Zahia, novodobá Popelka bulvárních médií

zahia dehar

Některé příběhy jsou věčné. Jako ten o Popelce. Kdo by ho neznal? Posledním pokusem o vzkříšení příběhu „chudé dívky, jež ke štěstí přišla“, je příběh alžírské dívky jménem Zahia. Made in France.

Foto: Zahia Dehar, Zdroj: Profimedia.cz

Kulisy této novodobé pohádky o Popelce nejsou ovšem ani zdaleka tak krásné jako ty od bratří Grimmů.„Zahia, la scandaleuse“, přejmenoval ji bulvární týdeník Paris-Match. Skandalistka Zahia. Jako Marie-Antoinetta…

Bylo nebylo, dávno tomu. Ne, takto romanticky příběh naší dívky nezačal. I když v jejím vyprávění pro francouzskou soukromou televizi TF1 z letošního června, v oblíbeném pořadu Sept à Huit, skanula na obrazovce i jedna velká slza – dlouhá a zaručeně pravá (uprostřed silného nánosu make-upu). Kompletní rozhovor vidělo na facebooku do dnešních dní na 21.000 návštěvníků.

Jak Zahia, bývalá kurtizána,…

Zahia, příjmením Dehar, se narodila v roce 1992 v alžírském městě Ghriss, které leží 120 kilometrů od Oranu.Pro dívku, která chtěla být v dětství pilotem letadla a milovala matematiku, se všechno pokazilo, když se rodiče v jejích deseti letech rozvedli. „Byla jsem vždy premiantem,“ zavzpomínala. Ve Francii, kam se s matkou přestěhovala v deseti letech, nezvládala dobře ani jazyk, a jediné, co jí zůstalo, byla její „ženskost“. „Už jako malá dívka jsem se ráda malovala, jako opravdová žena,“ řekla v televizi koketně.

Její ženskost ji přivedla brzy k profesi, v níž tyto kvality mohla uplatnit. Bylo jí pouhých 16 let. A tehdy to všechno prasklo. I ve Francii, zemi spjaté často s volnými mravy, je prostituce mladistvých zakázána – do 18 let. Proč ale získala takový ohlas? Byla snad jedinou prostitutkou široko daleko? Odpověď na to dává zmiňované číslo týdeníku Paris-Match, které na jaře 2010 přineslo i přepisy rozhovorů fotbalových ikon tehdejšího francouzského národního fotbalového týmu Francka Ribéryho a Karima Benzemy. A především událost číslo 1: rozhovor s dívkou, která to všechno způsobila! Fotbalisté byli krátce právě před svou ostře sledovanou účastí na Světovém poháru FIFA 2010 nečekaně vyšetřováni policií za „kuplířství a prostituci s nezletilými“. Tou nezletilou nebyla pouze ona, ale…

V exkluzivním rozhovoru pro týdeník Paris-Match rezolutně poznamenala, že není rozhodně žádnou „prostitutkou“: „Nestojím na chodníku ani nesedím na vysoké barové židli…“, (ale) „Chodím na vybraná místa, kde se setkávám s lidmi ze show-businessu nebo sportu… Jesliže mi to nabízejí… neodmítám.“ A pokud by snad někdo váhal, upřesnila i své cenové relace: 2.000 euro za noc, za „chvilku potěšení“:  500 euro.

Vrcholem rozhovoru bylo přiznání, že jeden z nesledovanějších francouzských fotbalistů té doby, Franck Ribéry, si Zahiu ke svým 26. narozeninám objednal do jednoho mnichovského luxusního hotelu jako dárek. Žena jako dárek? „Jsem dost pěkný dárek, ne?“ zeptala se novináře vyzývavě Zahia. Ačkoliv se v rozhovoru zdálo, že je pro Zahiu dost jedno, kdo byl kdy jejím klientem („fotbalová hvězda, nebo ne, kašlu na to“), s odstupem patrně viděla celou věc trochu jinak. Pochopila jistě také, že byla zneužita nejen fotbalisty, ale i bulvárními médii.

„Aféra mne velmi ponížila,“ svěřila se o několik let později v televizi. I když aféra rozbouřila mediální vody, nikdo nebyl nakonec odsouzen. Fotbalisté tvrdili, že její věk neznali, ona zas, že si hrála na starší. Odsouzena nebyla ani ona, ani fotbalisté. Čest byla pošpiněna, ale špinavé prádlo (i to spodní) se dá přece vyprat.

