David Marek mediálním králem analytiků

david marek

V období hospodářských problémů roste poptávka po vysvětlení ekonomických jevů a procesů. Zájem je především o ty ekonomické analytiky, kteří umějí vysvětlovat srozumitelně a výstižně. Počet citací a uveřejněných autorských příspěvků tak může sloužit coby jedno z měřítek jejich profesních kvalit.

Foto: David Marek, ekonom, analytik investiční společnosti Patria Finance Zdroj: Jan Zátorský/Mafra/Profimedia.cz

Společnost  NEWTON Media  zmapovala skupiny médií a konkrétní tituly, s nimiž ekonomičtí analytici spolupracují, komu poskytují vyjádření a kam posílají autorské články. Pátrání přineslo také zjištění, do kterých periodik mají konkrétní analytici exkluzivní přístup, a která jsou jim naopak nedostupná.

Mediálním králem mezi ekonomickými analytiky byl  v prvních sedmi měsících letošního roku  hlavní ekonom Patria Finance David Marek. Druhá příčka patřila guvernérovi ČNB Miroslavu Singerovi, který však často figuroval coby zosobnění centrální banky, a bronz by si ze soutěže analytiků odnesl ředitel společnosti Partners Pavel Kohout. Na čtvrtém místě skončil Petr Dufek a první pětku uzavřela jediná žena mezi ekonomickými analytiky Markéta Šichtařová, ředitelka Next Finance a.s.

Graf zachycuje medializaci analytiků v jednotlivých skupinách médií za období od ledna do července 2013. 

Některé analytiky si hýčkají……

Řada českých médií si pěstuje své oblíbené ekonomické analytiky. Tak třeba televize Prima se obracela téměř výhradně na Markétu Šichtařovou (Next Finance) a Davida Marka (Patria Finance). Český rozhlas spoléhal na Petra Zahradníka (Conseq), regionální Deník s oblibou citoval Michala Kozuba (Home Credit), a když někdo v redakci webu prvnizpravy.cz pronese slovo „ekonom“, slyší zřejmě všichni „Jan Vejmělek“ (KB).

Výrazně pestřejší paletu oslovovaných ekonomických analytiků udržovaly redakce ČT 24 a deníku Právo. Tato média však představují spíše výjimky, na jejichž pozadí je o to nápadnější exkluzivní spolupráce konkrétních titulů s jednotlivými analytiky. Postup zpravodajské Čtyřiadvacítky tak kontrastoval s orientací Českého rozhlasu na Petra Zahradníka, levicový deník Právo zase nastavoval zrcadlo nadstandardnímu postavení Davida Marka na stránkách Mladé fronty DNES a Hospodářských novin a Pavla Kohouta v Lidových novinách.

Také v opačném sledu byly patrné preferenční vztahy. Markéta Šichtařová měla exkluzivní přístup do týdeníku Literární noviny, kde otiskla téměř třicet článků (nikdo jiný z analytiků pro LtN nepsal), David Marek pravidelně přispíval do Mladé fronty DNES a Respektu. Z některých webů si ekonomičtí analytici udělali tak trochu svůj blog – např. Jan Čermák s Janem Burešem vytáhli svými autorskými články web investujeme.cz do TOP 15 nejaktivnějších titulů. Svůj oficiální blog vedou (a to dost aktivně) na doméně idnes.cz Markéta Šichtařová a Pavel Kohout.

….Pro jiné jsou dveře zavřené

Některé analytiky bychom v určitých médiích marně hledali. Hlavní analytik Komerční banky Jan Vejmělek prakticky nepronikl ani na obrazovku zpravodajských a publicistických  pořadů České televize, ani na vysoce sledované weby novinky.cz a aktualne.cz, Hospodářské noviny neposkytly velký prostor názorům Markéty Šichtařové, naopak bezplatný deník Metro spolupracoval téměř výhradně s ní, přičemž ji medializoval v několika desítkách příspěvků. 

S vyjádřeními analytiků pracoval nejčastěji Jiří Vavroň z deníku Právo, který zhruba stejně často citoval Pavla Sobíška, Vladimíra Pikoru, Petra Dufka, Petra Zahradníka a Michala Kozuba. Názory Pavla Sobíška reprodukovala častěji také Pavla Máčalová na byznys.iHNed.cz, s výroky Michla Kozuba a Petra Dufka pracoval Vilém Janouš z regionálního Deníku.

Kde se analytici objevovali nejčastěji?

David Marek, Patria Finance:

Autorské příspěvky psal hlavně pro Mladou frontu DNES, Respekt (a respekt.cz), kurzy.cz, občas pro E15/e15.cz. Patřil mezi aktivní autory, uveřejnil přes 80 článků (některé se opakují v různých titulech – Respekt a respekt.cz)

Nejčastěji byl citován v Mladé frontě DNES (hlavně Jaroslavem Maškem a Pavlem P. Novotným), Hospodářských novinách a Lidových novinách (zde nevyčnívá žádný autor, který by si jej oblíbil). Pozoruhodné bylo, že na serveru iDnes.cz Markova stanoviska nejčastěji přebírali nikoli Mašek či Novotný, ale Filip Horáček.

Značný prostor Davidu Markovi poskytovaly ČT1/ČT 24 a následkem toho jeho názory často zaznívaly i na serveru ct24.cz. Poměrně často figuroval ve vysílání TV Prima (13 proti 19 výskytům na ČT 1), zato další komerční televize Nova ho zcela opomíjela, ostatně jako všechny ekonomické analytiky. Pro Primu jako by existovali jen dva analytici: vedle Davida Marka ještě Markéta Šichtařová (12 vstupů). Oba jmenovaní se objevovali skoro výhradně v jejím hlavním zpravodajství. Hojný výskyt jména Davida Marka na webech finance.cz, tyden.cz a quote.cz obstaraly články přebírané z ČTK.

David Marek suverénně ujel pelotonu ekonomických analytiků v celostátních denících a ve vysíláníTVR, tedy v nejvlivnějších skupinách médií.

Pro plnou verzi analýzy, která podrobněji rozebírá publicitu dalších analytiků kontaktujte analyzy@newtonmedia.cz.

Daniel Weidenhoffer
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

telefon kresba

Jdeme na to!