David Marek mediálním králem analytiků

david marek

V období hospodářských problémů roste poptávka po vysvětlení ekonomických jevů a procesů. Zájem je především o ty ekonomické analytiky, kteří umějí vysvětlovat srozumitelně a výstižně. Počet citací a uveřejněných autorských příspěvků tak může sloužit coby jedno z měřítek jejich profesních kvalit.

Foto: David Marek, ekonom, analytik investiční společnosti Patria Finance Zdroj: Jan Zátorský/Mafra/Profimedia.cz

Společnost  NEWTON Media  zmapovala skupiny médií a konkrétní tituly, s nimiž ekonomičtí analytici spolupracují, komu poskytují vyjádření a kam posílají autorské články. Pátrání přineslo také zjištění, do kterých periodik mají konkrétní analytici exkluzivní přístup, a která jsou jim naopak nedostupná.

Mediálním králem mezi ekonomickými analytiky byl  v prvních sedmi měsících letošního roku  hlavní ekonom Patria Finance David Marek. Druhá příčka patřila guvernérovi ČNB Miroslavu Singerovi, který však často figuroval coby zosobnění centrální banky, a bronz by si ze soutěže analytiků odnesl ředitel společnosti Partners Pavel Kohout. Na čtvrtém místě skončil Petr Dufek a první pětku uzavřela jediná žena mezi ekonomickými analytiky Markéta Šichtařová, ředitelka Next Finance a.s.

Graf zachycuje medializaci analytiků v jednotlivých skupinách médií za období od ledna do července 2013. 

Některé analytiky si hýčkají……

Řada českých médií si pěstuje své oblíbené ekonomické analytiky. Tak třeba televize Prima se obracela téměř výhradně na Markétu Šichtařovou (Next Finance) a Davida Marka (Patria Finance). Český rozhlas spoléhal na Petra Zahradníka (Conseq), regionální Deník s oblibou citoval Michala Kozuba (Home Credit), a když někdo v redakci webu prvnizpravy.cz pronese slovo „ekonom“, slyší zřejmě všichni „Jan Vejmělek“ (KB).

Výrazně pestřejší paletu oslovovaných ekonomických analytiků udržovaly redakce ČT 24 a deníku Právo. Tato média však představují spíše výjimky, na jejichž pozadí je o to nápadnější exkluzivní spolupráce konkrétních titulů s jednotlivými analytiky. Postup zpravodajské Čtyřiadvacítky tak kontrastoval s orientací Českého rozhlasu na Petra Zahradníka, levicový deník Právo zase nastavoval zrcadlo nadstandardnímu postavení Davida Marka na stránkách Mladé fronty DNES a Hospodářských novin a Pavla Kohouta v Lidových novinách.

Také v opačném sledu byly patrné preferenční vztahy. Markéta Šichtařová měla exkluzivní přístup do týdeníku Literární noviny, kde otiskla téměř třicet článků (nikdo jiný z analytiků pro LtN nepsal), David Marek pravidelně přispíval do Mladé fronty DNES a Respektu. Z některých webů si ekonomičtí analytici udělali tak trochu svůj blog – např. Jan Čermák s Janem Burešem vytáhli svými autorskými články web investujeme.cz do TOP 15 nejaktivnějších titulů. Svůj oficiální blog vedou (a to dost aktivně) na doméně idnes.cz Markéta Šichtařová a Pavel Kohout.

….Pro jiné jsou dveře zavřené

Některé analytiky bychom v určitých médiích marně hledali. Hlavní analytik Komerční banky Jan Vejmělek prakticky nepronikl ani na obrazovku zpravodajských a publicistických  pořadů České televize, ani na vysoce sledované weby novinky.cz a aktualne.cz, Hospodářské noviny neposkytly velký prostor názorům Markéty Šichtařové, naopak bezplatný deník Metro spolupracoval téměř výhradně s ní, přičemž ji medializoval v několika desítkách příspěvků. 

S vyjádřeními analytiků pracoval nejčastěji Jiří Vavroň z deníku Právo, který zhruba stejně často citoval Pavla Sobíška, Vladimíra Pikoru, Petra Dufka, Petra Zahradníka a Michala Kozuba. Názory Pavla Sobíška reprodukovala častěji také Pavla Máčalová na byznys.iHNed.cz, s výroky Michla Kozuba a Petra Dufka pracoval Vilém Janouš z regionálního Deníku.

Kde se analytici objevovali nejčastěji?

David Marek, Patria Finance:

Autorské příspěvky psal hlavně pro Mladou frontu DNES, Respekt (a respekt.cz), kurzy.cz, občas pro E15/e15.cz. Patřil mezi aktivní autory, uveřejnil přes 80 článků (některé se opakují v různých titulech – Respekt a respekt.cz)

Nejčastěji byl citován v Mladé frontě DNES (hlavně Jaroslavem Maškem a Pavlem P. Novotným), Hospodářských novinách a Lidových novinách (zde nevyčnívá žádný autor, který by si jej oblíbil). Pozoruhodné bylo, že na serveru iDnes.cz Markova stanoviska nejčastěji přebírali nikoli Mašek či Novotný, ale Filip Horáček.

Značný prostor Davidu Markovi poskytovaly ČT1/ČT 24 a následkem toho jeho názory často zaznívaly i na serveru ct24.cz. Poměrně často figuroval ve vysílání TV Prima (13 proti 19 výskytům na ČT 1), zato další komerční televize Nova ho zcela opomíjela, ostatně jako všechny ekonomické analytiky. Pro Primu jako by existovali jen dva analytici: vedle Davida Marka ještě Markéta Šichtařová (12 vstupů). Oba jmenovaní se objevovali skoro výhradně v jejím hlavním zpravodajství. Hojný výskyt jména Davida Marka na webech finance.cz, tyden.cz a quote.cz obstaraly články přebírané z ČTK.

David Marek suverénně ujel pelotonu ekonomických analytiků v celostátních denících a ve vysíláníTVR, tedy v nejvlivnějších skupinách médií.

Pro plnou verzi analýzy, která podrobněji rozebírá publicitu dalších analytiků kontaktujte analyzy@newtonmedia.cz.

Daniel Weidenhoffer
mediální analytik NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

blog lidri
Blog

„Doba podcastová“. Kdo z volebních lídrů dominuje v podcastech?

Podcasty se během posledních několika let staly nejen zdrojem zábavy, ale i významným komunikačním kanálem, který formuje veřejnou debatu. Podle některých komentátorů dokonce podcasty ovlivnily i průběh amerických prezidentských voleb. Označení „doba podcastová“ tak nezní přehnaně.

panelová debata
Blog

Mediální obraz vzdělávání: srovnatelné s automobilovým průmyslem, dvojnásobek oproti energetice

10. září 2025 se v pražském AFI City Tower uskutečnila konference „Inovace a inspirace ve vzdělávání“, kterou pořádala Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR). Setkání přineslo inspirativní pohledy na to, jak firmy, neziskové organizace a další aktéři posouvají kvalitu vzdělávání v Česku – od školních lavic až po celoživotní učení.

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

telefon kresba

Jdeme na to!