavní sezóna. Pro pořadatele festivalů, kulturních a sportovních akcí, ale například i zoo a aquaparky právě začíná vrchol sezony. Pokud i pro vaši práci nastává ta nejdůležitější část roku, pak jsme tady pro vás – pohlídáme vaše mediální data, abyste měli v létě o starost méně.

auto prepisy blog
Blog

Automatické přepisy během chvíle: nově v N1NG

Naše aplikace NewtonOne NG pro správu monitoringu médií se neustále vyvíjí – a teď přichází s funkcí, která výrazně zjednoduší práci všem, kdo pracují se zvukovými záznamy nebo videi. Nově najdete v platformě modul Automatické přepisy.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

telefon kresba

Jdeme na to!