Média šetří na zprávách o EU

eu

Počet českých zpravodajů u evropských institucí neustále klesá. Podle průzkumu veřejného mínění si Češi stěžují, že nemají dostatek informací o EU. Vzhledem k odhadům, že až 70 procent legislativy se vytváří v Bruselu, je to důvod k zamyšlení.

 

Foto: Evropský parlament, Brusel, Zdroj: Profimedia.cz

Zájem o zpravodajství přímo z institucí EU se snižuje v celé Evropě. Asociace akreditovaných advokátů veřejné politiky u EU dokonce mluví o „dramatickém úbytku novinářů v Bruselu“. Jako příčinu udává ekonomickou krizi a pokračující úpadek tradičních médií. Před pokračováním tohoto fenoménu varuje i Mezinárodní tisková asociace.

Počet novinářů akreditovaných u evropských institucí dosáhl rekordní hodnoty v roce 2005. Tehdy jich bylo 1 031, a postupně se jejich řady ztenčovaly až na počet 941 na začátku letošního roku. Toto číslo udává portál Inside Europe s odvoláním na zdroje z Evropské komise. Co se týče počtu akreditovaných médií, vyvíjel se jejich počet od 685 v roce 2005 k letošním 576.

Bulharsko a Albánie mají více zpravodajů u EU než Česko

Ačkoliv celkový trend je sestupný v celé Evropě, přístup různých zemí se liší. Data uváděná zmiňovaným portálem nevychází pro Česko lichotivě. Česko mělo v létě u evropských institucí 7 zpravodajů, což je méně, než vyslala média z mnoha podobně velkých zemí. Švédsko mělo v Bruselu akreditováno 12 novinářů, Portugalsko a Řecko 11, Maďarsko 10. ČR předběhlo v počtu novinářů v srdci EU i 7,5milionové Bulharsko, které mělo v Bruselu 8 zpravodajů. Nebo Albánie, která ani není členem EU, má v jejím centru akreditováno 13 novinářů.

Nejvíce žurnalistů poslaly k evropským institucím Německo a Velká Británie – 120, respektive 111.

Stažení zpravodajů z Bruselu je v době šetření v novinových redakcích logickým krokem. Avšak trpí tím i kvalita zpravodajství o evropských tématech. Podle výzkumu agentury Ipsos provedeného pro Úřad vlády v listopadu 2012 se 76 procent Čechů domnívá, že sdělovací prostředky v ČR neinformují o situaci v Evropské unii dostatečně. Polovina si navíc myslí, že média nepodávají informace o dění v EU nezaujatě.

To potvrzují i slova bývalé bruselské zpravodajky Mladé fronty DNES Kateřiny Koubové. „Na lokální trh se dostávají informace z Bruselu se zpožděním a zkreslené. Často o nich jako první informují ti, kdo mají nějaký zájem, nikoliv někdo neutrální. Po skandalizující informaci přichází ta skutečná, ale tu už nikdo nezaregistruje a názor si nespraví.“

Zůstanou v Bruselu jen veřejnoprávní média?

Letos v říjnu jsem akreditační oddělení Evropské komise požádala o aktuální údaje, jak se vyvíjel v posledních letech počet českých žurnalistů registrovaných u evropských institucí.

Jak lze očekávat, nejvíce českých novinářů bylo v Bruselu v době českého předsednictví EU v první polovině roku 2009. Pracovalo tam tehdy 11 žurnalistů z devíti médií. Postupně jejich počet klesal až na současný stav, kdy je u evropských institucí akreditováno osm novinářů ze čtyř médií.V Bruselu ponechala stálé zpravodaje pouze veřejnoprávní média (ČTK, Český rozhlas a Česká televize). U evropských institucí je akreditován i magazín Euro, ale stálého zpravodaje v Bruselu nemá.

Význam vysílání novinářů do Bruselu vysvětlil zpravodaj Českého rozhlasu Ondřej Houska: „Přidaná hodnota zpravodajského postu přímo v Bruselu je velká. Spočívá hlavně v tom, že novinář má k dispozici i pohled místních diplomatů a úředníků. Pak zjistí, že zdaleka ne všechny návrhy jsou tak bizarní, jak se můžou jevit z Prahy, jako například pověstné igelitové tašky nebo množství vody, kterou by se mělo splachovat na WC.“

„Problém většiny českých médií je ten, že svoje zpravodajství opisují z britských serverů, mnohdy bulvárních. Ty často napíší něco, co není pravda, nebo minimálně je to nepřesné. Za pár dní to většinou opraví, ale ta oprava už se v českých médiích neobjeví. Týká se to hlavně serverů,“ dodává.

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou
 

 

Čtěte také

AMEC_summit_2025
Blog

Co nás zaujalo na AMEC Summit 2025 ve Vídni

Ani letošní AMEC Summit, který probíhal ve Vídni od 10. – 12. června, si NEWTON Media nenechal ujít. Nejenže jsme z informacemi nabitých přednášek získali mnoho cenných podnětů a inspirace, ale naše ředitelka Magdalena Horánska rovněž své know-how předala v rámci panelové diskuze s ostatními CEO.

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!