FIBEP Tech Day 2021

Magda orez 2

Jaké druhy umělé inteligence lze efektivně uplatnit v oblasti monitoringu a analýzy médií? Na tuto otázku se zaměřila letošní konference FIBEP Tech Day 2021. Pořádá ji každoročně pro své členy mezinárodní asociace FIBEP, která sdružuje společnosti zabývající se službami media intelligence. Letošní akce se z důvodu světové pandemie konala virtuálně.

Konferenci zahájila naše Magdalena Horánska, která od roku 2019 působí na pozici generálního sekretáře asociace, a která zároveň konferenci moderovala společně se Sophií Karakeva z řecké společnosti Datascouting.

Celá akce byla rozdělena na tři bloky se šesti speakery a závěrečnou neformální diskuzi. V prvním bloku představil Jochen Spangenberg z německé veřejnoprávní rozhlasové a televizní společnosti Deutsche Welle dostupné nástroje umělé inteligence pro boj s dezinformacemi. Deutsche Welle je využívá k snadnějšímu a efektivnějšímu vytrackování původního zdroje zprávy.

Vývoj takových nástrojů je možný díky úzké spolupráci monitorovacích firem, médií, výzkumných center, sociologů, psychologů a dalších specialistů. Ověřování pravosti zpráv lidmi bez využití technologií však může být kvůli subjektivnímu zkreslení chybové, proto je vhodné kombinovat umělou inteligenci a lidskou práci. To potvrdila i Athena Vakali z Aristotelovy univerzity v Soluni, která prezentovala studii o robotech na sociálních sítích a možnostech jejich detekce. Podle závěrů týmu profesorky Vakali je velmi těžké roboty na sociálních médiích detekovat a odlišit výsledky jejich činnosti od běžné lidské aktivity.

Dezinformacím a jejich detekci se věnovala také Rebecca Skippage z britské BBC, která společně s nezávislým novinářem Alistairem Colemanem promluvila o konkrétních výzvách, kterým editoři čelí, když se rozhodují, které události pokrýt, aby přitom nezesilovali hlas dezinformačních proudů a jaké nástroje umělé inteligence BBC využívá.

V posledním bloku vystoupil David Llorente z technologické společnosti Narrativa a představil projekt automaticky generovaných textů (tzv. NLG – Natural Language Generation) pro Wall Street Journal a další partnery. Závěr pak patřil společnosti Identrics prezentující možnosti a využití automatické klasifikace, extrakce entit a tvorby automatických anotací.

Letošní Tech Day jasně ukázal, jak důležitou roli mohou hrát pokročilé technologie v mediálním prostoru. Lidská role je stále nezastupitelná, avšak technologie AI nám rozvazují ruce od manuálně a intelektuálně náročných činností a umožňují přemýšlet nad tématy v mnohem širších souvislostech. Zároveň díky tomu vznikají nové „manuální“ činnosti, které bude třeba rozvíjet. Tech Day tak potvrdil, že skupina NEWTON se v této oblasti vydala tím správným směrem.

Čtěte také

blog lidri
Blog

„Doba podcastová“. Kdo z volebních lídrů dominuje v podcastech?

Podcasty se během posledních několika let staly nejen zdrojem zábavy, ale i významným komunikačním kanálem, který formuje veřejnou debatu. Podle některých komentátorů dokonce podcasty ovlivnily i průběh amerických prezidentských voleb. Označení „doba podcastová“ tak nezní přehnaně.

panelová debata
Blog

Mediální obraz vzdělávání: srovnatelné s automobilovým průmyslem, dvojnásobek oproti energetice

10. září 2025 se v pražském AFI City Tower uskutečnila konference „Inovace a inspirace ve vzdělávání“, kterou pořádala Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR). Setkání přineslo inspirativní pohledy na to, jak firmy, neziskové organizace a další aktéři posouvají kvalitu vzdělávání v Česku – od školních lavic až po celoživotní učení.

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

telefon kresba

Jdeme na to!