„Gray Lady“ se rozšiřuje

Byla to dlouhá cesta. Pro New York Times i pro International Herald Tribune, kultovní značku globální žurnalistiky. Deset let poté, co Timesy převzaly Herald, dochází k jeho rebrandingu.

Foto: International Herald Tribune, Zdroj: Profimedia.cz

Dne 15.října International Herald Tribune zanikne a stane se multiplatformním deníkem International New York Times. Což zní sice pozoruhodně, ale nezbývá, než si zvyknout. International Herald Tribune, sídlící v Paříži, disponuje velkou předplatitelskou sítí. Míněni jsou tradiční předplatitelé, kteří mají rádi ruce zašpiněné od tiskařské černi. Za těch mnoho let se stal symbolem starého dobrého světa. Symbolem novin z dob, kdy začínala jezdit první auta a kdy páni četli noviny při ranní kávě. International Herald Tribune byl založen v Paříži roku 1897 jako Paris Herald, a od roku 1967 do roku 2003 jej svorně vlastnily New York Times a Washington Post. V roce 2003 převzala list kompletně „Gray Lady“. Svět se řítí kupředu a neohlíží se. Důvody, proč IHT končí, se jmenují globalizace a digitalizace. A tak jako Washington Post byl pohlcen Amazonem, Herald Tribune byl pohlcen NYT. Pravda, je to spojení na první pohled logičtější a tradičnější. A rozhodně nebudí tolik emocí jako akvizice Amazonu.

Nový "globální monobrand" – International New York Times – bude silnější na digitálním poli, i když i tam bude muset hledat své místo na slunci. Důvod přejmenování novin je poměrně jednoduchý. New York Times sice čtou lidé na celém světě, ale stále jsou primárně vnímány jako místní noviny. Vydavatelé proto doufají, že slůvko „International“ poukáže na to, že NYT jsou schopny dodávat i „dobrý relevantní obsah z celého světa.“ Ostatně, Herald je digitální součástí Timesů už pár let. Webová stránka Timesů má zatím zhruba tři čtvrtě milionu platících čtenářů. Šéf New York Times Mark Thompson (ano, je to bývalý šéf BBC) ovšem upozorňuje na to, že pokud bude mezinárodní on-line obsah silnější, automaticky zahustí konkurenci ostatních médií. O přízeň budou bojovat například se CNN či BBC. „Jsme přesvědčeni, že budoucnost naší žurnalistiky a schopnost udržet ten druh žurnalistiky, který vyrábíme, do značné míry závisí na naší schopnosti získat čtenáře, aby platili za objednaný obsah on-line. Právě teď máme asi 699 tisíc digitálních předplatitelů, ale jen zhruba 10 procent pochází ze zemí mimo Spojené státy. Proto se domníváme, že spojení je velkou příležitostí pro další růst“, tvrdí novinář Stephen Dunbar-Johnson, vydavatel International Herald Tribune, pro Der Spiegel.

Nutné je dodat, že asi třetina z 41,4 milionu unikátních globálních měsíčních návštěvníků webové stránky New York Times pochází z území mimo USA. Papírová verze mezinárodních novin zatím zůstává, předplatitelský kmen je totiž silný a stabilní a tak je škoda se jej zbavovat. Vedení New York Times doufá, že rebranding přiláká více inzerentů, protože značka bude tím pádem přehlednější a bude jasné, jaký produkt se prodává. Inzertní oddělení nebude totiž muset vysvětlovat, že Herald a New York Times jsou vlastně jedno. Bude to patrné na první pohled. Vedení NYT nicméně věří, že i tak si přejmenovaný Herald zachová svou identitu. Například Suzy Menkes (milovníci módy vědí), proslulou módní novinářku Heraldu, povýšili na „mezinárodní redaktorku módy“.

Naděje pro kvalitní žurnalistiku

International New York Times zůstanou, alespoň prozatím, v Paříži a budou mít 120 redaktorů. Souběžně jsou najímáni noví lidé. Například bývalá šéfredaktorka Le Monde Sylvie Kauffmann a izraelský novinář a spisovatel Shmuel Rosner. Dále budou mít NYT nově redaktora v Jokohamě a na komentářovou stránku listu bude přispívat 24 externích komentátorů, mezi nimi lidé jako komentátoři Die Zeit či politický komentátor The Evening Standard. Při čtení nových plánů New York Times ožívá jiskřička naděje, že toto není konec žurnalistiky a že ještě existují na světě noviny, jejichž cílem není naplácat za co nejméně peněz co nejvíce bulvárního textu od co nejméně novinářů, pokud možno co nejmladších a nejnevzdělanějších, aby jim nebylo nutno příliš platit.

„Některé noviny prostě dosáhly bodu, kdy už nemají finanční možnosti investovat do digitálního věku. Ale v případě New York Times věříme, že mají světlou budoucnost“, tvrdí novinář Dick Stevenson, evropský editor International New York Times. Je hezké se dočíst, že někde ještě stojí o skutečné novináře. 

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

twitter 292994 640
Blog

Analýza: Antibabiš i antifiala. Strany se na sítích osočují, řeší i ceny a Rusko

Ceny energií, potravin a bydlení a také ruská invaze na Ukrajinu. Právě tato témata dominovala letošní komunikaci politických stran na sociálních sítích. V dalších oblastech se ale jejich priority liší – zatímco Piráti zdůrazňují korupci, SPD se zaměřuje na imigraci a Green Deal a hnutí ANO na vládu Petra Fialy. Ukazuje to analýza společností Geneea Analytics a NEWTON Media.

telefon kresba

Jdeme na to!