Hollywood chce prorazit v Číně

panda

Američtí filmaři se stále častěji přizpůsobují čínským požadavkům

Foto: Kung Fu Panda 2. Zdroj: Profimedia.cz

„Jsem z budoucnosti a říkám ti, měl bys jet do Číny,“ dozvídá se ve filmu Looper  hlavní hrdina. Hollywoodský sci-fi snímek původně počítal s Paříží, ale potom přišla nabídka finanční účasti od čínské distribuční společnosti DMG s podmínkou změnit lokalitu na Šanghaj. Spolupráce s DMG filmu otevřela dveře na čínský trh a vedla k tomu, že byla vytvořena jeho čínská verze s extra scénami z rozkvétající Šanghaje roku 2074.

Looper  je přitom jen jedním příkladem současné strategie Hollywoodu, jak zabodovat na druhém největším filmovém trhu světa. Druhý v Číně nejnavštěvovanější film uplynulého roku Iron Man 3 má také svoji čínskou verzi s extra scénami, v nichž se objevuje oblíbená čínská herečka Fan Bingbing. Navíc ve filmu, na kterém se opět podílela společnost DMG, na rozdíl od komiksové předlohy padouch Mandarin už není Číňan. V opačném případě by film těžko unikl cenzuře. Ta se totiž kromě sexuálních a násilných scén či politické kritiky vztahuje také na negativní vyobrazení čínské kultury nebo postav čínského původu. Censura proto postihla například postavu čínského kapitána Sao Fenga v Pirátech z Karibiku: Na konci světa nebo scénu z filmu Muži v černém 3, v níž se mimozemšťané schovávali v čínské restauraci.

Podle odhadů společnosti Ernst & Young bude čínský filmový trh do roku 2020 největším na světě. Rychle se rozvíjející zábavní průmysl v Číně je pro Hollywood velkým lákadlem. Ti, co chtějí uspět, ale čelí hned několika překážkám. Kromě cenzury jsou tu kvóty na zahraniční filmy a zpožďování či rušení jejich premiér ve prospěch domácí produkce.

Čína ročně uvádí jen 34 zahraničních filmů, z čehož 14 má být v IMAX nebo 3D formátu. Snaha obejít kvóty natočením koprodukčního filmu často naráží na ještě větší komplikace, protože koprodukční filmy mají vlastní pravidla týkající se obsazení a obsahu. Přesto možnosti koprodukce už přijel do Číny zkoumat i režisér James Cameron, jehož AvatarTitanic patří v Číně mezi kasovně nejúspěšnější filmy vůbec.

Filmy propagující čínskou kulturu a pokrok mají největší šanci dostat v Číně prostor. Vřelého přijetí se tak dostalo nejen animované Kung Fu Pandě, ale také vesmírnému snímku Alfonso Cuaróna Gravitace, kde se hlavní hrdinka – astronautka, kterou ztvárnila Sandra Bullock – v závěru filmu zachrání dosažením čínské vesmírné stanice Tchien-kung. Cuarón ale odmítá, že by film na rozdíl od jiných upravil tak, aby se v Číně lépe “prodal“. „Když jsme stavěli příběh, museli jsme ho založit na tom, co už ve vesmíru v té době bylo. Měli jsme tu Hubbleův teleskop, ISS, Tchien-kung a kosmickou loď Šen-čou. To bylo dlouho předtím, než se Čína stala pro Hollywood tak přitažlivou,“ řekl při své listopadové návštěvě Pekingu, během níž film propagoval, čínskému Lidovému deníku. Novináře však příliš nepřesvědčil.

Trochu jiná pařba ve Vegas

U některých hollywoodských snímků se již ve snaze dobýt čínský trh projevila autocenzura, případně byla vytvořena neurážlivá verze pro tamější publikum a censory. Zatímco tedy například knižní předloha filmu Světová válka Z  lokalizuje počátek světové zombie epidemie do Číny, filmová verze ji přesouvá do Indie.

Až úsměvnou úpravou prošel film Na šrot od scenáristů filmu Pařba ve Vegas. Původní verze pojednává o třech amerických mladících, kterým se oslava 21. narozenin jednoho z nich – Američana čínského původu Jeffa Changa – vymkne z rukou. Do filmu pro čínský trh jsou ale přidány scény, které vysvětlují, že Jeff je v USA jen na studijním pobytu, kde se seznámí se zvrácenou západní morálkou a posléze se vrací do Číny, aby se stal lepším člověkem.

Experti se shodují na tom, že budoucnost Hollywoodu se ponese ve znamení větší rozmanitosti, kdy více prostoru dostanou čínské hvězdy a asijské lokality. Bude také více koprodukcí a hvězdy budou zřejmě častěji jezdit do Číny, aby tam své filmy propagovaly, stejně jako to loni udělal Robert Downey Jr. nebo Tom Cruise.

Čtvrtí Transformers, kteří vznikli v koprodukci s čínskou státní televizí CCTV-6 a kteří se v kinech objeví letos, jejich předpovědi naplňují. Nejenže ve filmu, který se zčásti natáčel v Číně, dostali role popový zpěvák Han Geng a herečka Li Bingbing. Tvůrci se navíc rozhodli čtyři filmové postavy obsadit vítězi reality show vysílané čínskou televizí. 

Klára Wang Tylová
autorka vystudovala med. komunikaci na univerzitě v Tchaj-peji

Čtěte také

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

twitter 292994 640
Blog

Analýza: Antibabiš i antifiala. Strany se na sítích osočují, řeší i ceny a Rusko

Ceny energií, potravin a bydlení a také ruská invaze na Ukrajinu. Právě tato témata dominovala letošní komunikaci politických stran na sociálních sítích. V dalších oblastech se ale jejich priority liší – zatímco Piráti zdůrazňují korupci, SPD se zaměřuje na imigraci a Green Deal a hnutí ANO na vládu Petra Fialy. Ukazuje to analýza společností Geneea Analytics a NEWTON Media.

telefon kresba

Jdeme na to!