Záleží na barvě utrženého sluchátka?

telefony

Pokud mají T-Mobile s Telefónikou po pěti milionech klientů a Vodafone jen polovičku, mělo by se o nich psát a mluvit dvakrát častěji. Jak ukázala analýza NEWTON Media, v prvních deseti měsících letošního roku se však Vodafone v médiích objevoval skoro stejně často jako dvakrát tak velký T-Mobile.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Znamená to, že o Vodafone se v médiích mluví nečekaně často, nebo má naopak T-Mobile nepřiměřeně malou medializaci? Pro potřeby naší analýzy jsme využili pouze data z vybraných titulů. I kdybychom však porovnali výstupy z kompletní databáze Newton Media, měla by Telefónica proti Vodafone dvojnásobnou medializaci – přesně jak by odpovídalo jejich tržním podílům. Vedle toho také vyšlo najevo, že T-Mobile měl skutečně jen mírně vyšší medializaci než Vodafone.

Vzhledem k nepříliš vstřícnému vztahu české veřejnosti k mobilním operátorům nemusí být nižší výskyt v médiích na škodu. Společnosti T-Mobile to například přineslo nejmenší objem kritických reflexí ze všech tří operátorů a současně solidní počet pozitivních hodnocení. Možná i v telekomunikační branži platí rčení žádná zpráva – dobrá zpráva.

Co si sám nenapíšu, to nemám

V dalším kroku jsme se zaměřili na obsah příspěvků o jednotlivých operátorech, konkrétně na vliv tiskových zpráv. Stopy naznačující, že autor při psaní pracoval s obsahem některé tiskové zprávy, jsme našli u zhruba čtvrtiny příspěvků T-Mobile a Vodafone, ale u skoro čtyř desetin příspěvků o Telefónice. Nabízí se tu interpretace, že míra medializace jednotlivých operátorů nemusí korelovat pouze s jejich tržní silou, ale je také určována aktivitou tiskového oddělení a úspěšností, s jakou šéfové firemní komunikace dokáží své tiskové zprávy protlačit na redakční stoly. Modří se v tomto ohledu jeví jako nejaktivnější.

Nejaktivnější, nebo nejúspěšnější? Podíl příspěvků, v nichž explicitně figuroval někdo z hlavních tiskových mluvčích, se u jednotlivých operátorů výrazněji nelišil a pohyboval se od sedmi do devíti procent. To svědčí spíše pro druhou alternativu, tedy, že červený a růžový tým není o nic méně pilný, ale modrým se z nějakého důvodu daří intenzivněji přes média komunikovat s veřejností.

Jak se pozná mediální lídr trhu?

Než společnosti Telefónica předáme pomyslný diplom s tímto titulem, podívejme se ještě na jeden parametr: o kom média nejčastěji referovala exkluzivně. Kdo z operátorů se v médiích objevoval nejčastěji sólo, bez jediné zmínky o některém z konkurentů?  Byla to opravdu Telefónica. Zatímco společnosti T-Mobile i Vodafone vykázaly zhruba třetinu exkluzivních příspěvků, u Telefóniky to byla bezmála polovina. Každý druhý příspěvek o Telefónice byl tedy pouze o ní, zatímco v případě T-Mobile a Vodafone to byl jen každý třetí. Pokud bychom vzali v úvahu všechny příspěvky z databáze Newton Media, vyšplhal by se podíl exkluzivní publicity Telefóniky výrazně nad polovinu.

Zdroje použité pro grafy: E15, Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta DNES, Právo, Aktuálně.cz, ct24.cz, denik.cz, e15.cz, iDnes.cz, iHNed.cz, lidovky.cz, lupa.cz, mobil.cz, mobilenet.cz, mobilmania.cz, mobinfo.cz, novinky.cz, smartmania.cz, Chip, Computer, Computerworld, Ekonom, Euro, Marketing&Media, Reflex, Respekt, Týden, ČRo 1, ČT 1, ČT 24, Frekvence 1, Impuls, Prima Family, TV Barrandov, TV Nova.

Metodická poznámka: Do zdrojových dat analýzy byly zahrnuty veškeré, byť jen okrajové zmínky o operátorech, neboť i tyto příspěvky ovlivňují jejich mediální obraz. Pouze u společnosti Telefónica byly vyřazeny příspěvky zmiňující výhradně O2 Arénu či burzovní zpravodajství. 

Daniel Weidenhoffer
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!