TV Nova po 20 letech: časy hojnosti jsou pryč

pesnovak

Když se řekne televize Nova, vybaví se mi Pes Novák, Vladimír Železný, pořad Kolotoč a velké finanční ztráty. Nejsledovanější česká televize slaví dvacetiny, ale kromě Dnu otevřených dveří si pro své diváky připraví už jenom recyklát starých úspěchů.

Foto: pes Novák. Zdroj: Dan Materna / MAFRA / Profimedia.cz

Bylo pozdní odpoledne 4. února roku 1994, když televize Nova začala vysílat. Tehdy ještě sídlila v Měšťanské besedě a jejím prvním příspěvkem byl přímý přenos z Národního muzea v Praze. Postupem času svoji pořadovou skladbu obohatila. V době, kdy Vladimír Železný žádal o licenci pro první soukromou televizi, přidal i příslib, že jeho televize bude plnit požadavky i těch nejnáročnějších diváků a určitě z programové skladby nevynechá zajímavé dokumenty. Následně čeští diváci poprvé dostali možnost spatřit skvosty typu: Dallas, Dynastii, Tak jde čas a Pobřežní hlídka. Nic podobného tu předtím k vidění nebylo a určitě to uspokojilo i ty nejnáročnější…

Ještě v roce 1994 začínají Televizní noviny, jejichž podoba i moderátoři se sice v průběhu času měnili, nicméně formát je již dvacet let stejný. Podobné je to i se Snídaní s Novou, která se na obrazovkách objevuje rovněž od roku 1994. Podobný potenciál měl i pořad Volejte řediteli. Každou sobotu v poledne se na obrazovce objevil Vladimír Železný a vždy diváky oblažil informacemi o plánovaných pořadech. Nezapomenutelný je jeho slogan: „Vždyť vy to přece chcete vidět!“ V době, kdy mu do studia začali volat rozzuření diváci, že to vidět nechtějí, kontroval tím, že každý televizní přijímač má i ovladač, s nímž je možné přepnout na jinou televizní stanici.

Počátky vysílání televize Nova jsou ve znamení hojnosti. Společnost CET 21 při výrobě pořadů nijak nešetřila, proto se postupem času na televizní obrazovku dostaly nejen první sitkomy (Nováci, Hospoda), ale i zábavné talk show s Petrem Novotným (Novoty, Dobroty). Přejímaly se formáty úspěšných soutěží ze zahraničí (Riskuj!, Chcete být milionářem, Nejslabší máte padáka), ale vymýšlely se i nové pořady jako Čundrcountry show, Tele Tele, Prásk či Občanské judo. Televize Nova ve své snaze informovat diváky o všem, přinesla i pořady Áčko a Tabu, jejichž oficiálním účelem byla osvěta, ve skutečnosti se na nich ovšem naháněla sledovanost.

A jaká je současnost? Zábavné estrády se již netočí.  Nedávno se na veřejnost dostala zpráva, že končí natáčení pořadu Babicovy dobroty, kvůli nedostatku financí. Ze zdrojů z televize vím, že to nebude jediný pořad, jehož výroba bude ukončena. Televize Nova je sice nejsledovanější televizí u nás, ale jen za rok 2013 utrpěla ztrátu jednu miliardu. Velká část zkušených zaměstnanců přešla s bývalým ředitelem Petrem Dvořákem do České televize (všichni samozřejmě poctivě vyhráli výběrové řízení či byli nejlepší), další část personálu byla propuštěna, když se televize ujala společnost Time Warner. Nyní se čeká, až se situace zlepší. A kdy to bude?

Podle různých predikcí se na Nově začnou točit nové pořady za čtyři až pět let, tedy až se dostane z těch největších dluhů. Ačkoli nyní kolují fámy o další možné změně vlastníka, nejčastěji padá jméno podnikatele a politika Andreje Babiše, pravděpodobné to není, neboť televize není momentálně v ideální kondici. Spekulace ale ponechme teď stranou a popřejme oslavenci do budoucna vše nejlepší.

Barbora Janáková
autorka je studentka

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!