Zpráva o stavu Twiplomacie 2014 – inspirace i pro ČR?

twiplomacie 6399

Sociální síť Twitter se v posledních letech stala pro některé země nepostradatelným nástrojem zahraniční politiky. Čím vším se u nich může v oblasti twiplomacie inspirovat diplomacie česká?

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Podle “Twiplomacy Study 2014” je na Twitteru přítomno 83 % z celkem 193 členských států OSN, přičemž více než dvě třetiny (68 %) všech hlav států a vlád mají na Twitteru osobní účty. Smysl jejich přítomnosti na této populární sociální síti se dá vyjádřit slovem twiplomacie, tj. využití Twitteru pro diplomatické účely. O problematice twiplomacie a e-diplomacie obecně (tj. užívání internetu pro výkon zahraniční politiky) jsem již vícekrát psal. Tentokrát bych se chtěl podívat podrobněji na tweetování českých ambasád a i v souvislosti s výše odkázanou studií se podělit o několik tipů, jak přítomnost ČR na Twitteru zlepšit.

Český twiplomatický ostych

Velvyslanectví by podle mne mělo být v zahraničí tou hlavní převodovou pákou veřejné diplomacie, tedy prezentace našeho státu a společnosti navenek. Je sice pravda, že vedle ambasád tweetují i konzuláty, velvyslanci, kulturní centra a například různé mezinárodní organizace, jichž jsme členem. Faktem však zůstává, že po zevrubném prohledání Twitteru to vypadá, že aktuálně tweetuje jen česká ambasáda v USA. Ambasáda ČR v Polsku po změně velvyslance totiž od 4. listopadu 2013 aktivitu na Twitteru neobnovila. Ve světě je přitom na Twitteru celkem více než 3000 velvyslanců, ambasád a dalších diplomatických zastoupení.

Pravda, ČR není a nebude regionální velmoc, která ovlivňuje globální veřejné mínění. Asi nikdy se na ni nebudou upírat zraky světa ve dnech, kdy se řeší geopolitické krize kalibru Iráku či Ukrajiny. Na druhou stranu svým opomíjením Twitteru dává česká diplomacie a vláda najevo, že nemá zájem či schopnost se aktivně podílet na světovém dění. Takovou vizitkou se ČR dobrovolně a zbytečně odsuzuje k irelevanci.

Tipy a triky pro ČR

Je logické, že k úspěšné propagaci je třeba mít na Twitteru zřízeny aktivní účty ambasád. Jejich názvy, logo a formát uživatelských jmen by měly být snadno dohledatelné a mít standardizovanou formu. Z účtů je pak možno sestavit ve formě tzv. Twitter listu národní virtuální diplomatickou síť obdobně, jako to již dříve učinily Británie, Polsko, Izrael, Rusko, Švédsko, USA, Francie či Ukrajina. Tento adresář je možno dle potřeby doplnit i o další seznamy pro jednotlivé diplomaty, kulturní centra, konzuláty, cizí ambasády v dané zemi, světové regiony atd. Nejenom, že to návštěvníkovi účtu usnadní dohledávání kontaktů, ale podpoří to i navazování e-diplomatické komunikace s našimi zahraničně – politickými protějšky. Klíčové Twitter listy si pak nemusí každá ambasáda vytvářet zvlášť. Je proto škoda, že k tomu u nás chybí centrální účty, na kterých by se tak mohlo stát. Jmenovitě jde o neexistenci Twitteru MZV ČR a jeho ministra, popřípadě 1. náměstka.

Když přijde na propagaci vlastního obsahu, je dobré nezapomenout zcela na angličtinu. Přeci jen, česká ambasáda v Polsku netweetuje vždy jen pro Čechy a Poláky. Interagování s jinými účty a v přiměřené míře přebírání jejich obsahu pestrosti účtu jenom prospějí. Takto je možno sdílet tweety nejen jiných ambasád, státních institucí a vládních představitelů, ale i mezinárodních organizací, jejichž stanoviska ČR podporuje. Tweety mohou propagovat i české firmy nebo do naší vlasti lákat turisty. Zde je drobný háček v tom, že „národní“ uživatelské jméno @CzechRepublic je již zabráno. Twitter ale tuto záležitost hodlá do budoucna řešit. ČR by se tak otevřela možnost propagovat se do světa skrze jeden účet podobně jako Velká Británie či využít energie svých občanů jako Švédsko.

Kapitola sama pro sebe jsou hashtagy. Jednak se na nich dá postavit celá PR kampaň včetně ožehavých otázek, jako je ukrajinská krize (viz hashtag #UnitedForUkraine), a jednak se skrze ně dá zapojit komunita followerů i tweetujících diplomatů (tzv. twiplomatů) ze spřátelených zemí. Stejně jako jsou sociální sítě o sdílení a interakci, jsou i o vzájemném učení se a inspiraci. Budoucí účet MZV ČR tak může převzít know-how účtu českého ministerstva obrany a jednotlivé účty českých ambasád si mohou vzít k srdci, co se designu týče, například profil velvyslanectví Francie v ČR. Nejde o to, aby najednou celá česká diplomacie začala usilovně tweetovat. Stačí mít pokryto několik prioritních zemí. Jedna tweetující ambasáda je však na tak bohatou a vyspělou zemi, jako je ČR, žalostně málo.

Jan Kužvart
analytik Asociace pro mezinárodní otázky

Čtěte také

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!