Volební speciál 3: Značky SPOLU a PirStan se v médiích rychle etablují

1 ilustracni foto web

Z obou volebních koalic se v průběhu letošního roku těšila o něco větší mediální pozornosti ta druhá: Piráti a Starostové. ODS si ovšem s výjimkou letních prázdnin držela předstih před Piráty a ještě začátkem září měla větší celkovou publicitu než značka SPOLU, která nicméně od půle srpna dynamicky posilovala. STAN je v médiích silnější než TOP 09 a KDU-ČSL. Vyplývá to z analýzy společnosti Newton Media pokrývající období od 4. ledna do 12. září.

Název koalice SPOLU vešel ve známost 9. prosince 2020 a v médiích se etabloval pozvolna. Výrazněji se začal prosazovat až od druhé poloviny srpna v návaznosti na zrychlující volební kampaň koalice. Nicméně teprve zhruba měsíc před parlamentními volbami dostihla tato nová mediální značka svou publicitou strany TOP 09 a KDU-ČSL. Publicita samotné ODS byla v průběhu celého letošního roku výrazně vyšší než publicita jejích juniorních partnerů i značky SPOLU. Pouze v závěru května na sebe upozornila TOP 09, když musela čelit kauze týkající se Dominika Feriho.

Srovnání medializace Spolu a členských stran

Analytici Newton Media dále sledovali, jak si v médiích počíná koalice Piráti a Starostové, která si pro sebe nezvolila žádný jednotící název. „Čeština prokázala, že je jazykem tvořivým a postupem času se začalo objevovat několik novotvarů s ambicí vtisknout i této koalici jednoslovné označení. Nejúspěšnějším z nich je název ‚PirSTAN‘, který je typický pro dvacetinu mediálních výstupů, v nichž Piráti a Starostové figurují v těsné blízkosti, a který s blížícími se volbami získával na oblibě,“ uvádí Jan Jüptner.

„Dalším adeptem je ‚Pirátostan‘, jenž se vyvinul z výrazu ‚Pirátostán‘, kterým koalici počastoval premiér Andrej Babiš na půdě sněmovny dne 1. června. Prohlásil tehdy, že v ‚Česku nechceme žádný multikulturní, ekofanatický Pirátostán‘,“ doplňuje Jüptner s tím, že Piráti a Starostové se toto slovo snaží během volební kampaně přeznačkovat a vtisknout mu pozitivní nádech.

Celkový pohled na publicitu obou koalic prozrazuje, že o něco větší mediální pozornosti se do 12. září těšila formace Pirátů a Starostů. Na druhou stranu ale platí, že samotná ODS byla v tomto ohledu stabilně silnější než Piráti, jakkoli se rozdíl mezi nimi v září zmenšil. STAN měl měsíc před volbami mírně vyšší publicitu než TOP 09 a KDU-ČSL. Mírným překvapením může být, že jeho publicita byla ještě v posledním sledovaném týdnu vyšší než u nově vzniknuvší značky SPOLU.

Srovnání koalice vs. strany

Autor analýzy: Jan Jüptner, Ph.D.

Kontakt pro média: Jitka Adamčíková,T: 00420 605 441 267, Jitka.Adamcikova@newtonmedia.cz

Doprovodné grafy si můžete v lepším rozlišení stáhnout zde.

Čtěte také

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

klíčová_slova
Blog

Jak vybrat klíčová slova pro efektivní monitoring médií

Nejen velké, ale i menší firmy a startupy potřebují mít přehled o mediálním prostředí, ve kterém se pohybují. Nestačí sledovat jen svou značku nebo produkt. Důležité jsou i širší souvislosti a trendy, které mohou ovlivnit jejich podnikání. V tomto článku si ukážeme, jak vybrat správná klíčová slova, aby byl monitoring médií skutečně efektivní a přinášel vám užitečné informace. Pojďme na to.

telefon kresba

Jdeme na to!