Multitasking – fenomén moderní doby

multitasking

Reklamní slogany, zvonící telefony a tisíce informací se na nás doslova valí ze všech stran. Uspěchaná doba zároveň vyžaduje zrychlení aktivit a tak jsme se, abychom přežili, naučili umění multitaskingu. Jaká je ale jeho daň?

Foto: Ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz

Rychle, simultánně a efektivně

Slovo multitasking pochází z odvětví informatiky. Označuje se jím schopnost procesoru počítače provádět několik činností najednou, respektive přepínat mezi nimi v pravidelných intervalech, což v závěru působí tak, jako by probíhaly paralelně. V případě člověka se zdá být zvládání více úkolů současně brilantním řešením – zvýšíme efektivitu naší práce, stihneme telefonicky sjednat schůzku, zhlédnout zprávy, vyžehlit si košili, ohřát oběd, nakrmit psa a u toho si zavázat tkaničku, v ideálním případě pes nedostane do misky telefon a žehličku nenecháme ležet na košili příliš dlouho. Jako vše má ale i multitasking své mouchy.

Hořkosladká droga

Umění multitaskingu je v moderní době takřka samozřejmostí. Zejména v pracovní a kariérní oblasti je vyžadována stoprocentní koncentrace na všechny svěřené úkoly, rychlost, pohotovost, efektivnost a schopnost přepínat mezi jednotlivými problémy a situacemi a rychlostí blesku vyhodnocovat jejich řešení. Tipy a radami, jak se naučit fungovat na bázi několika současných aktivit se internet jen hemží, píší se o něm knihy, pořádají semináře. Každý třetí člověk na ulici píše zprávu za chůze, doma nám jako kulisa hraje televize, v restauraci hudba a v autě rádio. Jídlo si dnes před konzumací nejdříve vyfotíme, v čekárně u zubaře sledujeme na plazmové obrazovce upoutávky na ústní vodu a cestou z práce na nás skáčou reklamní billboardy, až oči přechází. Děti při psaní úkolů po očku sledují a poslouchají televizi, mladí lidé večeří s rukou na klávesnici. Naše pozornost se rozbíhá všemi směry a ve víru všeobecného šumu světel, barev a nápisů jménem modernizace tak trochu trpíme.

 Jsme ale opravdu jako počítač?

Tuto otázku si již delší dobu kladou psychologové, na dané téma také proběhla řada výzkumů a vědeckých studií. Podle posledních poznatků je dle vědců lidská schopnost multitaskingu jedním velkým mýtem. Náš mozek totiž ve skutečnosti neumí efektivně zpracovávat více úkolů najednou, svou pozornost vždy musí dělit a stejně jako procesor počítače mezi nimi sekvenčně přepínat. Nedá se tedy ani náhodou říci, že bychom dvě věci najednou udělali stejně dobře, jako kdybychom se jim v klidu věnovali postupně a individuálně. Zpomalení reakcí, roztříštěná pozornost, neschopnost koncentrace, fragmentace nejen pracovních, ale i rodinných záležitostí, povrchní vnímání, pokles výkonnosti, bolesti hlavy, nervozita, roztěkanost a v neposlední řadě psychické problémy způsobené konstantním stresem a neklidem mysli. Pokles IQ při neustálém rozptylování při práci, dvakrát větší než u uživatelů marihuany. To jsou jen některé z dlouhodobých dopadů naší snahy o multitasking. Nemluvě o nehodách způsobených nepozorností a telefonujícími řidiči.

Poučme se z historie

Ať chceme, nebo ne, tam, kde je naše pozornost, jsme i my. Je-li naše pozornost všude a zároveň nikde, cítíme se prázdní a naše činnost postrádá smysl. Nahlédneme-li do historie, zjistíme, že základem každého mistrovství v pravém slova smyslu byla právě koncentrace a soustředěnost. Již staří mistři a filozofové znali a ovládali umění koncentrace a dosáhli mnohého.

Jak z toho ven?

Dobrá zpráva je, že vás to nemusí stát ani korunu. Nepotřebujete drahé semináře s motivačním speakerem, nepotřebujete přečíst desítky knih. Stačí, když se ráno po probuzení zklidníte, na chvilku si sednete a budete se koncentrovat sami do sebe. Pokud přijde jakákoliv myšlenka, nezabývejte se jí, nechte ji plynout dál. Zkuste to. Dopřejte si 5 minut svého klidu každé ráno. Brzy pocítíte určitý komfort, který vám v denním shonu schází, ale už budete vědět, jak se k němu během chvilky vrátit. Zbavte se (ne)umění multitaskingu a dejte mu nadobro sbohem. Vneste do svého života rytmus, klid, koncentraci a stoprocentní soustředěnost na to, co zrovna děláte. Vaše síly se zmnohonásobí, budete mít více času, peněz, radosti a hlavně mentálního i fyzického zdraví.

Tereza Musilová
autorka je studentka

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

telefon kresba

Jdeme na to!