Zvlčení francouzských médií a konec ochrany soukromí

closer

Francouzský prezident Francois Hollande v posledních týdnech zakusil sílu médií v úplně jiné oblasti, než je zvyklý. Pod palbu se tentokrát dostalo jeho soukromí.

Foto: časopis Closer. Zdroj: Profimedia.cz

I šéf Elysejského paláce je jenom člověk, radosti a strasti řadových Francouzů tak potkaly i jeho. Reportéři bulvárního časopisu Closer uveřejnili začátkem letošního roku fotografie prezidenta, jak si to na skútru uhání za svou údajnou milenkou – francouzskou herečkou – a rázem se rozjel kolotoč spekulací, jak to má Hollande s intimním životem, když jeho oficiální partnerkou je novinářka Valerie Trierweilerová. 

Hollande nejdříve uvedl, že bulvární novináři zasáhli nevybíravě do jeho soukromí a že zvažuje žalobu. „Hluboce lituji útoků na zásady ochrany soukromí, na kterou mám právo jako každý občan,“ citoval Elysejský palác slova prezidenta. Hollande pomíjí jednu zásadní věc, a to že ač je Francouz, tak je natolik známou osobností, že musí počítat s tím, že z podstaty jeho veřejné funkce bude jeho soukromí podrobeno kritice. Současná aférka přišla v době, kdy levicový politik zastává funkci nejvyšší a jeho popularita strmě klesá. I to může být důvod, proč se nakonec prezident rozhodl nepropírat celou věc před soudy, na rozdíl od své údajné milenky.

Francouzská média k podobným „úletům“ vždy přistupovala velice diplomaticky a milostné aféry svých státníků držela pod pokličkou. Dlouhodobě tak fungovalo jakési tajné spojenectví mezi významnými politiky a médii – krásným příkladem je třeba úspěšně utajovaná nemanželská dcera bývalého prezidenta Françoise Mitteranda.

Obrat v New Yorku

Obrat ale nastal v roce 2011, kdy se provalil sexuální skandál jednoho z horkých favoritů na křeslo v Elysejském paláci Dominique Strausse-Kahna. Aféra vedla k přehodnocení přístupu Francouzů k soukromí národních politiků. Svůj podíl na tom má i fakt, že Strauss-Kahn byl zatčen v New Yorku, a urputná americká média v prvních dnech měla oproti francouzským mílový náskok. Záhy začala fungovat premisa, že i francouzští politici média potřebují, ať už o nich píšou jakkoliv, a dlouholetá benevolence šla stranou.

Francouzský legislativní rámec pro ochranu soukromí a osobnosti je přitom všeobecně považován za jeden z nejpřísnějších v Evropě. Právo každého na soukromí je zakotvené ve francouzské ústavě a vzhledem ke korektním vztahům médií s politiky docházelo k jeho porušování málokdy a stalo-li se tak, tresty byly vysoké. S hladem novinářů se ale musela vypořádat i francouzská soudní praxe. Podobně jako je tomu v českém právu, začalo se na soukromí politiků nahlížet jako na soubor informací, který si zaslouží publikování, je-li to ve veřejném zájmu, nebo má-li to vliv na výkon veřejné funkce. K podobnému závěru dospěl i Evropský soud pro lidská práva, když ve sporu monacké princezny von Hannover proti Německu rozhodl, že publikování fotografií státníků z jejich soukromého života je možné, pokud to přispěje k diskuzi o obecném zájmu.

Pod sousloví veřejný, případně obecný, zájem se toho dá schovat vskutku mnoho, dost možná i Hollandovy zálety. To moc dobře vědí i média, a tak na první místo nestaví kritiku promiskuity prezidenta, ale to, že jeho románek má vliv na bezpečnost hlavy státu, protože si za láskou vyrazil pouze s jedním bodyguardem v patách. A ve veřejném zájmu je přece absolutní ochrana prezidenta.

Mariana Pítrová
autorka se specializuje na mediální právo

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

telefon kresba

Jdeme na to!