Debata k očkování proti COVID-19 je na sociálních sítích zpolitizovaná a ukazuje na názorovou polarizaci společnosti.

NM ockovani vizual

Za více jak rok trvání epidemie přesáhly diskuse o koronaviru hranici 11 miliónů příspěvků, desetinu komentářů přitom tvoří zmínky o očkování. O „západních“ vakcínách Pfizer/BioNTech, Moderna a AstraZeneca nejvíce informují zpravodajské weby novinky.cz a lidovky.cz, čtvrtina všech příspěvků publikovaných o ruské vakcíně Sputnik V pochází ze stejnojmenného serveru Sputnik Česká republika. Debata o koronaviru je již od počátku zpolitizovaná. Největší počty sdílení mají příspěvky Tomia Okamury. Komunikace státních institucí pokulhává, veřejnost o ni nejeví zájem a preferuje informace poskytované jinými účty. Vyplývá to z analýzy společnosti Newton Media, která se zaměřila na zdroje debat o očkování.

Téma očkování v souvislosti s onemocněním COVID-19 rezonuje v sociálních médiích už od ledna 2020, kdy se o nemoci začaly objevovat první informace. V období od 1.1.2020 do 31.1.2021 bylo o této problematice publikováno 1 141 304 příspěvků. Z celkové debaty o nemoci COVID-19 se zmínky o očkování vyskytovaly v 10 % ze všech příspěvků. Uživatelé nejčastěji diskutovali na sociální sítí Facebook, kde bylo publikováno 909 535 zmínek na téma vakcinace proti COVIDU-19.

Narust zminek o ockovani proti COVID-19

Prvotní diskuse o očkování se zaměřovaly na dobu jeho výroby a byla ovlivněna řadou článků o zdlouhavém průběhu vývoje vakcíny na chřipku. V debatách uživatelé předpokládali, že vývoj vakcíny na koronavirus bude probíhat obdobným způsobem a v nejbližší době se očkování nedočkají. S rostoucím počtem informací o nákaze koronavirem a jeho možných mutacích rostla i skepse vůči účinnosti vakcíny. Když na konci ledna média informovala o vědcích z Hongkongu, kteří vyvinuli vakcínu a potřebují čas na její testování, uživatelé na sítích diskutovali, jak je taková rychlost možná, objevovaly se konspirační příspěvky o skrytých čipech a kontrole lidstva.

diskuze očkování DenikN

„Tento typ komentářů se vyskytoval v průběhu roku u většiny příspěvků, které informovaly o vývoji vakcín po celém světě. Časté sdílení nepodložených a zavádějících faktů zejména o vakcínách společností Pfizer/BioNTech, Moderna a AstraZeneca ovlivňovalo rétoriku diskutujících a prohlubovalo jejich postoj vůči vakcinaci,“ říká Martina Maňhalová, analytička sociálních médií ze společnosti Newton Media. S postupujícími měsíci bylo zřejmé, že jako první uvedou na trh schválenou vakcínu firmy Pfizer a BioNTech. Debata o koronaviru byla již od počátku zpolitizovaná a tato charakteristika výrazně zesílila s prvními zmínkami o ruské vakcíně Sputnik V v srpnu 2020.

diskuze pod příspěvky

Debaty o očkování se typicky kumulovaly pod Facebookovými příspěvky zpravodajských webů nebo influencerů z řad politiků, známých osobností a odborníků. Největší počet Facebookových příspěvků o vakcinaci ze zpravodajských webů publikovala stránka EuroZprávy.cz, následně Zpravodajství FTV Prima a Sputnik Česká republika. Největší diskuse však probíhaly pod příspěvky účtů ČT24 (146 666 komentářů), Novinky.cz (60 312 komentářů), TN.cz (50 357 komentářů) a iDnes.cz (47 405 komentářů).

Počet facebookových příspěvků o očkování na zpravodajských účtech

Z analýzy příspěvků o jednotlivých vakcínách vyplývá, že o „západních“ preparátech Pfizer/ BioNTech, Moderna a AstraZeneca nejvíce informují novinky.cz, lidovky.cz a eurozprávy.cz. Ruské vakcíně Sputnik V se však nejvíce věnuje stejnojmenný web napojený na ruská státní média.

