Vytlačí roboti novináře?

robot

Žurnalistika prožívá těžké období. Nástup internetu a hospodářská krize ukrajují příjmy mediálních domů. Nyní se objevuje i třetí hrozba pro budoucnost novinářské profese. Placené autory by mohli nahradit roboti.

Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Mnoha lidem se to může zdát jako ta nejhorší noční můra. V Americe se však již stala realitou. Průkopníkem v této oblasti je společnost Narrative Science. Firma, která působí od roku 2010, se řídí heslem, že přínos obrovského množství dat, která získáváme díky novým technologiím, není v nich samotných, ale v příbězích, které z nich vyplývají.

Robotický sporťák

Tyto příběhy „vypráví“ zatím jenom v angličtině robot Quill, který vybere z obrovského množství dat ta klíčová, jež dále zorganizuje a poskládá z nich příběh. Využití nalezl tento přístup třeba ve sportovním nebo burzovním zpravodajství. Technologii od Narrative Science používá například i renomovaný magazín Forbes nebo internetové portály věnované sportovnímu zpravodajství.

Robotické zpravodajství je výsledkem několikaletého projektu Northwesternské university, který nejprve zpracovával informace z universitní baseballové ligy. Výhoda robota je, že může text dodat během pár vteřin včetně historie předešlých zápasů a dalších kontextů.

Žurnalističtí roboti začínají pomalu pronikat i do dalších společenských sfér. Před americkými prezidentskými volbami zpracoval systém Narrative Science informace ze sociálních sítí. Díky tomu mohla firma poskytnout zpravodajským společnostem novou službu – články o nejdiskutovanějších volebních tématech na internetu, rozdíly mezi debatami v různých státech USA či dokonce nejpopulárnější tweety.

Článek za deset dolarů

Spoluzakladatel firmy Kristian Hammond tvrdí, že během 15 let bude více než 90 procent zpráv napsaných roboty. Americký vizionář je optimistický nejen ve vztahu k množství textů, které umělá inteligence v budoucnosti vyprodukuje, ale i vůči jejich kvalitě. Na dotaz, zda v příštích dvaceti letech by mohl robot vyhrát Pulitzerovu cenu, odvětil, že se tak stane již do pěti let.

Nicméně ani novináři se podle Hammonda nemusí obávat o svou budoucnost. Tsunami zpráv vytvořených roboty podle něj nesmete zbylé „lidské reportéry“, ale dramaticky rozšíří oblast zpravodajství.

Přesto jej zjevně novináři za konkurenci považují. Je totiž podstatně levnější. Článek o délce 500 slov vyjde na 10 dolarů (asi 200 Kč), nestěžuje si na špatné pracovní podmínky, nemá nemocenskou a zaměstnavatel za něj neplatí daně ani sociální pojištění. Článek má hotový za pár sekund, takže se s ním špatně soutěží. A nikdo mu nemůže vyčítat zaujetí ve prospěch jedné strany.

Články od Quilla budou podle Hammonda stoupat po žebříčku exkluzivity směrem článkům s hlubším analytičtějším obsahem. Domnívá se, že časem by mohla vzniknout výhodná spolupráce mezi novináři a roboty, každý by využil své silné stránky.

Narrative Science následují další

Roboty využívá také Los Angels Times. Algoritmus, jehož autorem je Ken Schwenke, prohledává informace Amerického geologického průzkumu, díky čemuž například 1. února, když v půl šesté ráno Los Angeles postihlo zemětřesení 3,2 stupňů Richterovy škály, měl kalifornský deník během osmi minut hotovou zprávu i s mapou epicentra.

Další oblast, pro kterou umělou inteligenci losangeleský deník využívá, je kriminální zpravodajství.  Každý večer redakce dostane e-mailovou zprávu se seznamem lidí zadržených policií, kterou zpracuje pomocí algoritmů. Díky tomu mohla s předstihem před konkurenčními zpravodaji informovat o zadržení televizní celebrity.

V oblasti automatického vytváření zpráv podniká i francouzská firma Yseops pobočkami v USA. Její klientelou jsou však především finanční firmy. Oproti Narrative Science publikuje vedle angličtiny i ve španělštině, němčině a francouzštině.

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!