Kterak triko a knír bojují proti rakovině

movember

Aktuálně žijí média tzv. hnutím Movember, tedy měsíční akcí, během níž si muži mají nechat narůst knír a pomoci tak s osvětou ohledně rakoviny pohlavních orgánů a duševních chorob. Je to zvláštní způsob boje s nebezpečnou chorobou.

Foto: Pavel Cejnar,  Movember holení bratrů, Zdroj: Profimedia.cz

Ochmýření mroži se podle organizátorů „stávají chodícími a mluvícími billboardy, které zvyšují povědomí o často opomíjených tématech mužského zdraví a vybízejí ke konverzaci kdekoli, kde se objeví.“ Není mi sice úplně jasná příčinná souvislost mezi porno knírem a rakovinou předstojné žlázy, o to víc mě ale překvapuje, kolik facebookových aktivistů se podobných aktivit zúčastňuje.

Google překladačem proti duševním poruchám

Web organizátorů Movembru češtinou podobnou Google Translatoru vysvětluje své bohulibé poslání, tedy že Movember se soustředí na náklady a ekonomické úspory a tato jeho snaha vyústila v „globální funrdaising.“ Asi není hezké vytýkat někomu překlepy, ale u profesionálně vedené PR ofenzívy bych takto frapantní nedostatky nečekal. Jen kolik redakcí a komunikačních agentur se do projektu už několikátý rok zapojuje!

Zajímavý je i argument organizátorů o snížení nákladů na administraci sbírky, která je hybným momentem celého Movembru: „Cena administrace činí jedenáct procent vybraných fondů. To je velmi nízko pod mezinárodními fundraisingovými standardy, které se v nejlepších případech pohybují mezi patnácti a pětadvaceti procenty.“ Neodpustím si ani ocitovat závěrečnou větu z webu Movembru, sekce O nás, dokládající moji teorii o Google překladači: „Dosažení lepšího výsledku, než jsou nejlepší příklady z praxe, odráží cíle hnutí Movember – dosažení, co nejlepšího možného výsledku kampaně, při pečlivém sledování nákladů.“

Tričko není Tričko

Celý Movember mi silně evokuje Avon pochod proti rakovině prsu, vůči kterému trpím silnou averzí už několik let. Snad jen ten Movember za sebou nemá tak výrazného sponzora. Letošní Avon pochod upoutal už zvacími fotografiemi – po finálních úpravách ve Photoshopu by na nich nezaujatý pozorovatel hádal Halině Pawlowské hezkých šedesát kilo a Simoně Stašové necelých patnáct let. To ale samozřejmě není to, co by mi na této akci vadilo.

Vstupenkou do průvodu je růžové tričko za lidové čtyři stovky, jehož design navrhla bez nároku na honorář česká návrhářka Taťána Kovaříková. Za každé prodané tričko vydává Avon slevovou poukázku na vyšetření prsu mamografem. Opět si musím postesknout nad kvalitou textu, na oficiálním webu pochodu se dočtete, že posledního Avon pochodu, který se konal 8. září, se zúčastnilo 18 500 pochodujících a „celkem bylo prodáno 36 000 Triček.“

Ovšem nejen „Tričky“ je živ rakovinový kýč, vedle pánských a dámských triček, které slouží jako vstupenka na akci, byla v e-shopu webu Zdravá prsa k dostání třeba „designová filtrační lahev bobble Avon“, růžový hrnek, růžový bloček, kabelka nebo pouzdro na telefon. Výbava správného bojovníka proti rakovině prostě nekončí knírem!

Dost legrace, dodejme pár faktů…

Rakovina prsu samozřejmě není příležitostí pro broušení si ostrovtipu. Na druhou stranu nevěřím, že podobné spektakulární akce mohou výrazněji pomoci rozšíření osvěty o nebezpečných chorobách, a přiživování se na podobných tématech mi je silně proti srsti. Rakovina prsu bývá podle některých výzkumů dávaná do souvislosti se stárnoucím věkem prvorodiček, kdy si stárnoucí tělo nedovede poradit s vyšší hladinou estrogenu.

Druhou rizikovou skupinou jsou pak vysoké manažerky, podle revue Social Science & Medicine je u nich pravděpodobnost výskytu rakoviny prsu až o sedmdesát procent vyšší než u méně exponovaných kolegyň. Jak těmto neblahým trendům čelí každoroční pochody proti rakovině, mi není úplně jasné, ale vždy je lepší o problému mluvit, než se tvářit, že neexistuje. 

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!