Měsíc s Clubhouse v Česku. Nová sociální síť jen pro vyvolené?

Image from iOS scaled

Přístup k informacím pouze pro vybrané. Tak nějak by se daly shrnout hlavní prvotní obtíže nové sociální sítě Clubhouse, která nedávno v České republice „oslavila“ první měsíc. Clubhouse se od počátku profiloval jako nová „cool“ komunikační platforma, která bude mít úroveň, bude propojovat různé vrstvy společnosti a přinášet debaty s odborníky. Současně je však dostupná pro uživatele operačního systému iOS a na pozvánku. Seriózní debaty navíc brzy začaly doplňovat subjektivní projevy názorů a exkluzivitu vystřídala masovost „vyvolených“. Tyto faktory přinesly Clubhousu neobvykle rychlý a dynamický vývoj debat a už po měsíci otázku, kam dál bude směřovat?

V lednu do Čech pronikla nová sociální síť jménem Clubhouse, která se soustředí pouze na hlasovou komunikaci. Vzbudila obrovský zájem uživatelů, kteří o této aplikaci v sociálních médiích hojně diskutovali. Z analýzy sociálních médií od společnosti Newton Media vyplývá, že od 18. ledna do 28. února bylo na toto téma publikováno 12 187 zmínek, největší počet z nich byl sdílen na Twitteru (66 %).

clubhouse_1_vyvoj poctu zminek

Příspěvky uživatelů měly hned od počátku hodnotící charakter. „V prvních dnech se debaty zaměřovaly především na exkluzivní povahu této sítě. Jelikož je aplikace Clubhouse k dispozici pouze pro operační systém iOS a na pozvání, uživatelé se na sítích poptávali po pozvánkách nebo vyjadřovali své znevýhodnění se systémem Android. Objevovaly se také první nabídky s prodejem přístupů nebo teorie o tvorbě sítě za účelem zvýšení zisku společnosti Apple,“ říká Martina Maňhalová, analytička ze společnosti Newton Media

clubhouse_2_prehled zdroju debaty

„Nové uživatele lákala k založení profilu také řada osobností z marketingu, byznysu nebo kreativní sféry. Zatímco pro některé byl projev odborníků přínosem, oceňovali zajímavé a inspirativní myšlenky nebo interní informace, jiní je považovali za jednostranně zaměřené „pseudoodborníky“ nebo elitáře,“ doplňuje Martina Maňhalová.

Quo vadis Clubhouse?

K největšímu nárůstu zmínek o aplikaci došlo na konci ledna a v prvním únorovém týdnu. Na zvýšený zájem uživatelů reagovala řada institucí, firem i politických subjektů, které zde začaly organizovat různé debaty. Ne vždy se jejich snaha o působení na nové platformě setkala s úspěchem. Příkladem může být Český rozhlas Plus, který 3. února uspořádal diskusi na téma „Zachrání Evropu ruská vakcína Sputnik V?“. Uživatelé se na sociálních sítích ohradili, že veřejnoprávní instituce pořádá debaty na platformě, ke které má přístup jen omezené množství lidí. Český rozhlas na tyto příspěvky reagoval tvrzením, že se zatím jedná o experimentální akci, která supluje veřejné debaty a odkazoval na podobná témata na svém webu.

clubhouse_3_ukazka CRo

Na Twitteru se také množily úvahy, zda je pro značky vhodné se spojovat s exkluzí nové sociální sítě. Mnoho uživatelů však inovátorskou snahu subjektů ocenilo a debaty si pochvalovali. Na Instagramu nebo Facebooku se o Clubhousu vyjádřila také řada umělců nebo veřejně známých osobností, příspěvky s největšími počty interakcí sdílela Nikol ŠtíbrováMarek Ztracený. Oba přiznali, že je nová sociální síť neláká.

Clubhouse se na konci února stal méně diskutovaným tématem a dle mnoha uživatelů ztratil svou unikátnost. „Masivní nárůst uživatelů a řada nových, často kontroverzních, debatních místností vyvolaly otázku, zda může obsah své uživatele i nadále obohatit. Nová sociální síť začala být nazývána „online hospodou“ nebo dočasným řešením dlouhé chvíle v lockdownu,“ poznamenává Martina Maňhalová a dodává: „Ačkoli je tato platforma určená pro uživatele starší 18 let, přibyly na ní mladší věkové skupiny, které začaly řešit otázky vzhledu či sexuality. Ti však často oceňovali, že díky Clubhousu poznali nové přátele, se kterými mohou otevřeně řešit nejrůznější témata.“ Pozitivní a negativní postoje vůči nové sociální síti jsou téměř vyrovnané, příspěvky pozitivního charakteru sdílelo 21 % uživatelů, zatímco kriticky k ní přistupovalo 19 % z nich.

Je otázkou, jakým směrem se bude nová platforma ubírat, jakmile bude dostupná verze pro operační systém Android. Ani další skokový nárůst uživatelů nemusí znamenat úpadek zájmu o Clubhouse. Ostatně již etablované sociální sítě v minulosti ukázaly, že dokážou být pro své uživatele atraktivní navzdory větší míře mainstreamového obsahu. Důležité je, jak se v rámci sítě budou uživatelé do budoucna pohybovat a zda jim jednotlivé komunity poskytnou řadu kvalitních debatních místností, které pro ně budou přínosem. Ostatně jako i na jiných sociálních sítích je kvalita obsahu, který uživatelé konzumují, do velké míry závislá na nich samých.

clubhouse_4_tonalita zmínek

Analýza vychází z dat sociálních médií v období 18. 1. 2021-18. 2. 2021. Nezahrnuje data ze „stories“/příběhů na sociálních sítích. Vyhodnocení tonality byl vytvořeno na základě 10% vzorku z 12 187 příspěvků.

Autorka Analýzy: Martina Maňhalová, analytička sociálních médií

Čtěte také

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!