Mediální politické osobnosti roku 2015

profimedia 0183785842 Zeman Sobotka Babis

Analytické oddělení společnosti NEWTON Media, a.s. připravilo pro Českou televizi přehled mediálně nejsledovanějších politických osobností roku 2015. V médiích byli nejčastěji zmiňováni zejména vrcholní čeští politici: Miloš Zeman, Andrej Babiš a Bohuslav Sobotka.

Mediální politické osobnosti roku 2015

obr. Mediální politické osobnosti 2015 – otevře se v novém okně v plném rozlišení

Pořadí nejvíce medializovaných politických osobností roku 2015 ovládli tři čeští vrcholní politici: Miloš Zeman, Andrej BabišBohuslav Sobotka.
Prezident dominoval s odstupem před ministrem financí (13 201krát) v novinových a online titulcích (16 958krát) a byl také nejvíce přítomen v politické publicistice reprezentované webem ParlamentniListy.cz (4 365krát), jakož i v bulvárních médiích* jako takových (2 355krát). Premiér zůstal v tomto ohledu pozadu (např. v titulku se ocitl „pouze“ 7 189krát), nicméně zaznamenal dvě jiná neméně cenná prvenství. Dominoval jednak v hlavních TV a rozhlasových zprávách (Frekvence 1, Impuls, ČRo Radiožurnál, Prima, ČT 1, TV Nova), kde se s 1 650 zmínkami prosadil před Babiše (1 195krát) i Zemana (1 356krát), a dále se z této trojice vyskytoval nejčastěji na titulních stranách celostátního tisku (623krát). Babiš zde (TV a rozhlas, celostátní titulní strany) bodoval nejméně, zato v novinových a internetových titulcích, jakož i v přítomnosti na webu ParlamentniListy.cz Sobotku předčil (13 210krát, resp. 4 120krát) a asistoval v tomto směru Zemanovi.

Z domácích osobností následovali dva členové vládního kabinetu – ministr vnitra Milan Chovanec spojovaný s migrační krizí (přibližně ve 38 % jeho publicity) a ministr zahraničí Lubomír Zaorálek. Z řad opozice se v médiích nejvýrazněji etabloval Miroslav Kalousek (TOP 09) s odstupem před Petrem Fialou (ODS), kterého v objemu publicity zastínil i Tomio Okamura.

Pozoruhodné je, jakou pozornost si v médiích i nadále udržuje Václav Klaus. Neprosazuje se sice tolik v hlavních TV a rozhlasových zprávách (8krát), ale je stále (byť obvykle stručně) zmiňován na titulních stranách celostátního tisku (130krát) a zůstává význačnou postavou politické publicisticky (např. 1 074krát na ParlamentniListy.cz), kde se nezřídka prosazuje do titulků (celkem 1 702krát), což má společné s Okamurou.

Ze zahraničních osobností byl v českých médií v roce 2015 nejčastěji zmiňován ruský prezident Vladimír Putin, u něhož se pomyslné kyvadlo mediálního zájmu v průběhu roku prudce odklonilo od Ukrajiny k Sýrii. Zatímco před podzimem bylo stěží myslitelné, aby nebyl více či méně bezprostředně spojován s ukrajinskou krizí (celkem 20 219krát), začátkem září na sebe strhl pozornost vojenskou kampaní v Sýrii (celkem 7 493krát). Češi se díky ní mohli důvěrně seznámit i s osobností syrského prezidenta Bašárem Al Asadem, který v objemu publicity (9 119 zmínek) předčil prezidenty našich sousedních zemí, jako jsou Robert Fico na Slovensku nebo Viktor Orbán v Maďarsku.

Nebýt Putinovy ukrajinské a syrské kontroverze, role nejvýraznější zahraniční osobnosti by na tuzemské mediální scéně připadla bezpochyby Angele Merkelové. Německá kancléřka suverénně vystupuje v celé řadě pomyslných arén – ať už jako německá politička (v česko-německých vztazích a nyní především s vazbou na migrační krizi) nebo jako vrcholná představitelka Evropské unie (spolu s Hollandem dojednala mj. Druhou mírovou dohodu v Minsku), chcete-li jako „Osobnost roku“ podle amerického časopisu Time.

Z představitelů Evropské unie zastínil předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker předsedu Evropské rady Donalda Tuska. „Evropského prezidenta“ Tuska zastínila v pikantním evropsko-českém souboji také politička hnutí ANO Radmila Kleslová, která v průběhu roku přišla kvůli svým kontraktům (mj. s ČEZem) o většinu svých stranických funkcí.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

OH 04 1
Blog

Sportovci vs. média

Hlavními hvězdami mediálních přehledů se tak stávají sportovci. Slyšíme o nich v televizi, vidíme je na sociálních sítích, píše se o nich na internetu. Kdo z nich je ale ten pomyslný král mediálního prostoru? A kdo jsou jeho (nebo její) vyzyvatelé?  Nad těmito otázkami jsme taky přemýšleli. Nebylo nic snazšího než si pro odpovědi zajít do naší aplikace pro správu médií NewtonOne nové generace, ve které jsme za pár kliků našli všechna potřebná data. 

DALL·E 2024 07 24 09.34.37 A simple illustration showing a business professional wearing less formal clothing, such as a casual shirt and jeans, using a computer to monitor comp
Blog

Hlavní důvody, proč byste měli monitorovat Vaši konkurenci

Ať už jste začínající podnikatel, který právě vstupuje na trh se svým prvním produktem, nebo zavedená značka s desítkami zaměstnanců, s největší pravděpodobností máte hned několik hlavních konkurentů. A ti bojují o stejný segment trhu a stejné zákazníky jako Vy. Jak ale identifikovat, jakou konkurenci má vůbec cenu sledovat a jak se můžete poučit z toho, co o ní píší jejich zákazníci? Na to se společně podíváme v dnešním blogu.

A business woman reading newspaper while working in the office
Blog

Úvod do monitoringu médií: Jak sledování médií může změnit vaše podnikání

V dnešním digitálně propojeném světě je monitoring médií nezbytným nástrojem pro každého, kdo chce účinně spravovat svou značku a vztahy s veřejností. Nezáleží na tom, zda jste malá start-up firma nebo velká nadnárodní korporace; sledování toho, co se o vás říká v médiích, může mít obrovský dopad na vaši firemní strategii a veřejný obraz.

telefon kresba

Jdeme na to!