TV Nova po 20 letech: časy hojnosti jsou pryč

pesnovak

Když se řekne televize Nova, vybaví se mi Pes Novák, Vladimír Železný, pořad Kolotoč a velké finanční ztráty. Nejsledovanější česká televize slaví dvacetiny, ale kromě Dnu otevřených dveří si pro své diváky připraví už jenom recyklát starých úspěchů.

Foto: pes Novák. Zdroj: Dan Materna / MAFRA / Profimedia.cz

Bylo pozdní odpoledne 4. února roku 1994, když televize Nova začala vysílat. Tehdy ještě sídlila v Měšťanské besedě a jejím prvním příspěvkem byl přímý přenos z Národního muzea v Praze. Postupem času svoji pořadovou skladbu obohatila. V době, kdy Vladimír Železný žádal o licenci pro první soukromou televizi, přidal i příslib, že jeho televize bude plnit požadavky i těch nejnáročnějších diváků a určitě z programové skladby nevynechá zajímavé dokumenty. Následně čeští diváci poprvé dostali možnost spatřit skvosty typu: Dallas, Dynastii, Tak jde čas a Pobřežní hlídka. Nic podobného tu předtím k vidění nebylo a určitě to uspokojilo i ty nejnáročnější…

Ještě v roce 1994 začínají Televizní noviny, jejichž podoba i moderátoři se sice v průběhu času měnili, nicméně formát je již dvacet let stejný. Podobné je to i se Snídaní s Novou, která se na obrazovkách objevuje rovněž od roku 1994. Podobný potenciál měl i pořad Volejte řediteli. Každou sobotu v poledne se na obrazovce objevil Vladimír Železný a vždy diváky oblažil informacemi o plánovaných pořadech. Nezapomenutelný je jeho slogan: „Vždyť vy to přece chcete vidět!“ V době, kdy mu do studia začali volat rozzuření diváci, že to vidět nechtějí, kontroval tím, že každý televizní přijímač má i ovladač, s nímž je možné přepnout na jinou televizní stanici.

Počátky vysílání televize Nova jsou ve znamení hojnosti. Společnost CET 21 při výrobě pořadů nijak nešetřila, proto se postupem času na televizní obrazovku dostaly nejen první sitkomy (Nováci, Hospoda), ale i zábavné talk show s Petrem Novotným (Novoty, Dobroty). Přejímaly se formáty úspěšných soutěží ze zahraničí (Riskuj!, Chcete být milionářem, Nejslabší máte padáka), ale vymýšlely se i nové pořady jako Čundrcountry show, Tele Tele, Prásk či Občanské judo. Televize Nova ve své snaze informovat diváky o všem, přinesla i pořady Áčko a Tabu, jejichž oficiálním účelem byla osvěta, ve skutečnosti se na nich ovšem naháněla sledovanost.

A jaká je současnost? Zábavné estrády se již netočí.  Nedávno se na veřejnost dostala zpráva, že končí natáčení pořadu Babicovy dobroty, kvůli nedostatku financí. Ze zdrojů z televize vím, že to nebude jediný pořad, jehož výroba bude ukončena. Televize Nova je sice nejsledovanější televizí u nás, ale jen za rok 2013 utrpěla ztrátu jednu miliardu. Velká část zkušených zaměstnanců přešla s bývalým ředitelem Petrem Dvořákem do České televize (všichni samozřejmě poctivě vyhráli výběrové řízení či byli nejlepší), další část personálu byla propuštěna, když se televize ujala společnost Time Warner. Nyní se čeká, až se situace zlepší. A kdy to bude?

Podle různých predikcí se na Nově začnou točit nové pořady za čtyři až pět let, tedy až se dostane z těch největších dluhů. Ačkoli nyní kolují fámy o další možné změně vlastníka, nejčastěji padá jméno podnikatele a politika Andreje Babiše, pravděpodobné to není, neboť televize není momentálně v ideální kondici. Spekulace ale ponechme teď stranou a popřejme oslavenci do budoucna vše nejlepší.

Barbora Janáková
autorka je studentka

Čtěte také

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!