…ke spodnímu prádlu přišla

Na rozdíl od pohádkové Popelky, kterou trápila macecha a chudoba, nezískala Zahia své nápadníky na „velkém bále“, ale na diskotékách, v barech a luxusních večírcích vybrané klientely. Její svět se netočil při mazurce, ale v jiném rytmu. Místo střevíčku, který by ztratila, a po němž by se pídil kralevic, si nechávala za své služby pořádně zaplatit.

Svět se od pohádky přece jen liší, ale média v něm mají tendenci – zejména ta bulvární – vyprávět stále stejné (místy značně pohádkové) příběhy. Prince nahradili fotbalisté, novodobí gladiátoři mediálních soubojů, v nichž hlavní roli hrají peníze, za něž se dá všechno koupit: talent, vkus i duši. Peníze stojí ostatně i za proměnou mediální Popelky současnosti, která se dokázala z aféry poučit: velmi brzy pochopila její kódy a kánony. Někteří, a to ne zanedbatelní, ji označují za „fascinující“. Nebyla ale „fascinující“ již předtím?

Popelka cukrářkou

Na otázky, co bude dělat, odpovídala nejprve, že si chce otevřít cukrárnu. Tu si také letos v létě založila. „Cukrárna je jako žena: krásná a ocukrovaná,“ řekla ke své motivaci Zahia, jejíž oblíbenou barvou je všudypřítomná růžová. Pod svým křestním jménem si vzápětí založila vlastní značku spodního prádla, neboť vždy toužila věnovat se módě, vysvětlila. Jak ve své rozhlasové kronice na Europe 1 poznamenal Bastien Millot, jen obtížně se dá rozklíčovat, kdo stojí dnes za jejími (údajně čínskými) sponzory. „Náboženství čokolády ale v neděli vždy dobře fungovalo,“ ironicky poznamenal. Francouzské přísloví totiž praví: „Nejprve mše a potom zákusky.“

Zahia, vyznáním muslimka, zvládá tu směsici dekadence a špatného vkusu, z níž vyrobila svou vlastní mši, velmi důkladně. Již dříve se naučila, jako luxusní prostitutka, kam až vedou hranice ženy zaměněné za objekt, aby je dokázala transformovat v kategorii méně ničivou, totiž zničující touhy po luxusním objektu.

Nová Brigitte Bardot?

Zahia Dehar se doslova ze dne na den stala nejen mediální hvězdou, ale doslova kulturní ikonou, živou panenkou Barbie, jejíž osud dojímá náhle všechny, kteří něco znamenají – a z dojetí vznikají slzy, jež se proměňují v peníze. Dojala módního návrháře Karla Lagerfelda, který se stal jejím patronem („Je prostě ´fascinující´!“), ale i herečku Isabelle Adjani, jež se nechala slyšet, že ji osud Zahie do té míry dojal, že by o ní chtěla natočit film.

Nebude to film první, neboť Zahia má za sebou již hlavní roli v krátkém filmu BIONIC od režiséra Grega Wiliamse, který o ní prohlásil: „Nikdy jsem ve svém životě nepotkal někoho takového, kdo je doslovným spojením nadpozemské nymfy.“

Ve Francii, zemi tak citlivé na své ikony, se velmi brzy objevila série fotografií, na níž Zahia pózuje jako Brigitte Bardot v časech své mladosti. Vzápětí byla středem zájmů hned několika fotografů, například Ellen von Unwerth; fotografována byla také jako „nová Eva moderní doby“, dvojicí fotografů, vystupujících pod uměleckými jmény Pierre & Gilles.

Dosavadními vrcholy její nové kariéry návrhářky spodního prádla jsou dvě velké módní přehlídky – z nichž jednu uzavírala v třešňových šatech nevěsty ověšené skleněnými krystaly značky Swarowski.

„Můj příběh bude teprve napsán!“

Do jaké míry realizuje tato „novodobá Popelka“, Zahia Dehar, tato extravagantní „nová skandalistka“ (po Marii-Antoinettě), tato „nová Eva moderní doby“ své sny, nebo pouze sny jiných, kteří ji opět jiným způsobem využívají, je otázkou. Jisté, že v jejím dosavadním příběhu hrála klíčovou roli právě média.

