Fejk jako pokračování boje jinými prostředky

fake

Minulý pátek se v redakcích tuzemských médií nesl ve znamení více nebo méně zdařilých podvržených zpráv.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Pomyslným vítězem mistrovství republiky ve skoku na špek se stala ČTK, která otiskla zprávu, že Český rozhlas opustil historický název svého dopravního zpravodajství Zelená vlna. Ta je jednou z nejstarších značek v portfoliu Českého rozhlasu, v éteru se s ní posluchači setkávají už 39 let.

Důvodem pro změnu názvu měly být množící se fiktivní stížnosti na slovo Zelená v názvu pořadů, která podle autorů mailu, který ČTK informoval o upuštění od značky Zelená vlna, během předvolebního boje evokuje název jedné z kandidujících stran, stranu Zelených.

Kde vlastně pracuje Renata Černá?

Odpovědný redaktor ČTK se spokojil se zdánlivou autenticitou mailu a pod jeho vlivem si informaci o přejmenování relace ověřil pouze na telefonním čísle, které bylo v mailu uvedeno. Odesílatelem mailu se totiž na první pohled zdál být první náměstek Českého rozhlasu René Zavoral, jako kontaktní osoba ale byla v podvrženém mailu uvedena Renata Černá, která v Českém rozhlase nepracuje.

Černá byla ještě minulý rok uváděna jako ředitelka televize Pohoda, proti dalšímu údaji v jejím profesním životě se už ale stihlo ohradit Rádio Impuls, kde měla Černá zastávat funkci marketingové ředitelky. To ovšem stanice důrazně popírá a ohledně angažmá Černé přiznává maximálně vzájemnou externí spolupráci.

Pokud jde tedy o jednu a tu samou Černou, je její role v celé frašce o to podivnější – proč by se zaměstnanec TV Pohoda, která patří k impériu mediálního podnikatele a bubeníka hudební skupiny Citron Radima Pařízka, vydával za pracovníka oddělení komunikace v Českém rozhlase?

Zelení, Susino a Ondřej Liška

Celý mail byl nakonec interpretován jako svérázná guerillová kampaň právě Zelených, strana shodou okolností zrovna v ten samý den uveřejnila volební rapový klip svého předsedy Ondřeje Lišky. Ale právě Liška se od falešného mailu důrazně distancoval. Podle některých zdrojů ale údaje z hlavičky dotyčného mailu vedou na doménu Susino.cz, která patří jednomu ze systémových analytiků Strany zelených.

Možnost zfalšovat odesilatele mailu nabízí mnoho online služeb, kde stačí vyplnit jen odesilatele, klidně ve tvaru vaclav.klaus@hrad.cz. Do české politiky zneužití mailové adresy zanesli zastánci legalizace marihuany v souvislosti s lidoveckým poslancem Severou. Údajně pak nějaký čas věřily sekretářky pouze faxům, dokud je nedostihl nezadržitelný pokrok nebo jim nedošlo, že i fax se dá podvrhnout.

Na celém případě je samozřejmě nejsmutnější, že i když ČTK zkusilo informaci ověřit, zvolilo vzhledem k blížícím se volbám nejhorší možnou alternativu. Přitom s tiskovým oddělením Českého rozhlasu jsou redaktoři ČTK v kontaktu. To samé platí i pro iDnes a Lidovky, které zprávu ČTK samozřejmě obratem převzaly. Snad bude mít celá aféra aspoň pozitivní vliv na redakční práci, i když tomu vlastně ani sám nevěřím.

Nekuřte a médiím nevěřte

Aby nebylo falešných mailů málo, dostaly v ten samý pátek redakce i mail, kterým se společnost Philip Morris distancovala od výroků prezidenta Miloše Zemana, který při návštěvě továrny v Kutné Hoře doporučil shromážděným studentům kouřit až po dosažení 27 let. Mail obdržela většina redakcí, pod dojmem z ranní blamáže na ni z větších serverů skočil pouze iHNed, naopak ČTK před zprávou solidárně varovala.

Falešné prohlášení tvářící se jako tisková zpráva Philip Morris do médií rozeslala iniciativa Česko bez kouře. Její zástupci údajně vyzývali výrobce tabáku, aby se vyjádřil k prezidentovým tvrzením, a když tak společnost neučinila, rozeslala iniciativa jejím jménem prohlášení sama. Jak uvedl její mluvčí Jiří Jeřábek, účelem mystifikace byl pouze boj proti kouření a rozhodně nebylo cílem zasáhnout do předvolebního boje.

Cizinky nemohly vlně odolat

Poslední mystifikací minulého týdne se pak přesuneme i do oblasti reklamy a marketingu. Minulý týden bylo odhaleno pozadí agentury Cizinky na úklid, která plnila sociální sítě i klasická média. Že půjde o kampaň, tušilo už podle provedení webu celkem dost lidí, nakonec se ukázalo, že firmu nabízející Cizinky na úklid založilo Sdružení pro integraci a migraci společně s Člověkem v tísni a za pomoci reklamních agentur Ogilvy&Mather a Mather Advertures (obě spadají do holdingu WPP).

Nejpovedenějším fejkem minulého týdne se tak bezesporu stala Zelená vlna. Trochu mě mrzí, že je veřejnoprávní rozhlas svými kolegy v médiích vnímán jako instituce, která automaticky vyhoví podobným žádostem. Budiž to rozhlasákům dalším impulsem pro zlepšování kreditu jejich práce!

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!