Jak si vedou čeští „internetoví domorodci“?

internet

Internetovým štikám Huffington Post a Buzzfeed se daří ve čtenosti porážet webové odnože prestižních deníků. V Česku stále v návštěvnosti vítězí zpravodajské portály, které vychází ze zázemí tradičního deníku. Média zrozená přímo pro internet však napodobují světové trendy a jejich čtenost narůstá. Jen narůstá pomaleji než ve světě.

Foto: ilustrační. Zdroj: Profimedia.cz.

Nejúspěšnější zpravodajský projekt, který byl vytvořen pouze pro internet – Aktualne.cz, se v nejnovějších výzkumech čtenosti prováděných společností NetMonitor umístil na čtvrtém místě. Za červenec jej navštívilo 1 095 404 reálných uživatelů. Aktualne.cz vzniklo v roce 2005 jako zpravodajský server portálu Centrum. V té době šlo o unikátní plán. Jeho tehdejší šéf Roman Gallo jako hlavní výhodu vypíchl právě to, že jeho redakce pracuje čistě pro online.

„Tištěné deníky přinášejí zprávy s denním odstupem a zpravodajství televizních a rozhlasových stanic má většinou přesně stanovené časy. My na rozdíl od nich nemusíme u původních zpráv na nic čekat, ale budeme je publikovat okamžitě,“ řekl tehdy Gallo.

Tomuto trendu se však přizpůsobily i ostatní internetové portály, i když jejich kořeny vychází z papírového deníku či týdeníku. Internetoví novináři tak začali přicházet s dalšími inovacemi, které posouvají podobu webových médií dál od těch klasických papírových.

Množství obsahu roste

Když nováčci nedokázali vítězit se zavedenými mediálními domy v soutěži o počet čtenářů, zaměřili se mimo jiné na množství obsahu. Ve světě se v této kategorii stal průkopníkem velmi efektivního, avšak kontroverzního způsobu, jak nafukovat množství obsahu, web Huffington Post. Začal přebírat příběhy jiných médií, které volně převypráví, a často přitom docílí vyšší čtenosti než původní článek.

V Česku se obdobnou cestou dal portál Parlamentnilisty.cz, který je mezi zpravodajskými portály druhým nejúspěšnějším českým „internetovým domorodcem“. V červenci jej navštívilo 324 302 reálných uživatelů. Značnou část jeho obsahu tvoří příspěvky vybraných politiků. Prostor zde dostávají i kontroverzní názory. Dalším úspěšným „internetovým domorodcem“ je portál Eurozpravy.cz, který v červenci navštívilo 232 988 reálných uživatelů.

Letošní nováčci

Letos spatřily světlo světa dva projekty, které posouvají českou internetovou žurnalistiku novým směrem. V březnu zahájil provoz portál Echo24. Tomu šéfuje bývalý šéfredaktor Lidových novin Dalibor Balšínek, jenž angažoval řadu novinářů, kteří odešli z „Lidovek“ poté, co tento list koupil Andrej Babiš. Měření NetMonitoru se Echo24 účastní teprve od července, za první sledovaný měsíc zaznamenalo 129 311 reálných uživatelů.

Dalibor Balšínek se před spuštěním Echa24 netajil, že jej inspiroval již zmiňovaný Huffington Post. Vzal si příklad třeba v sekci blogů, v které publikují známé osobnosti, nebo poměrně silným zastoupením komentářů.

Jiným úspěšným americkým webem se inspirovali zakladatelé portálu G.cz, který připomíná Buzzfeed. Oba projekty se totiž zaměřují především na zábavu. Najdete tam stovky variací textů typu „9 důvodů, proč E. T. změnil životy dnešních čtyřicátníků“, „11 věcí, které jste nevěděli o Africe“, nebo „7 jednoduchých kroků, díky kterým se stanete expertem na whisky“. Na G.cz ale najdete i zajímavé postřehy a komentáře, které nemusí vždy nutně tvořit již trochu okoukaný žebříček. V červenci jej navštívilo 323 807 unikátních uživatelů.

Nejvíce Čechů se drží „klasiky“

Přesto, že se stále objevují nové zpravodajské weby, Češi dávají přednost portálům, na které si již zvykli, a které jim přinášejí kromě zpravodajství i další služby. Dlouhé roky tak na prvním místě v průzkumu čtenosti zpravodajských portálů stojí Novinky.cz provozované jako internetová odnož deníku Právo. Jen za červenec letošního roku je navštívilo 4 271 691 čtenářů.

Triumf Novinek je do značné míry způsoben propojením s portálem Seznam.cz, kde má mnoho lidí e-mailovou schránku, či jej používá jako internetový vyhledavač, případně rozcestník.

Na druhém místě ve čtenosti stabilně stojí portál Idnes.cz, který za letošní červenec navštívilo 4 313 020 uživatelů. Na třetím místě je portál televize Nova skrývající se na adrese Tn.cz, kam přišlo za stejný měsíc 1 218 664 návštěvníků.

Ať se však jedná o webové odnože deníků nebo internetové domorodce, zdá se, že internetové noviny čeká růžovější budoucnost než jejich papírové příbuzné. Zatímco prodeje tradičních deníků klesají, čtenost zpravodajských webů narůstá. Podle NetMonitoru je letos v červenci navštívilo o dvanáct procent více čtenářů než ve stejný měsíc o rok dříve.

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

blog lidri
Blog

„Doba podcastová“. Kdo z volebních lídrů dominuje v podcastech?

Podcasty se během posledních několika let staly nejen zdrojem zábavy, ale i významným komunikačním kanálem, který formuje veřejnou debatu. Podle některých komentátorů dokonce podcasty ovlivnily i průběh amerických prezidentských voleb. Označení „doba podcastová“ tak nezní přehnaně.

panelová debata
Blog

Mediální obraz vzdělávání: srovnatelné s automobilovým průmyslem, dvojnásobek oproti energetice

10. září 2025 se v pražském AFI City Tower uskutečnila konference „Inovace a inspirace ve vzdělávání“, kterou pořádala Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR). Setkání přineslo inspirativní pohledy na to, jak firmy, neziskové organizace a další aktéři posouvají kvalitu vzdělávání v Česku – od školních lavic až po celoživotní učení.

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

telefon kresba

Jdeme na to!