Workshop Infoveillance: Hledáme anomálie na sociálních sítích

WORKSHOP INFOVEILLANCE NEWTON MEDIA snímek01
Ve čtvrtek 27. listopadu 2025 se v prostorách NEWTON Media uskutečnil odborný workshop pořádaný řešitelským týmem projektu Infoveillance – prevence proti infodemiím.

Cílem setkání bylo představit plánované technologické řešení a pilotní analytické výstupy projektu, který vyvíjí nástroj pro včasnou detekci anomálií na českých sociálních sítích. Projekt odstartoval v říjnu 2025 a potrvá do konce roku 2028.

O projektu Infoveillance

Projekt Infoveillance (10/2025–12/2028) vede hlavní řešitelka Barbora Hladká. Řešitelský tým tvoří MFF UK, NEWTON Media a Ipsos. 

Navazuje na předchozí projekt spojený sinfodemií v souvislosti s pandemií COVID-19 . Tento projekt (2020–2022) vedený Václavem Moravcem měl za cíl snížit míru infodemie nejen ve vztahu k onemocnění COVID-19, ale též k budoucím epidemiím. Tým NEWTONu se na tomto projektu též podílel a za svou práci získal titul absolutního vítěze Cen TA ČR 2022

Vaclav Moravec_Infoveillance
Václav Moravec na úvodním workshopu Infoveillance 27.11.2025 v NEWTON Media

Nový projekt rozvíjí koncept infoveillance, který vychází z definic Guntera Eysenbacha a zabývá se monitoringem informačního prostoru s důrazem na síťová digitální média. Hlavním výsledkem projektu má být nástroj Infoveillance, který bude upozorňovat na anomálie na sociálních sítích.

Co je to infodemie?

Infodemie je nadměrné množství informací, z nichž část je nepravdivá nebo záměrně účelově šířená, což může prohlubovat společenské krize – a netýká se to pouze oblastí zdravotnictví. Eysenbach jako lékař a poradce Světové zdravotnické organizace pojmy „infodemie“ a „infoveillance“ aplikoval primárně na zdravotnický kontext. 

Rozhodli jsme se v projektu pokračovat vzhledem k množství krizí, kterými západní společnosti procházejí. Proto jsme jej posunuli tak, aby infoveillance fungovala jako monitoring informačního prostoru se zaměřením na síťová digitální média.“ Václav Moravec, vedoucí projektu

Technická část workshopu: Jak detekovat anomálie

Úvodní blok se zaměřil na technologie, které budou umožňovat sledovat informační prostor v reálném čase. Hlavní řešitelka Barbora Hladká představila architekturu budoucího nástroje Infoveillance, který bude automaticky upozorňovat na obsahové i strukturní anomálie na sociálních sítích. 

Technologické řešení INFOVEILLANCE, založené na umělé inteligenci, umožní s podporou interního aplikačního garanta monitoring statisíců českých účtů na sociálních sítích a může se stát základem Social Media Literacy (SML).“  
ÚFAL, MFF, Univerzita Karlova  

Role Newton Media: Data z monitoringu sociálních sítí

Mediální analytička Veronika Lebedová představila, jak NEWTON Media pracuje s daty v rámci monitoringu sociálních sítí a jaké nástroje budou pro extrakci příspěvků v projektu využívány. 

V projektu se tým aktuálně soustředí na pět klíčových platforem: 

  • Facebook
  • Instagram 
  • TikTok
  • X
  • YouTube 
Veronika_infoveillance
Veronika Lebedová na workshopu Infoveillance

Projekt pro nás představuje příležitost zlepšit zpracovávání a zobrazování dat ze sociálních sítí vnaší platformě NewtonOne a zároveň posílit schopnost detekovat anomálie spojené s potenciálními krizemi či dezinformacemi. Díky tomu budeme moci poskytovat ještě kvalitnější podporu nejen klientům, ale také státní správě, která potřebuje včasné signály o vznikajících rizicích.“ Veronika Lebedová, mediální analytička NEWTON Media 

Pilotní případ: Sněmovní volby 2025 

Narativ ukradene volby

Začátek projektu se časově překryl se sněmovními volbami, na kterých Veronika demonstrovala příklady informačních anomálií. Analytický tým NEWTONu se zaměřil na dezinformační narativy provázející volby do Poslanecké sněmovny 2025 a ukázal, jak se tyto narativy šířily napříč tradičními médii i sociálními sítěmi a jak na ně reagovali uživatelé. 

Automatická lingvistická analýzu a koncept Text2Graph

Na Veroniku navázala Martina Lupínková, která představila ruční jazykovou analýzu vzorku 500 komentářů u příspěvků týkajících se voleb napříč platformami YouTube, Facebook, Instagram a sítí X, přičemž využila také aplikaci NewtonOne. Při pilotní analýze již zachytila několik informačních anomálií. 

Technickou část zakončily Irena Holubová a Klára Hubínková, softwarové inženýrky z MFF UK, které přiblížily automatizaci analýzy dat. Představily postupy pro automatickou lingvistickou analýzu a koncept Text2Graph, tedy technologii, která má umožnit převádět textové obsahy do grafových struktur a tím výrazně zpřesnit detekci vzorců a anomálií. 

Dotazníkové šetření o používání sociálních sítí pod taktovkou Ipsos

V druhém bloku prezentoval Michal Kormaňák, Account Director ve společnosti Ipsos, první vlnu sociologického šetření v české, slovenské a maďarské populaci. 
Výzkum mimo jiné mapuje čas strávený na sociálních sítích a pohyb v digitálním prostoru. 

Profesorka Beáta Gavurová představila nový přístup k „indexu skupinové empatie“, který byl doplněn o rozměr genderu a bude v rámci projektu analyzován v několika vlnách dotazníkového šetření. 

ipsos_výsledky
Michal Kormaňák z Ipsosu prezentuje výsledky průzkumu

Workshop otevřel odbornou spolupráci v rámci projektu Infoveillance. V následujících měsících budou postupně v rámci dalších workshopů představovány technologické i výzkumné výsledky, které přispějí k lepší orientaci ve stále dynamičtějším online prostředí. Děkujeme všem, kteří se na projektu Infoveillance podílejí!

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

telefon kresba

Jdeme na to!