Informace ze zálohy

kiev

Po letech neúspěšných snah o přijetí zákona o veřejnoprávních sdělovacích prostředcích začala koncem listopadu vysílat z Kyjeva ukrajinská Občanská televize. Jde o internetový projekt nezávislých žurnalistů a občanských aktivistů. Ukrajinská nezávislá žurnalistika se vůbec stahuje na síť.

Foto: Protesty na náměstí Nezávislosti v Kyjevě. Zdroj: Profimedia.cz

Jde o velmi zajímavý projekt. Jednoduché studio, vlastně se jedná o půdní prostor, kde hned za zády moderátorů je vidět celé technické zázemí. Hosté přicházejí a odcházejí, stejně jako moderátoři. V případě technických potíží se moderátor otočí k technikům a v přímém přenosu je požádá o pomoc nebo o to, ať mu z redakce přestanou posílat nové zprávy, protože mu překrývají ty, které zrovna potřebuje. Všechno se děje v přímém přenosu. Divák vidí i to, jak lidé ve štábu svačí. Hosté se často ptají, jestli už jsou v přímém přenosu, moderátoři si dovolují prezentovat své názory, stěžují si na únavu nebo přiznávají, že už neví, na co by se tak ještě mohli zeptat. Je celkem běžné, že host řekne, že ještě neřekl to nejdůležitější, a moderátoři mu dají prostor. Televize je bez vedení. Není tam žádný šéfredaktor ani ředitel. Všechno je velmi civilní a vlastě se na to moc příjemně dívá.

Občanská televize se obejde bez oligarchů

Občanská televize (Hromadske.tv) dnes vykonává tutéž funkci, jakou v roce 2004, během oranžové revoluce, vykonával 5. kanál. S tím rozdílem, že 5. kanál vlastní sice opoziční, ale oligarcha Petro Porošenko, a Občanská televize vznikla díky grantu Fondu Obrození (ukrajinská odnož Open Society Fund ) a vysílá i díky dobrovolným příspěvkům občanů. Je nezávislá na politicích i podnikatelích. Na to, jestli bude i objektivní, se dnes těžce odpovídá. Zatím je cítit velkou solidaritu s tím, co se odehrává na kyjevském náměstí Nezávislosti. V každém případě je to vítaná změna, protože většina ukrajinských televizních kanálů je propojena s politiky nebo oligarchy. Podle výkonné ředitelky kyjevského Institutu sdělovacích prostředků Oksany Romaňukové je způsob informování o protestech a demonstracích na náměstí Nezávislosti nejlepším indikátorem jejich objektivity. A právě podle tohoto indikátoru je možné tato (do začátků protestů provládní) média rozdělit na dva typy. Na ta, která patří oligarchům z časů Leonida Kučmy, a ta, která patří tzv. „mladooligarchům“ – novozbohatlíkům z okolí nynějšího ukrajinského prezidenta Viktora Janukovyče. Ta první se snaží přizpůsobit měnící se situaci na Ukrajině a informují více méně objektivně. Ta druhá vyhledávají argumenty na podporu Janukovyčovy politiky.

Občanská televize začala vysílat v beta režimu 22. listopadu – druhý den protestů na Ukrajině. Mezi její tváře patří i ti nejznámější novináři, jako například Mustafa Najem, který se stal organizátorem a tváří prvních nepolitických demonstrací v Kyjevě. Často je nutné přecházet na kanál na YouTube, protože stejně jako i jiná ukrajinská média je i Hromadske.tv denně napadána DDoS útoky. Napadeny byly také servery Ukrajinské pravdy a portál Tyzdeň.ua. Kabelový operátor Triolan odpojil televizní kanál TVi v největších městech jako Kyjev, Doněck, Charkov, Oděsa nebo Dněpropetrovsk. Během demonstrací bylo v Kyjevě zraněno přes padesát domácích i světových žurnalistů. V souvislosti s nástupem cenzury podalo výpověď několik desítek ukrajinských novinářů. Sedmadvacetiletý oligarcha z klanu Janukovyčovy „rodiny“ koupil jen za poslední dva týdny dva mediální holdingy. Nezávislé informační projekty se proto stahují do internetové zálohy.

Lenka Víchová
ukrajinistka, redaktorka časopisu Ukrajinský žurnál

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!