Jak spolu souvisí Hamé, biatlon a Ukrajina

hame

V sobotu ráno všechny zaskočila informace, že ve věku nedožitých 57 let náhle zemřel Václav Fiřtík, prezident Českého svazu biatlonu a viceprezident Mezinárodní biatlonové unie IBU.

Foto: Režisér Jakub Hussar a čeští biatlonisté při natáčení reklamních spotů Hamé Zdroj: fandimebiatlonu.cz

Biatlonisté si ze zimních olympijských her v ruské Soči přivezli rekordních pět medailí a biatlon se ocitl na špičce zájmu. Oficiální sponzoři českého biatlonového týmu si museli počkat na konec olympiády, aby mohli jeho úspěchy zužitkovat – během konání her se mohli olympijskou tématikou chlubit pouze oficiální partneři olympiády, což Hamé, Meopta, Viessmann nebo BMW nejsou.

Biatlonisté na paštikách

Právě biatlonová kampaň Hamé se stala nejviditelnějším epilogem olympijského úspěchu. Na webu www.fandimebiatlonu.cz probíhala video soutěž o zájezd na finále světového poháru biatlonistů v norském Oslu. Hamé také představilo speciální edici produktů ověnčených sloganem „fandíme biatlonu“, se kterým se mohli spotřebitelé setkat například na džemech, bagetách, paštikách a dalších masných výrobcích Májka.

Gabriela Soukalová si tak v kampani pochutnala na Extra džemu, Ondřej Moravec si pochvaluje Pražskou šunku a Michal Šlesingr propaguje paštiku Májka. Hamé navíc rozšířilo spolupráci i na Slovenský biatlonový svaz a stalo se partnerem mezinárodního poháru IBU ve slovenském Osrblie. Biatlonovou kampaň pro Hamé připravila agentura Konektor, která funguje na principu spolupráce vybraných freelancerů. Režii televizních spotů obstaral Jakub Hussar, který i přes relativně mladý věk (ročník 1985) už má na kontě vítězství v mnoha domácích i zahraničních soutěžích a je mimo jiné držitelem i nejprestižnějšího reklamního ocenění světa, i když jen bronzového.

Odbočka do Cannes

Hussarem režírovaný spot s plivající uklízečkou, jenž propagoval vystavení Mnichovské dohody v pražském Národním muzeu, získal v roce 2009 bronzového lva na festivalu Cannes Lions. Spot pocházel z dílny agentury Euro RSCG (dnes Havas). V této souvislosti nemohu nezmínit svůj „investigativní“ příspěvek, kdy jsem se v rozhovoru s dánským porotcem Nicolai Stahlem (viz http://zpravy.idnes.cz/video-plivanec-na-mnichovskou-dohodu-veze-bronz-z-cannes-peo-/domaci.aspx?c=A090627_183427_media_pei) dozvěděl, že musel ostatním porotcům vysvětlit historické okolnosti Mnichovské dohody – teprve po jeho výstupu porota pochopila smysl celého spotu a pustila ho do užšího výběru. O úspěchu zkrátka rozhoduje i štěstí…

Ale zpět k Hamé – aktuální biatlonová kampaň si bohužel moc příznivců nezískala. I v mém okolí zaznívají hlasy, že biatlonista přece neposnídá celou konzervu Pražské šunky, neboť pak by jen těžko sbíral ocenění na světových pohárech. Jak v komentáři pro týdeník Marketing & Media shrnul Marek Winkler, který mimo jiné zastupoval fotbalového brankáře Petra Čecha nebo úspěšnou jachtařku Lenku Šmídovou: „Absenci nápadu ale sebevětší hvězda nezachrání. Teď jsem viděl sérii spotů Hamé s úspěšnými biatlonisty. Jako běžec na lyžích sleduji biatlon dlouho. Chválím Hamé za jeho podporu. Přijde mi ale škoda, pokud dostávám do ruky výrazné marketingové střelivo a plýtvám jeho potenciálem.“ Podle vyjádření zesnulého Václava Fiřtíka jde navíc o historicky první kampaň spojenou s českým biatlonem. Ale třeba se ještě dočkáme jejího pokračování.

Kšeft poráží reklamu

Krátkým nahlédnutím do mediálního archívu Newton Media se dá rychle zjistit, že naše média mnohem víc než marketingová kampaň společnosti Hamé zaujaly výroky jejího ředitele k situaci na Krymu. Martin Štrupl v rozhovoru pro Hospodářské noviny prohlásil: „Byznys je byznys. Jsem zastáncem toho, že z naší pozice ekonomického trpaslíka si musíme uvědomit, co je pro nás důležitější a nedělat zbytečná gesta.“ Jeho slova vyvolala ostrou polemiku a známý komentátor Ivan Brezina dokonce vyzval na blogu Neviditelný pes k bojkotu výrobků Hamé.

Z ekonomického pohledu je ale Štruplův názor logický – tržby společnosti Hamé loni díky exportu stouply o čtyři procenta na 5,1 miliardy korun a zahraniční aktivity se na tržbách podílely více než z poloviny. Hned po Slovensku je pro Hamé klíčovým trhem právě Rusko, které se na tržbách společnosti podílí jednou čtvrtinou, byznys na Ukrajině tvoří zhruba dvacetinu tržeb. Největší podíl na obratu měly právě biatlonisty propagované trvanlivé masové výrobky. A pak že sport, politika a byznys netvoří spojené nádoby…

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

telefon kresba

Jdeme na to!