„Putinova“ gymnastka dohlédne na média

alina kabaeva

Poslankyně ruské Státní Dumy Alina Kabajeva v polovině září složila mandát, aby se mohla věnovat nové funkci v čele jednoho z největších ruských mediálních holdingů National Media Group. Překvapivé jmenování údajné Putinovy milenky do čela společnosti ale mnoho změn nepřinese.

Foto: Vladimir Putin a Alina Kabaeva. Zdroj: Profimedia.cz

Sportovkyně, politička, milenka?

Alina Kabajeva se narodila v uzbeckém Taškentu tatarskému otci a ruské matce. Již od tří let se věnovala sportovní gymnastice, v níž dosáhla znamenitých výsledků – opakovaně si vozila domů medaile jak z olympijských her, tak z mistrovství světa i Evropy. Když její vrcholová sportovní kariéra v roce 2007 skončila, vrhla se Alina do politiky. Za v současnosti nejmocnější politickou stranu Jednotné Rusko kandidovala v Tatarstánu a hned první pokus byl – i díky její popularitě – úspěšný, stejně jako pokus o znovuzvolení o čtyři roky později. Od roku 2007 až do letošního září tak zasedala ve Státní Dumě a pravidelně hlasovala pro přijetí i takových kontroverzních zákonů, jako byl ten o zákazu adopcí ruských sirotků americkými občany nebo o zákazu homosexuální propagandy. Její oddanost zájmům Kremlu nebyla nikdy zpochybněna. Možná právě proto začaly již v roce 2008 kolovat na sociálních sítích, a poté i v médiích pomluvy, že Kabajeva je milenkou samotného Putina. Bulvární list Moskevský korespondent, který zprávu zveřejnil, byl během několika dní zavřen, což jen potvrdilo, že psát o osobním životě nejmocnějšího muže Ruska je tabu. Od té doby se zprávy o blízkém vztahu prezidenta a bývalé gymnastky objevily ještě jednou, a to minulý rok po Putinově rozvodu s manželkou Ludmilou. Žádné přesvědčivé důkazy však zatím nikdo nepředložil.

Žádný nováček

Zpráva, že Alina Kabajeva na vlastní žádost dočasně opouští své křeslo v dolní sněmovně, aby se mohla stát předsedkyní představenstva National Media Group, byla zdánlivě překvapivá, protože se v mediální sféře pohybovala výhradně jako host zábavných pořadů. Nicméně při bližším pohledu její jmenování tak zvláštní není: již od roku 2008, kdy byla National Media Group založena, stála v čele její Veřejné rady, tedy poradního orgánu, který se pravidelně stýká s vedením společnosti a předkládá návrhy, jež mají zajistit rovnováhu mezi komerčními a veřejnými zájmy National Media Group.

Izvestija i První Kanál stojí za Putinem

National Media Group je jedna z největších soukromých ruských mediálních společností, a rozhodně se nedá říci, že by byla nezávislá. Holding je totiž dceřinou společností Ruské banky, jejímž největším akcionářem je známý podnikatel Jurij Kovalčuk, přezdívaný „Putinův osobní bankéř“. Kovalčuk patří k tzv. blízkému okruhu lidí kolem prezidenta, a také z tohoto důvodu ho osobně zasáhly sankce uvalené Spojenými státy v souvislosti s ukrajinskou krizí. National Media Group má na ruské mediální scéně značný vliv. Kontroluje televizní Kanál 5 a má čtvrtinový podíl v jinak vládou kontrolovaném Prvním Kanálu, který je nejoblíbenější televizní stanicí v Rusku i zemích Společenství nezávislých států. Patří jí i REN TV, která byla dříve považovaná za baštu svobodných médií. Kromě oblíbených televizních kanálů National Media Group vlastní i radiostanici Russian News Service a většinový podíl v jednom z nejstarších a nejčtenějších deníků Izvestija, jejž společnost koupila od Gazpromu.

Jmenování Aliny Kabajevy do čela National Media Group tedy nejspíše žádné velké změny nepřinese: vedení společnosti i po změně na vedoucí pozici požívá důvěru prezidenta Putina a je připravené plnit jeho přání. A tak to taky s největší pravděpodobností zůstane i v budoucnu. 

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!