Nejvyšší počet zmínek o jednotlivých vakcínách

Server cz.sputniknews.com zveřejnil téměř čtvrtinu všech příspěvků publikovaných o vakcíně Sputnik V a stejně tak na jeho facebookovém profilu nalezneme největší počet zmínek věnovaných této vakcíně. Odlišný je také způsob informování o jednotlivých preparátech. „Zatímco například veřejnoprávní ČT24 mluví o všech vakcínách víceméně neutrálně a informativně, web Sputnik jde proti Pfizeru a podporuje ruskou vakcínu,“ upřesňuje Tomáš Kůst, analytik společnosti Newton Media. „Příspěvky o ruské vakcíně, které na Facebooku serveru Sputnik vyvolaly největší zájem a připsaly si nejvíce interakcí, říkají, že vakcína Sputnik V vypadá velmi nadějně, že má téměř stoprocentní účinnost, a že západní média vedou proti této vakcíně kampaň. Naopak v nejvýraznějších příspěvcích o Pfizeru se dočteme především o úmrtích a vážných zdravotních komplikacích, které připisuje právě tomuto očkování. Vidíme tedy, že web není neutrální a názorově si notuje se svým publikem,“ doplňuje Kůst.

Diskuse kolem očkování ovlivňovaly kromě odborníků i příspěvky veřejně známých osobností a zástupců politické sféry. U řady z nich je patrná snaha využít situaci k vlastní propagaci. Největší počet příspěvků k tématu očkování proti COVIDU-19 publikovali na svých účtech ekonom Radovan Vávra, poslankyně SPD Karla Maříková a předseda vlády Andrej Babiš. Z opozice je nejvýraznějším aktérem Dominik Feri (TOP 09), který je aktivní na Instagramu.

přehled nejvlivnějších autorů a počet jejich příspěvků na Facebooku a/nebo Twitteru

Největší počty sdílení měly příspěvky Tomia Okamury (48 547), Jana Žaloudíka (30 405) a Karly Maříkové (27 369). Předseda hnutí SPD Tomio Okamura reagoval ve svých příspěvcích na obavy z vakcinace, kdy vyjadřoval nesouhlas s povinným a plošným očkováním, upozorňoval na možné vedlejší účinky a alergické reakce způsobené vakcinací nebo na netransparentní nákupy vakcín. Poslankyně SPD Karla Maříková sdílela obdobná témata jako Tomio Okamura, ve kterých vyjádřila obavy z rychlého vývoje vakcíny a uvedla, že nechce být pokusným králíkem. V příspěvcích se opírala o tvrzení epidemiologa Jiřího Berana nebo vakcinologa Marka Petráše. Zastupitel Jihomoravského kraje a lékař Jan Žaloudík odkazoval na výroky viroložky Hany Zelené nebo primářky Václavy Adámkové. Je tedy patrné, že příspěvky vyjadřující negativní postoj vůči vakcinaci patří mezi ty nejsdílenější. Do debat o ruské vakcíně Sputnik V. se naopak s pozitivním hodnocením zapojuje europoslankyně Kateřina Konečná a poslanec Zdeněk Ondráček (oba KSČM).

diskuze na facebooku

Orgány státní správy na svých sociálních sítích rovněž informovaly o problematice očkování. Na Facebooku a Twitteru publikoval Úřad vlády 113 příspěvků, Ministerstvo zdravotnictví 120 příspěvků. Jejich příspěvky byly však oproti jiným účtům sdíleny minimálně (dohromady 2 275 sdílení), nezískaly ani významné množství interakcí. Je zřejmé, že komunikace těch nejdůležitějších institucí pokulhává, veřejnost o ni nejeví velký zájem a preferuje informace poskytované jinými účty, což nepřímo nahrává šíření různých polopravd a subjektivních názorů. Z analýzy společnosti Newton Media vyplývá, že oproti začátku koronavirové krize je z pandemie mnohem více politické téma a společnost již nespojuje společný boj proti viru. Naopak je rozpadlá do několika skupin zahrnujících podobně naladěnou část veřejnosti, významných aktérů i médií, kteří se ve svých názorech utvrzují. Toto rozdělení společnosti úspěšné zvládání epidemie značně komplikuje.

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!