MANUÁL: O chlupatých kočkách sponzorujících kvalitní žurnalistiku aneb 7 Nutných dovedností pro budoucí novináře

CAT

Jaká by měla být výbava budoucího novináře? Co se musí naučit, aby mohl uspět v nové době? Otázky, které jsme na NEWTON Summitu položili třem ostříleným osobnostem, které výrazně ovlivňují současnou mediální inovativní scénu: byli jimi bývalý špičkový irský televizní moderátor a zakladatel Storyful Mark Little, Douglas Arellanes ze Source Fabric (jinak též DJ) a přední polský digitální stratég – původem létající akrobat – Mexičan Ivan Hernandez. Jak správně tušíte, odpovědi nebudou vypadat jako ze školní učebnice. Přinášíme „manuál“, který společně během debaty dali dohromady:

1. Naučit se všechno, co dřív novináři nenáviděli: například skromnosti a pokoře
Novináři by neměli být přezíraví. Potřebují pokoru k tomu, aby chápali, že na sociálním webu je mnoho lidí, kteří ví to, co lidé v redakci neznají.

2. Schopnost připustit si, že se mýlím
Patří k prvně řečenému — opět něco, co řada novinářů neměla ráda.

3. Znalost byznysové stránky
Mark přiznává, že je otrávený a naštvaný, když novináře nezajímají peníze, za které se má kvalitní žurnalistika tvořit: „Je to nejrychlejší způsob jak vystavit novinařině rozsudek smrti“. Dnešní doba je podle něj čím dál víc postavená na osobních značkách. A pokud novinář, který je osobní značkou, nerozumí tomu, jak důležité jsou chlupaté kočky pro jeho práci, nemá právo v tomto byznysu dál být — říká dokonce tvrdě. Naráží tak na fakt, že virální videa či obrázky roztomilých kočiček nesou peníze. A je to právě ta složka, která může financovat výjimečnou, kvalitní žurnalistiku. Takovou, která například pomáhá přitáhnout pozornost k problémům nejvíc sužovaných a nesvobodných zemí.

4. Porozumění novým platformám
Je nutné sledovat vývoj nových platforem a nástrojů a mít snahu se v nich neustále orientovat a pracovat s nimi — podtrhuje Douglas.

5. Umění vyprávět příběhy novým způsobem
K tomu, abyste uměli předat modernímu publiku jakýkoli příběh, je třeba, abyste jako novináři mluvili s programátory, neustále aktivně hledali společnou řeč. Historicky jde o světy, které mají každý svou specifickou mentalitu. A právě dobrá kombinace je to, co umožní publiku jakékoli sdělení co nejlépe pojmout. Anebo máte ještě jednu možnost: jako novinář se učit kódovat. V angličtině se takovému úkazu říká “unicorn”, tedy jednorožec. Ovšem lidí, kteří by byli schopni hladce obého není  — jak se ukazuje —  mnoho. 🙂

6. Smysl pro experiment a schopnost selhávat rychle a levně
Experiment je zaklínadlem dneška. K tomu ale patří taky naučit se, že ne všechno se musí podařit. A pokud se nepodaří, je třeba umět to přijmout  tak, aby neúspěch byl rychlý a levný. A i ten nás učí. Vede přes něj cesta dál, k novým funkčním modelům. Možná si myslíte, že se Vás to netýká,  ale jako novinář se dnes velmi snadno ocitnete v prostředí experimentování a je dobré se na to mentálně naladit. 😉

7. Empatie
Schopnost být empatický, vžít se do druhých,  dodává Ivan. S tím souvisí i příprava budoucích novinářů. V dnešní době je i pro univerzity náročné inovovat své programy. Mark se proto na formální vzdělání v životopisech prakticky nedívá. U adeptů na práci velmi oceňuje, když mají jakoukoli báječnou a zároveň “divnou” zkušenost z reálného života. Za zajímavého tak považuje třeba kolegu, který designoval systém hromadné dopravy v Singapuru nebo dalšího, který provozoval čajové plantáže v Keni. Lidé pro dnešní média by měli být zvídaví, mít dobrodružnou povahu. Většinou to nejsou ti, kterým vyhovuje mentalita obří korporace. „Z jiné než mediální práce mají pak ponětí o tom, jak lidé žijí, chápou, jak ke zprávám přistupují. Rozumějí tomu, co se děje. Není to o trhu, tabulkách, o tom, co může být vždycky měřeno a baleno. Realita sociálního webu totiž není o datech, ale o emocích. A kdo nerozumí emocionální síle mediálního obsahu, nerozumí dnešnímu sociálnímu webu,“  uzavírá Mark.

Pavlína Kvapilová

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!