Diskriminace v ukrajinských médiích

gender ukrajina

Nebýt nekončícího příběhu s osvobozováním bývalé ukrajinské premiérky Julie Tymošenkové z charkovské věznice, neobjevila by se žena jako hrdinka v seriózních ukrajinských médiích ani v jedné z politických zpráv.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Během září letošního roku provedl kyjevský Institut pro sdělovací prostředky (IMI) genderový monitoring tisku, který více než jasně potvrdil, že ženy na Ukrajině mají jen velmi omezenou možnost zasáhnout do celospolečenských diskusí. V zemi, kde počet žen v populaci převyšuje počet mužů asi o čtyři miliony, byl během uvedeného měsíce námětem pro článek až z 80 procent muž. V týdenících se jednalo dokonce o rovných 100 procent článků ve prospěch mužů. Nejvstřícněji se k ženám postavily tištěné deníky, kde jim bylo věnováno celých 47 procent informačního prostoru. Nutno ale dodat, že ve většině případů šlo o témata sociální, ve kterých se jako hrdinky velice často objevují právě představitelky něžného pohlaví. Pokud se však jednalo o témata politická, jedinou jejich ženskou postavou byla již zmíněná Julie Tymošenková.

Ještě větší diskriminaci projevují ukrajinská média při výběru expertů. Pouze 18 procent z nich představují ženy, a z toho se ještě v polovině případů jedná o tiskové mluvčí, které je možné mezi odborníky zahrnout jen s velkou dávkou relativity. Přičemž ženy expertky se vyjadřují především v oborech, jako je medicína, kultura nebo právo. Politika a ekonomika je zcela v područí jejich mužských kolegů. Jen v jedné třetině rozhovorů, publikovaných v září v internetových i tištěných sdělovacích prostředcích figurují ženy. Muži dominují dokonce i na obálkách časopisů a fotografiích, které texty doprovázejí, a to více než ze dvou třetin. IMI analyzoval přes 1 500 článků a monitoroval tři celonárodní deníky, dva časopisy a pět internetových informačních serverů.

Novinářky berou o třetinu méně než novináři

Podle Mezinárodní federace novinářů jsou platy ukrajinských novinářek asi o 30 procent nižší než platy jejich mužských kolegů. Většina žurnalistek je totiž odsouzená k práci v kulturní nebo společenské rubrice, a ta je honorována mnohem hůře než v rubrice ekonomické či politické, ve kterých vládnou zejména muži. Zajímavé je, že počet žen pracujících v ukrajinské žurnalistice převyšuje počet mužů asi o čtyři procenta. A najdou se mezi nimi i šéfredaktorky velmi významných médií, jako například Olena Prytula (Ukrajinska pravda), Julia Mostova (Dzerkalo tyžňa), Larysa Ivšyna (Deň), Soňa Koškina (Livyj bereh), Julia McGaffey (Korrespondent.net), Oksana Bohdanova (Komsomoljskaja pravda) či Oľha Huk (Segodnja). Nedá se také říct, že by se ukrajinská ženská novinařina omezovala na redaktorskou činnost nebo práci v managementu. Najdou se tam i velmi známé investigativní novinářky a blogerky jako Kristýna Berdynskych, Teťana Čornovil nebo Teťana Monťan. Není jich mnoho, jsou ale šťouravé, odvážné a mají docela velký vliv. Ze stovky nejvlivnějších žen na Ukrajině jich 23 patří k mediálnímu průmyslu a je mezi nimi i výše uvedená Olena Prytula, která se ocitla na sedmém místě, nebo Julie Mostova s číslem 23. Jsou ale to ženy, které si nasadily pánské kalhoty a pracují pro mužský svět. Ten ženský zatím nachází své zrcadlo jen v bulváru a lifestylových časopisech.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!