Louskáček s novým názvem a skromnější podobou

louskacek mensi

Nejprestižnější česká reklamní cena, kterou uděluje tuzemská pobočka Art Directors Clubu, se letos už nejmenovala Louskáček a po loňském Rudolfinu letos opanovala prostor vinohradského Radiopalace.

Foto: ADC Creative Awards Zdroj: ADC

Slavnostní předávání reklamních cen ADC Creative Awards, což je nový název pro někdejší Louskáček, už po dvaadvacáté pořádal český Art Directors Club ve spolupráci s Asociací komunikačních agentur. Soutěž je součástí mezinárodních ADC*E Awards, do jejichž barcelonského finále automaticky postupují i vítězné práce z Česka. To byl také hlavní důvod pro přejmenování Louskáčku, aby bylo v anglicky mluvících zemí na první pohled jasné, o jaké ocenění jde.

Jak se vyslovuje Wunderman

Každopádně světový název ještě bohužel nezaručuje i světovou úroveň. Nemohu si pomoci, ale zaplněné Hudební divadlo v Karlíně nebo Sasazu asi pojmuly více lidí, kterých se mi prostě letos zdálo nějak málo – navíc jsme se s kolegy shodli, že na after party dole „ve sklepě“ bylo více lidí než na předávání v hlavním sále. Na druhou stranu nikdo z ceremoniálu neutíkal ke cateringu, jako se to stalo třeba na „horrorovém“ Louskáčku s Markem Ebenem v Karlíně. Ten se podle pamětníků posléze stal jakýmsi přelomem, od kterého se organizátoři snažili předávání Louskáčků spíše zcivilnit. To se jim letos každopádně povedlo.

Jak si všimli kolegové z Marketing & Media, moderátorské duo Cossiga a Nasty si vypomohlo stejným úvodním gagem, jaký použili při nominačním večeru Českého lva. Navíc s oblibou prznili jména agentur a zadavatelů – nešťastný „otec direct marketingu“ Lester Wunderman by se při vyslovení slova "wundermen" mohl dočkat prvního infarktu, což mu samozřejmě nikdo nepřeje. Podobně dopadl i Kaspen/Jung von Matt nebo slovenští Mayer/McCann Erickson. Celá party byla navíc „na stojáka“, což některé dámy na vysokých podpatcích nekvitovaly s přílišným povděkem.

A jak to celé dopadlo…

Ale dosti kritiky, klíčové jsou samozřejmě vítězné práce. Jejich podobu ale poznamenalo gesto jedné z největších českých reklamních agentur, pražských Young & Rubicam, kteří se rozhodli do letošního Louskáčku neposlat ani jednu práci. Podle oficiálního vyjádření agentury je důvodem nejistota, „co změny, které pořadatelé od letošního ročníku soutěže provedli, přinesou a zda sošky, které se budou rozdávat letos, budou mít stejnou váhu jako ty minulé“. Zlé jazyk ale hovoří o zákazu obesílání reklamních soutěží kvůli jejich nákladnosti – připomeňme, že do loňského ročníku nejprestižnějšího reklamního festivalu Cannes Lions přihlásili Y&R na šest desítek prací, což je mohlo vyjít i na milion korun.

Nejúspěšnější agenturou letošního ADC Creative Awards se tak stala skupina Ogilvy, která si odnesla pět bronzových, pět stříbrných a čtyři zlatá ocenění. Její klient Pilsner Urquell se stal klientem roku. Grand Prix ale získala kampaň Českého helsinského výboru Kulka od agentury Havas Worldwide Prague (druhá nejúspěšnější agentura letošního ročníku), připomínající úvodní sekvenci filmu Obchodník se smrtí. Volba nekomerční kampaně vzbudila jistou kritiku – přeci jen pokojné rozdělení Československa bez jediné kulky je bezesporu atraktivnějším tématem než aktuální slevová akce v hypermarketu.

Ocenění Zlatý ohníček pro osobnost roku získal za svoji dlouhodobou práci Richard Stiebitz, kreativní ředitel zmíněné agentury Wunderman. Během večera byly vyhlášeny i výsledky druhého ročníku Young Creative Awards. Studenti a začínající kreativci do 28 let dostali šanci vyhrát třicet tisíc korun za natočení spotu nebo vytvoření tiskového inzerátu na studentské konto G2 od Komerční banky, který bude nejlépe vystihovat claim “Nevisím rodičům na krku”. Mezi čtyřiceti přihlášenými prácemi nakonec porota ADC Creative Awards vybrala spot Jakuba Jeníka. 

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!