Představa zcela nezávislého média je naprosto naivní

profimedia 0164692902

Otevřený rozhovor s Helenou Baronovou z Týdeníku Prostějovska o postavení regionálního tisku, nezávislosti, financích, ale i tom, že v dobách internetizace, se už prý nedá plně spoléhat na klasické předplatitele.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

V parlamentu nebo v politice se pořád něco děje. Když se ale dostaneme do regionu, jak je to tam s výběrem nosného tématu?

Na regionální úrovni to vypadá poněkud odlišně. Samozřejmě, že i regionální politika, před volbami pak celostátní, hýbe novinami. Záleží na tom, jakou cestu si jednotlivá periodika zvolí. Pro nás je důležité zviditelňovat regionální akce jak kulturní, tak například dění v obci v rámci obecních úřadů a spolků.

Jak intenzivní je tlak na „bulvarizaci“ obsahu i v regionálním tisku? O jaký typ informací mají čtenáři u Vás v regionu největší zájem?

Bulvarizaci se snažíme vyhýbat co nejvíce. Podáváme objektivní informace s tím, že u nás vychází i jiné periodikum, které tu bulvární stránku obsáhne dostatečně.

Jak se mění samotná práce novináře a vychováváte své “regionální novinářské talenty”?

Práce novináře se samozřejmě odvíjí od dostupnosti nových technologií a vždy je důležité rozšiřovat sítě vytvářených kontaktů. Co se týče hledání nových talentů, představy lidí, kteří se pohybují vně této profese, jsou o této profesi často odlišné. Teprve setkání s realitou ukáže, zda je případný „talent“ schopný a ochotný tuto práci dělat, bez ohledu na to, zda má „patřičné“ vzdělání.

Jak moc pro Vás je, respektive byla, nebezpečná „konkurence“ v podobě Sedmičky Mladé fronty, nebo projektu Naše adresa, resp. aktuálně titulu 5+2 Andreje Babiše?

Jde o poněkud odlišný formát, který pojímá odlišně i regionální zpravodajství. Jeho rozšířený záběr tříští identitu konkrétního regionu a není tedy plně srovnatelnou konkurencí. Tedy je jako konkurenci v pravém slova smyslu nevnímáme.

Jaká je u Vás regionu situace s „on-line“ regionálním zpravodajstvím, tj. zpravodajství na internetu?

V porovnání s tištěnou podobou funguje internetová verze zpravodajství, která se postupně stává nosným médiem, velice dobře. Ovšem za předpokladu, že si vytvoříte portfolio čtenářů i přes sociální sítě. Rozšiřuje se tím i počet čtenářů nad rámec daného regionu, například těch, kteří mají sice kořeny u nás, nicméně už tu nežijí.

Velká vydavatelství pronikají i do nových technologií, nabízejí aplikace pro chytré telefony a tablety. Kdy se dočkáme podle Vás něčeho takového i v podmínkách regionálního tisku?

Web se postupně přizpůsobuje těmto novým technologiím, vůbec to neznamená, že v regionálním tisku působí nějací „zapadlí vlastenci“☺

Jaká je situace ohledně inzerce a financování regionálních novin? Do jaké míry je to dnes snadnější, nebo naopak komplikovanější, shánět inzerenty (nejen ty velké ale i drobné živnostníky, regionální firmy)?

S ohledem na ekonomickou situaci a opět zmiňované čtenářské portfolio se samozřejmě mění také inzertní potenciál.

Mohou se obecně regionální noviny spoléhat na silný předplatitelský kmen?

Ne, jelikož s postupnou digitalizací přechází čtenáři tam, kde mají informace zdarma bez nutnosti sjednávat předplatné, případně jít kupovat tištěné vydání. S tím souvisí i ta potřeba inzerce.

Jaká je vlastně situace – přibývají, nebo ubývají čtenáři regionálních novin?

Konkrétně Týdeníku Prostějovska přibývají. Nedá se to hodnotit, že přibývají a priori. Odvíjí se to právě od obsahu jednotlivých článků, ze kterých si jednotliví čtenáři to „SVOJE“ vyberou.

„Velká“ média si neustále stěžují na „boj “ s politiky, kteří se snaží ovlivnit jejich zpravodajství – jaká je situace u Vás v regionu?

Představa zcela nezávislého média je naprosto naivní. Ať už na celoplošné, či regionální úrovni. Svůj subjektivní názor má jak majitel novin, tak i novinář. Tento názor se vždy, chtíc nechtíc, promítá do obsahu novin.

V čem považujete regionální tisk za „nenahraditelný“? 

Regionální tisk se věnuje tématům, která celoplošné médium prostě neobsáhne. A lidi zajímá právě to, co se děje u nich. I když nejde o témata, která jsou stěžejní pro celou společnost.

Mimochodem a kam vlastně spěje povolání „regionální novinář“ – má budoucnost?

Znalostí „terénu“ a místních poměrů je role regionálního novináře nezastupitelná. Může vytvářet podněty, jichž se následně mohou ujmout i celoplošná média, která by se naopak bez regionálního zpravodajství k těmto informacím třeba ani nedostala. 

Martin Maruniak
autor je novinář

Čtěte také

AMEC_summit_2025
Blog

Co nás zaujalo na AMEC Summit 2025 ve Vídni

Ani letošní AMEC Summit, který probíhal ve Vídni od 10. – 12. června, si NEWTON Media nenechal ujít. Nejenže jsme z informacemi nabitých přednášek získali mnoho cenných podnětů a inspirace, ale naše ředitelka Magdalena Horánska rovněž své know-how předala v rámci panelové diskuze s ostatními CEO.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!