Kauza výkupné, aneb když tisk předběhne sám sebe

IMG 0726 scaled

 

Rychlost zveřejnění informace a jejího šíření je klíčovou výhodou digitálních médií před ostatními mediatypy. Tištěná média svůj handicap minimalizují dřívějším poskytováním obsahu předplatitelům v digitální formě nebo zveřejňováním zásadních informací na příbuzných zpravodajských serverech. V důsledku toho mohou odhalované kauzy vzbudit veřejnou diskusi ještě dříve, než vyjde tištěné vydání. Příkladem tohoto trendu bylo zveřejnění výše výkupného za dvě Češky unesené v Pákistánu. Veřejná diskuse se na internetu spustila o den dříve, než byl v prodeji tištěný Respekt. Průběh mediální diskuse v tomto případě zachytíme pouze tak, že zmapujeme tradiční i sociální média zároveň.

prispevky.png

 

Už v neděli 7. února těsně před polednem zveřejnil šéfredaktor Respektu Erik Tabery na svém profilu přehled témat nového Respektu. Článek Ondřeje Kundry zde má titulek „Operace Borat – Fascinující akce českých špionů v Libanonu + rekonstrukce osvobozování unesených Češek v Pákistánu“. V té době byl tištěný Respekt k dostání pouze v knihkupectví Academia na Václavském náměstí v Praze a v digitální podobě na serveru respekt.cz.

Dalším podnětem byla zpráva zveřejněná v neplacené části na zpravodajském serveru iHNed.cz. Pod titulkem „Vláda vyjednává s teroristy. Za obě Češky unesené v Pákistánu zaplatila 6 milionů dolarů“ byla zveřejněna část textu Ondřeje Kundry určeného primárně pro tištěný Respekt. Vybraná část poprvé přinášela konkrétní výši výkupného a popis strategie vyjednávání české vlády s únosci. Třetím online teaserem na tištěný Respekt byl tweet Ondřeje Kundry.

Na internetu se téměř okamžitě strhla bouřlivá diskuse. Počet komentářů pod zmíněnými příspěvky se už během neděle vyšplhal do stovek. S vydáním Respektu v pondělí počet příspěvků ještě vzrostl, následně mírně klesl, a poté diskuse ožila opět ve středu 10. února, kdy informaci potvrdil prezident Miloš Zeman.

 

raf.png

 

V komentářích na sociálních sítích i pod zprávou iHNed.cz byly v souvislosti s kauzou nejčastěji kritizovány limity novinářské etiky. Lidé se obávali, že zveřejnění sumy ohrozí současné rukojmí, ale i bezpečnost českých turistů v budoucnu. Diskutována byla i možnost zhoršení vyjednávací pozice státu s teroristy, kteří mohou nově pracovat s faktem, že česká vláda za své občany platí. Mimo to informace o existenci a výši výkupného vyvolala také vlnu negace proti oběma dívkám, a to zejména v komentářích na iHNed.cz. Přestože Respekt byl hlavním terčem kritiky, vina za zveřejnění informace byla v diskusích přisuzována i bezpečnostním složkám za únik citlivých informací a prezidentovi za oficiální potvrzení zprávy.

Využití vysoké návštěvnosti zpravodajského serveru iHNed.cz a sociálních sítí pro propagaci obsahu a případně i zvýšení prodeje nového čísla Respektu bylo jistě dobrým tahem. Vydavatel rozšířením obsahu na online platformy poskytl prostor pro veřejnou diskusi, a upoutal tak pozornost ještě před tím, než obsah reálně vyšel v tisku. Reakce přispěvatelů v sociálních médiích jsou ale těžko předvídatelné; diskuse se rozvinula trochu jiným směrem, než jaký by vydavatel zřejmě uvítal.

Social media team

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!