Eugen Freund: z televize do Bruselu?

eu 6086

Volby do Evropského parlamentu budou v květnu (nejenom) v Rakousku jednou z hlavních politických událostí roku. Lídrem kandidátky tamní sociální demokracie je dlouholetý zaměstnanec veřejnoprávní televize ORF Eugen Freund. Jaké jsou jeho vyhlídky na úspěch?

Foto: Evropský parlament. Zdroj: Profimedia.cz

Na začátku byl Zilk

Přestoupit z oblasti médií do světa politiky? V Rakousku nic neobvyklého. Inspiraci poskytl také v České republice dobře známý Helmut Zilk. Původně pracoval v televizi ORF. Popularitu získal „městskými rozhovory“ vysílanými na tehdejší dobu neobvykle přímým přenosem. V období 1967-1974 zastával v ORF pozici ředitele, aby o pět let později začal pracovat na vídeňské radnici. Ve funkci městského rady pro kulturu poutal větší pozornost médií než většina jiných zákonodárců. Po krátkém angažmá na ministerstvu školství se stal v letech 1984-1994 starostou Vídně.

Pouze atrakce pro voliče?

Pohled do rakouské historie prozrazuje, že kariéra jeho kolegů žurnalistů nebývá zdaleka tak zářná. Spíše naopak. Obvykle vstupují do politiky s velkými ambicemi a nemalými ideály. Jen hrstka z nich si však dokáže zvyknout na zásadní změnu pracovních návyků. Elán a zápal postupně opadává ve stínu každodenní politické rutiny.

U rakouských stran jsou nejžádanější žurnalisté z řad ORF a to především z marketingových důvodů. Veřejně známá osobnost vystupující pravidelně v nejsledovanější televizi má být magnetem pro voliče. Tento efekt nefunguje zpravidla dlouho. Nejpozději po uplynutí jednoho volebního období ji elektorát začne vnímat jako průměrného zákonodárce, a proto politiku opouští zpravidla bez fanfár.   

Nelehký úkol

Sociální demokracie zjevně doufá, že v osobě Eugena Freunda našla alespoň do jisté míry druhého Zilka. Strana po poklesu voličské přízně v minulém roce nechtěla nominovat vysloužilého politika. Upřednostnila člověka s dobrou orientací ve světě médií, kterým připisuje v krátké volební kampani klíčovou roli. Freund bude mít v politickém ringu co dočinění se zdatnými protivníky. Lidovec Othmar Karas a jednička Svobodných Andreas Mölzer nejsou žádní „nazdárci“. Na rozdíl od něho mají za sebou nejednu politickou bitvu. V kombinaci s rostoucím kritickým postojem Rakušanů k současným problémům Evropské unie je lídr socialistů postaven před obtížný úkol; nemá nejlepší karty a může jen příjemně překvapit. V Evropském parlamentě Freund s jistotou usedne, ale po určité době lze počítat spíše s jeho návratem k původní profesi. Mnohé rakouské noviny rády sáhnou po zkušeném žurnalistovi. Několik let strávených v Bruselu přitom nebude rozhodně na obtíž.

Miroslav Šepták
historik a politolog

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!