Slovenská média mají jasno

kiska

V březnu si Slováci v ostře sledovaném hlasování zvolili prezidentem Andreje Kisku, podnikatele, filantropa a milionáře z podtatranského Popradu. Nové funkce se má jako v pořadí čtvrtý slovenský prezident ujmout 15. června složením slibu. Jak o tomto úspěšném kandidátovi-nestraníkovi píší hlavní slovenské deníky?

Foto: nově zvolený slovenský prezident Andrej Kiska. Zdroj: Profimedia.cz

Podle registru Ministerstva vnitra Slovenské republiky na Slovensku vychází šest celostátních deníků: pravicově-liberální SME, levicová Pravda, o objektivitu usilující (i když lehce pravicové) Hospodárske noviny, populární bulvární plátky Plus jeden deňNový čas a deník maďarské menšiny Új Szó (Nové slovo). Celostátní dosah má bezpochyby také internetový zpravodajský portál teraz.sk, který je online platformou slovenské veřejnoprávní tiskové agentury TASR. Podívejme se tedy na to, jak některé z nejvýznamnějších slovenských deníků na svých stránkách prezentují budoucího prezidenta Andreje Kisku.

SME – kdokoliv, jen ne Fico!

SME je jedním z nejčtenějších deníků v zemi. Na první pohled jsou jeho politické preference jasné: články zaměřené proti úřadujícímu premiérovi a neúspěšnému prezidentskému kandidátovi Robertu Ficovi a jeho sociálně demokratické politice se pravidelně objevují na jeho prvních stránkách. Není proto divu, že v březnovém souboji SME jednoznačně podpořil Andreje Kisku, jehož blog je mimochodem pevnou součástí internetové verze SME.

Během předvolební kampaně SME opakovaně kritizoval Fica za neprůkazné obviňování Kisky z blízkých vztahů k náboženské sektě scientologů. Podle deníku premiér tímto i dalšími svými výroky předvedl svou klasickou „špinavou“ hru, kterou podpořil i vyhrocenou antikampaní. Ficovy snahy o diskreditaci soupeře byly podle názoru SME hlavní náplní jeho kampaně, která tak byla naprosto nekonstruktivní. SME naopak ocenil otázky Andreje Kisky, které Ficovi v průběhu debat kladl, ohledně podezření z účasti v korupční aféře Gorila či emisních podvodů. Kromě toho si SME dal v průběhu kampaně za cíl „odhalit“ skutečnou, lidskou tvář nepříliš známého Andreje Kisky. K tomu posloužilo například i na stránkách SME publikované svědectví Kiskovy bývalé kolegyně Ludmily Kolesárové, která shrnula jeho kvality od A do Z, včetně pracovitosti, skromnosti, empatie, ochoty pomáhat nebo kulinářského umění. Podle jejích slov není Kiska jen menším zlem, ale opravdovou správnou volbou.

Pravda – Kiska jako lichvář

Pravda je na Slovensku vnímána jako pravý opak SME. Před rozhodujícím druhým kolem prezidentské volby tedy do očí bily zcela odlišné titulky, než jaké vídali pravicově orientovaní čtenáři. Již z nadpisů bylo jasné, že pro Pravdu je Andrej Kiska nepřijatelným kandidátem na post prezidenta.

Pravda se snažila Kisku očernit především na základě jeho podnikatelských aktivit, které měly spočívat v půjčování peněz „chudým lidem“ za „nekřesťanský“ úrok. Nutno podotknout, že pro tato obvinění nebyl dodnes zveřejněn jediný důkaz. Některé Kiskou založené firmy se sice účastnily různých soudních sporů, které prohrály, a musely platit pokuty, nicméně jasné propojení Kisky s „okrádáním“ běžných lidí není nijak prokázané. Pravda dokázala proti Kiskovi ve svých článcích obrátit i fakt, že je zakladatelem charitativní neziskové organizace Dobrý anjel (stala se inspirací pro českého Dobrého anděla), která pomáhá rodinám s dětmi v těžkých životních situacích. Údajně ji nečistým (Pravdou však nespecifikovaným) způsobem zneužil pro svou volební kampaň.

Hospodárské noviny balancují

Politicky spíše nezávislé Hospodárské noviny se snažily, stejně jako Slovenská tisková agentura, podávat o předvolební kampani i kandidátech na prezidenta pokud možno objektivní informace. V mnoha případech ale jejich snaha o nezaujatost hraničila s pouhou prezentací hraničních názorů. Na jejich stránkách se pravidelně objevovaly odkazy na jiná slovenská média, která se nebála zaujmout k volbám jasné stanovisko, tedy především SME a Pravdu. Články HN, týkající se Andreje Kisky, měly vlastně dvojí charakter. Zaprvé – shrnout, co o Kiskovi píší jiná média a zadruhé – podávat suchá, emocemi nepříliš zatížená fakta o tomto nestranickém kandidátovi. Jejich nepopiratelným příspěvkem k diskusi bylo zprostředkování názorů maďarské menšiny (10 % slovenské populace) a její politické reprezentace maďarsky nehovořícím občanům.

Stane se z Kisky Fico?

S ohledem na nedávné prezidentské volby na Slovensku si jak pravicoví, tak levicoví čtenáři přišli na své. Názory těch prvních masivně podporuje deník SME, ti druzí se denně identifikují s články v Pravdě. Faktem, který je čitelný mezi řádky obou médií, však je, že více než podpora, nebo naopak nechuť k Andreji Kiskovi tato dvě média dělila osoba Roberta Fica: SME by proti němu podpořil snad kohokoliv, Pravda by se s jinou alternativou nesmířila. Uvidíme, zda se z dosud nepříliš známého Kisky časem stane podobná ikona, která bude dělit slovenskou mediální scénu, jakou je dnes Robert Fico.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!