Zahia má vlastní stránky, i klub fanoušků, má také svůj facebook i twitter, na nichž se můžete dočíst její krédo: „ ‚Život je pouze pocit‘. Miluji tato slova sochaře Augusta Rodina. Mým světem je imaginace, jež je pro mne skutečnou. Snít znamená tvořit… Můj příběh bude teprve napsán! Zahia“.

P. S. Na sociální síti rovněž Zahia Dehar vyvěsila lékařské potvrzení, že neabsolvovala žádné chirurgické úpravy svého fyzického zevnějšku!

Josef Brož
autor je novinář

Čtěte také

IMG 9914
Nezařazené

Společné setkání se zástupci státní správy v Museu Kampa

Ve středu 16. října 2024 jsme se v podvečerních hodinách sešli v krásném prostředí Musea Kampa v Praze ke společnému setkání členů týmu Newton Media a zástupců tiskových a komunikačních oddělení v rámci státní a veřejné správy.

akvizicni kampan 2
Blog

Moderní samospráva: Jak zefektivnit práci s mediálními daty 

Moderní úřad, pokud chce být otevřený a pružně reagovat na podněty veřejnosti, by se měl naučit pracovat s mediálními daty. Ta mu napoví nejen jaká nálada panuje ve společnosti v souvislosti s krajskou politikou, ale také dovolí rychle reagovat na mediální kauzy a PR krize. Kvalitní a pravidelný monitoring médií je zkrátka něco, co by žádný krajský ani městský úřad neměl zanedbat. Jak ale vybrat ten, který Vám poskytne tu nejvyšší přidanou hodnotu?

zálohování 2
Blog

Analýza mediálních výstupů příznivců a odpůrců zálohování 

V posledních letech se ve veřejném prostoru se stále častěji objevuje nové téma, které by mohlo mít celospolečenské dopady, pokud se legislativně prosadí. Řeč je o snaze zavést povinné zálohování PET lahví a hliníkových plechovek od nápojů s cílem zvýšit míru recyklace a opětovné využití již použitých obalů. Vláda sice novelu obalového zákona právě dnes schválila na svém zasedání, nicméně návrh ještě musí projít parlamentem. Proti kampani k zálohování se ale vzedmula i vlna kritiky a odporu vůči změnám v dosavadním systému. Který z těchto dvou táborů zatím vítězí v mediálním prostoru?

šerm (2)
Blog

Do zbraně! Newton zahajuje spolupráci s Českým šermířským svazem

Spojujeme síly s Českým šermířským svazem, prestižní národní sportovní organizací, která se pyšní bohatou historií a řadou úspěchů na mezinárodní scéně. Partnerství přinese inovativní přístupy v oblasti mediálního monitoringu a strategického plánování, které pomohou šermířům efektivněji řídit svou mediální prezentaci a optimalizovat své sportovní aktivity. Společně tak budeme podporovat jak profesionální růst špičkových sportovců, tak i rozvoj mladých talentů.

search
Blog

Funkce vyhledávání: Jak dostat maximum informací z NewtonOne nové generace

I když se snažíme, aby byla práce s naší aplikací NewtonOne nové generace co nejjednodušší, občas se stane, že její uživatelé potřebují poradit. Dnes se proto společně blíže podíváme na zřejmě nejvyužívanější funkci aplikace, a tou je funkce vyhledávání. V tomto článku Vám poradíme, jak s vyhledáváním co nejefektivněji pracovat, abyste z NewtonOne nové generace získali maximum užitečných informací s co nejvyšším přínosem pro Vaši práci. Tak jdeme na to!

Obr koláž titulky
Blog

ESG v médiích: případ olympijských her

Koncept ESG je v posledních letech v médiích skloňován stále častěji. Oproti roku 2019, kdy se v českých médiích termín teprve pomalu představoval, narostlo finanční zhodnocení medializace (tzv. AVE) u zkratky ESG v roce 2023 až na neuvěřitelných 700 mil. Kč. Tento obrovský nárůst publicity je výsledkem nově vzniklé povinnosti firem reportovat podle CSRD směrnice (Corporate Sustainability Reporting Directive), ale také rostoucího zájmu koncových zákazníků, pro které se ESG stává atraktivním tématem.

telefon kresba

Jdeme na to!