Ukrajinci médiím důvěřují. Většinou neprávem.

ukrajinske noviny

Více než polovina obyvatel Ukrajiny věří, že v jejich zemi je svoboda projevu, a přibližně stejný počet důvěřuje ukrajinským médiím.

Ilustrační foto: Ukrajinské noviny, Zdroj: Profimedia.cz

V porovnání s institucí ukrajinského prezidenta, soudy nebo policií je to velmi potěšující výsledek. Většina ukrajinských sdělovacích prostředků si ale takovou důvěru vůbec nezaslouží. Podle monitoringu tisku, který každý měsíc zveřejňuje kyjevský Institut pro sdělovací prostředky (IMI), tvoří skrytá reklama kolem 6 % obsahu zveřejněných informací. Před parlamentními volbami v roce 2012 dosahovala dokonce 15 %, z nichž 81 % tvořila politická reklama. Institut však pravidelně monitoruje pouze 6 celonárodních tištěných a 4 internetová média. V případě regionálních sdělovacích prostředků je situace přirozeně mnohem horší.

Nezávislí novináři v ohrožení

Po oranžové revoluci se situace ve sdělovacích prostředcích na Ukrajině začala měnit a ještě před dvěma roky se dokonce dalo mluvit o tom, že ti nejpopulárnější kritici Janukovyčova režimu požívají jakési zvláštní imunity. Že kromě jiného nastoupilo poučení z případu zavražděného novináře Heorhije Gongadzeho. V roce 2010 však zmizel šéfredaktor charkovského deníku Novyj Styl Vasyľ Klymentěv. Jeho zmizení nebylo dodnes vyšetřeno. Tak jak nejsou nedotknutelní opoziční politici, tak už dnes není nedotknutelný žádný nezávislý žurnalista.

Propaganda, skrytá reklama, falešné informace, trolling – tím vším trpí dnešní ukrajinská média. Až na výjimky jako Deň, Tyždeň, Ukrajina Moloda, Ukrajinska Pravda, TVi a 5 kanal. Ty ovšem tvoří jen zlomek sdělovacích prostředků, navíc vycházejí v malých nákladech nebo jsou omezeny teritoriálně. Jejich produkce slouží často jako zdroj informací pro ukrajinské a zahraniční novináře. Mají jistou svobodu, ale vliv na ukrajinské voliče mají minimální.

Televize v rukou čtyř oligarchů

Vlivná média – a mezi ně patří především televize – jsou mnohem více hlídaná. Především svými majiteli, kterými jsou častokrát sami politici nebo s politiky spříznění oligarchové. I ti mohou být samozřejmě skrytí. Jednou z největších kuriozit, o nepřípustném střetu zájmů nemluvě, byl případ bývalého šéfa ukrajinské Bezpečnostní služby (SBU) Valerije Choroškovského, ještě před několika měsíci považovaného za jednoho z nejvlivnějších mediálních magnátů Ukrajiny. Teprve po jeho odvolání z funkce šéfa SBU a následném prodeji 100 % akcií mediální skupiny U.A. Inter Media Group Limited (vlastnila 8 televizních kanálů, tiskovou agenturu a 3 reklamní agentury) se začalo spekulovat o tom, že Choroškovskyj nebyl ani oligarchou, ani majitelem Interu. Choroškovskyj svůj podíl „prodal“ začátkem letošního roku pravděpodobně jeho reálnému majiteli Dmytru Firtašovi. Dnes je většina televizních kanálů v rukou čtyř skupin. Skupiny Renata Achmetova – nejbohatšího Ukrajince a spolustraníka Viktora Janukovyče, skupiny Viktora Pinčuka – zetě bývalého ukrajinského prezidenta Leonida Kučmy, skupiny Ihora Kolomojského a skupiny již zmíněného Dmytra Firtaše. I když se o všech těchto skupinách dá říci, že jsou spřízněné s prezidentem Viktorem Janukovyčem a jeho Stranou Regionů, realita je trochu pestřejší. A pluralita ukrajinských oligarchů je z velké části zárukou plurality ukrajinských médií.

Lenka Víchová
ukrajinistka, redaktorka časopisu Ukrajinský žurnál

Čtěte také

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

telefon kresba

Jdeme na to!