Láska, která nerezaví. Prozatím

cesky tesin

Z cizích národů mají Poláci stále nejraději Čechy. Ukázal to únorový průzkum agentury CBOS. Češi vyhráli už potřetí v řadě. Prokazují nám Poláci sympatie i v médiích?

Na výsledky bádání CBOS odkazuje katovická mutace deníku Gazeta Wyborcza (26.9.). Autorka článku se starostlivě ptá, zda Poláci mají dostatečné znalosti o kultuře „zbožňovaných Čechů“. Vždyť Ti nabízejí více než jen knedlíky, krtečka, Švejka či Kunderu. K posílení nejen kulturních vztahů mezi Čechy a Poláky se snaží přispět hned několik akcí. Autorka zmiňuje těšínský filmový festival Kino na hranici, prezentaci českého designu, jazzu a divadla na třídenním festivale v Gliwicích a říjnová kulturní setkání pořádaná pod názvem „Spojuje nás Olše“ v katovické „Hospodě“.

Zmíněná řeka Olše coby hranice mezi Českem a Polskem se stala námětem článku „Polská buše, český pořádek“ publikovaného v Tygodniku ANGORA (23.9.). Českému čtenáři lichotí srovnání stavu obou břehů řeky. Zatímco na české straně existují podle týdeníku cyklostezky a břeh je upravený, na polské straně kralují houštiny, místy zcela neprůstupné. Článek líčí příběh Poláka, který chtěl známým ukázat, kde začala velká povodeň v roce 1997, a při pohledu na rozdílný přístup k úpravě břehů hraniční řeky se cítil zahanben.

Kolikrát je Česko větší než Polsko?

Předchozí odstavce vybízejí k zamyšlení, jak dlouho ještě pozitivní přístup Poláků k Čechům vydrží. Místy nechutná česká kampaň proti polským potravinám by mohla polské sympatie k nám poněkud nahlodat. Zpět však k polskému tisku. Konzervativní týdeník wSieci (23.9.) otiskl text autora, jenž si stýská nad tím, že Polsko nemá žádnou světově známou značku. Vzpomíná, jak při návštěvě u indického obchodníka v Bombaji čelil pokořující otázce: „O kolik je Polsko menší než Česko?“ S rozpaky svému hostiteli vysvětlil, že Polsko je minimálně třikrát větší než jeho jižní soused. „Děláš si legraci? Tak malá země a produkuje taková pěkná, velká auta? Viděls, kolik škodovek jezdí v Bombaji? reagoval udiveně Ind. Autor hořce dodává, že nemělo smysl hostiteli vysvětlovat, že tzv. česká auta jsou ve skutečnosti německé Volkswageny s karosérií od Škody: „Můžeme Čechům pouze pogratulovat a závidět úžasnou reklamu pro jejich zemi.“

Čeští konzervativci nechtějí umírat za vlast

Není bez zajímavosti, že pohled na české dění zprostředkovali polským čtenářům hned tři čeští novináři. Častý přispěvatel Gazety Wyborcza, redaktor Lidových novin Luboš Palata, se tentokrát zaměřil na politické ambice podnikatele Andreje Babiše („Přichází český Berlusconi“ GW 25.9.). České volební kampani se věnoval i deník Rzeczpospolita (26.9.), který citoval redaktora Hospodářských novin Martina Ehla, podle něhož série korupčních skandálů může vyústit nakonec v to, že se ODS v říjnových volbách nedostane do parlamentu.

Rozsáhlý text pro víkendový magazín Gazety Wyborcza (21.9.) napsal někdejší šéfredaktor Respektu Martin M. Šimečka. Inspirovala ho k tomu antologie současného polského politického myšlení, kterou pod názvem „Pravým okem“ vydalo české CDK. Kniha přináší texty především konzervativních myslitelů, což Šimečku vedlo k úvaze, v čem se český konzervatismus liší od polského. Dochází mimo jiné k následujícímu závěru: české pravici schází důraz na heroičnost. Zatímco jeden z polských konzervativců smutně konstatuje, že liberál není ochoten položit život za vlast, českého konzervativce by ani nenapadlo si s něčím podobným lámat hlavu. Podle Šimečky to ukázala i loňská hysterická reakce konzervativního prezidenta Václava Klause na situaci, kdy na něj „atentátník“ střílel z dětské pistole.

Čech by také nikdy nevedl úvahy o národu jako o něčem posvátném, neboť by se mu české publikum vysmálo, zmiňuje jeden z dalších rozdílů bývalý šéfredaktor Respektu. České i polské konzervativce spojuje nechuť k Evropské unii. Pro českou pravici je to však podle Šimečky v podstatě jediná idea, její intelektuální úroveň je prý žalostná. Nutno podotknout, že autorovi není blízký ani svět polských konzervativních myslitelů. Při četbě zmíněné knížky se podle svých slov cítil, jako kdyby klíčovou dírkou pozoroval seanci příznivců černé magie.

Tomáš Fošum
publicista

Čtěte také

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

twitter 292994 640
Blog

Analýza: Antibabiš i antifiala. Strany se na sítích osočují, řeší i ceny a Rusko

Ceny energií, potravin a bydlení a také ruská invaze na Ukrajinu. Právě tato témata dominovala letošní komunikaci politických stran na sociálních sítích. V dalších oblastech se ale jejich priority liší – zatímco Piráti zdůrazňují korupci, SPD se zaměřuje na imigraci a Green Deal a hnutí ANO na vládu Petra Fialy. Ukazuje to analýza společností Geneea Analytics a NEWTON Media.

telefon kresba

Jdeme na to!