Search
logo newton
logo newton

Janukovyč před volbami nakupuje média

janukovyc media

Zvýšený zájem o koupi mediálních domů ze strany politicko-podnikatelské skupiny blízké ukrajinskému prezidentovi svědčí o tom, že Viktor Janukovyč přestal důvěřovat ukrajinským mediálním oligarchům, kteří se ještě před dvěma měsíci zdáli být vůči němu zcela loajální.

Foto: 19.12.2013, Kyjev: Janukovyč poskytuje interview ukrajinským médiím. Zdroj: Profimedia.cz

Během roku 2013 došlo k dost velké změně v konfiguraci ukrajinského mediálního trhu. Velká část médií přešla od jedněch oligarchů k jiným. K těm, co mají blíže k ukrajinské vládní elitě. Celkem mediální experti mluví o vzniku čtyř nových mediálních domů. Dva z nich spojují s prvním vicepremiérem Ukrajiny Serhijem Arbuzovem a dva se Serhijem Kurčenkem, blízkým přítelem staršího syna ukrajinského prezidenta Oleksandra Janukovyče. Každopádně oba tito pánové jsou spojování s politicko-podnikatelskou skupinou prezidenta Ukrajiny, které se říká „Rodina“. 

Skutečný vlastník, nebo jen další „frontman“?

Na začátku listopadu mladý ukrajinský miliardář Serhij Kurčenko koupil společnost UMH Group, která vydává tištěné tituly Korrespondent, Forbes, Komsomoľska pravda v Ukrajini, Arhumenty i fakty, Komanda a Futbol a vlastní i rádiové stanice Naše radio, Avtoradio, Evropa Plus, Retro FM, Radio Alla a internetové servery bigmir.net, tochka.net a i.ua. Serhij Kurčenko je sedmadvacetiletý mladík, který se stal dolarovým miliardářem během prezidentování Viktora Janukovyče. Podniká především v energetice a v seznamu nejbohatších Ukrajinců časopisu Korrespondent v roce 2013 obsadil sedmou příčku. Jeho majetek se odhaduje na 2,4 miliard dolarů.

V prosinci změnil vlastníka i mediální dům Evolution Media, zahrnující týdeník Komentari, anglojazyčné noviny Kyiv Weekly, servery Comments.ua, UGMK.info a agenturu PHL. Kdo společnost koupil, zatím nikdo neví. Dlouholetá generální ředitelka Evolution Media Julia Lytvynova serveru Telekrytyka přiznala, že ani ona nezná nového majitele a že s ní až do jejího odchodu z funkce jednali pouze právníci. „Se mnou komunikovali pouze lidé, kteří si říkali ‚frontmani‘. Byli to právníci, nebo lidé, kteří mají blízko k právnictví. Já dokonce ani neznám jejich jména, nikdy se mi nepředstavili. Jen mi oznámili, že společnost změnila majitele a oni že jej 'frontují'.“ Spekuluje se, že novým vlastníkem zmíněné společnosti bude rovněž Serhij Kurčenko, i když tiskové oddělení jeho mediálního holdingu Vetek-Media to popírá. V každém případě nové vydání časopisu Komentari nenechalo nikoho na pochybách, že se jedná o majitele, který má blízko k prezidentovi Janukovyčovi.

Pravidla se mění. Ber, nebo nech být.

Změna vlastníků u výše uvedených mediálních domů přinesla i změnu poměrů, v důsledku čeho přišlo o práci několik desítek ukrajinských novinářů. Jedni odešli z vlastní vůle, protože se odmítl smířit s novou redakční politikou. K těm patří například třicet pracovníku týdeníku Korrespondent a serveru Korespondent.net, kde dokonce vzniklo i speciální cenzurní oddělení, které schvaluje všechny články před jejich uveřejněním. Nebo 14 novinářů serveru a časopisu Forbes Ukraina. Jiní byli požádání, aby dali výpověď nebo jejich produkt přestal být pro nové vlastníky a jeho management zajímavý, to pokud se jednalo o novináře na volné noze.

Podpora médií je pro ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče pro budoucí období zcela zásadní. Za patnáct měsíců se na Ukrajině uskuteční prezidentské volby a předvolební kampaň už dávno začala. Janukovyč, který si svými vilniuskými manévry dost poškodil mediální obraz doma i v zahraničí, to nebude mít lehké. K tomu všemu jej, jak to vypadá, zradila i část jeho bývalých spojenců, mezi které patří i největší ukrajinští mediální magnáti. Jejich televizní stanice, k překvapení všech, o protestech na kyjevském náměstí Nezávislostí informovaly docela objektivně. Pravda poté, co vláda i Janukovyč ustáli ty největší a nejmasovější protesty, i ukrajinští mediální magnáti a s nimi i jejich televizní kanály od objektivity trochu ustoupili. Což ale neznamená, že se na ně ukrajinský prezident může v budoucnu spolehnout.

Vlastnit časopisy a rádia nestačí

Ani čtyři mediální domy však Janukovyčovi nemusí zajistit absolutní informačně-propagační úspěch. V listopadu i prosinci ukrajinský prezident i jeho vláda svou informační válku úspěšně prohrávali. A je možné, že ji budou prohrávat i v budoucnu. Podle šéfredaktorky týdeníku Dzerkalo tyzňa Julie Mostové pokud se šrouby utáhnou až přespříliš, tak i obyčejnému příjemci informací dojde, že „z něj dělají pitomce“. K tomu 30 procent Ukrajinců už má dnes přístup k internetu, kde si může každou zprávu ověřit. A většinu televizních kanálů pořád vlastní oligarchové, jejichž spojenectví s Janukovyčem je situační.

Lenka Víchová
ukrajinistka, redaktorka časopisu Ukrajinský žurnál

Čtěte také

Pozvanka webinar korporace 1
Blog

Webinář týkající se e-commerce a elektroniky

Na webináři vám Vašek a Vojta představí konkrétní mediální výstupy třech českých firem. Uvidíte využití nejnovějších funkcionalit aplikace NewtonOne nové generace. Vašek a Vojta se zaměří nejen na obecné novinky a zajímavosti, ale také rozeberou mediální data těchto

telefon kresba

Jdeme na to!