Slovenská média mají jasno

kiska

V březnu si Slováci v ostře sledovaném hlasování zvolili prezidentem Andreje Kisku, podnikatele, filantropa a milionáře z podtatranského Popradu. Nové funkce se má jako v pořadí čtvrtý slovenský prezident ujmout 15. června složením slibu. Jak o tomto úspěšném kandidátovi-nestraníkovi píší hlavní slovenské deníky?

Foto: nově zvolený slovenský prezident Andrej Kiska. Zdroj: Profimedia.cz

Podle registru Ministerstva vnitra Slovenské republiky na Slovensku vychází šest celostátních deníků: pravicově-liberální SME, levicová Pravda, o objektivitu usilující (i když lehce pravicové) Hospodárske noviny, populární bulvární plátky Plus jeden deňNový čas a deník maďarské menšiny Új Szó (Nové slovo). Celostátní dosah má bezpochyby také internetový zpravodajský portál teraz.sk, který je online platformou slovenské veřejnoprávní tiskové agentury TASR. Podívejme se tedy na to, jak některé z nejvýznamnějších slovenských deníků na svých stránkách prezentují budoucího prezidenta Andreje Kisku.

SME – kdokoliv, jen ne Fico!

SME je jedním z nejčtenějších deníků v zemi. Na první pohled jsou jeho politické preference jasné: články zaměřené proti úřadujícímu premiérovi a neúspěšnému prezidentskému kandidátovi Robertu Ficovi a jeho sociálně demokratické politice se pravidelně objevují na jeho prvních stránkách. Není proto divu, že v březnovém souboji SME jednoznačně podpořil Andreje Kisku, jehož blog je mimochodem pevnou součástí internetové verze SME.

Během předvolební kampaně SME opakovaně kritizoval Fica za neprůkazné obviňování Kisky z blízkých vztahů k náboženské sektě scientologů. Podle deníku premiér tímto i dalšími svými výroky předvedl svou klasickou „špinavou“ hru, kterou podpořil i vyhrocenou antikampaní. Ficovy snahy o diskreditaci soupeře byly podle názoru SME hlavní náplní jeho kampaně, která tak byla naprosto nekonstruktivní. SME naopak ocenil otázky Andreje Kisky, které Ficovi v průběhu debat kladl, ohledně podezření z účasti v korupční aféře Gorila či emisních podvodů. Kromě toho si SME dal v průběhu kampaně za cíl „odhalit“ skutečnou, lidskou tvář nepříliš známého Andreje Kisky. K tomu posloužilo například i na stránkách SME publikované svědectví Kiskovy bývalé kolegyně Ludmily Kolesárové, která shrnula jeho kvality od A do Z, včetně pracovitosti, skromnosti, empatie, ochoty pomáhat nebo kulinářského umění. Podle jejích slov není Kiska jen menším zlem, ale opravdovou správnou volbou.

Pravda – Kiska jako lichvář

Pravda je na Slovensku vnímána jako pravý opak SME. Před rozhodujícím druhým kolem prezidentské volby tedy do očí bily zcela odlišné titulky, než jaké vídali pravicově orientovaní čtenáři. Již z nadpisů bylo jasné, že pro Pravdu je Andrej Kiska nepřijatelným kandidátem na post prezidenta.

Pravda se snažila Kisku očernit především na základě jeho podnikatelských aktivit, které měly spočívat v půjčování peněz „chudým lidem“ za „nekřesťanský“ úrok. Nutno podotknout, že pro tato obvinění nebyl dodnes zveřejněn jediný důkaz. Některé Kiskou založené firmy se sice účastnily různých soudních sporů, které prohrály, a musely platit pokuty, nicméně jasné propojení Kisky s „okrádáním“ běžných lidí není nijak prokázané. Pravda dokázala proti Kiskovi ve svých článcích obrátit i fakt, že je zakladatelem charitativní neziskové organizace Dobrý anjel (stala se inspirací pro českého Dobrého anděla), která pomáhá rodinám s dětmi v těžkých životních situacích. Údajně ji nečistým (Pravdou však nespecifikovaným) způsobem zneužil pro svou volební kampaň.

Hospodárské noviny balancují

Politicky spíše nezávislé Hospodárské noviny se snažily, stejně jako Slovenská tisková agentura, podávat o předvolební kampani i kandidátech na prezidenta pokud možno objektivní informace. V mnoha případech ale jejich snaha o nezaujatost hraničila s pouhou prezentací hraničních názorů. Na jejich stránkách se pravidelně objevovaly odkazy na jiná slovenská média, která se nebála zaujmout k volbám jasné stanovisko, tedy především SME a Pravdu. Články HN, týkající se Andreje Kisky, měly vlastně dvojí charakter. Zaprvé – shrnout, co o Kiskovi píší jiná média a zadruhé – podávat suchá, emocemi nepříliš zatížená fakta o tomto nestranickém kandidátovi. Jejich nepopiratelným příspěvkem k diskusi bylo zprostředkování názorů maďarské menšiny (10 % slovenské populace) a její politické reprezentace maďarsky nehovořícím občanům.

Stane se z Kisky Fico?

S ohledem na nedávné prezidentské volby na Slovensku si jak pravicoví, tak levicoví čtenáři přišli na své. Názory těch prvních masivně podporuje deník SME, ti druzí se denně identifikují s články v Pravdě. Faktem, který je čitelný mezi řádky obou médií, však je, že více než podpora, nebo naopak nechuť k Andreji Kiskovi tato dvě média dělila osoba Roberta Fica: SME by proti němu podpořil snad kohokoliv, Pravda by se s jinou alternativou nesmířila. Uvidíme, zda se z dosud nepříliš známého Kisky časem stane podobná ikona, která bude dělit slovenskou mediální scénu, jakou je dnes Robert Fico.

Kateřina Hamatová
autorka je studentka FSV UK

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!