Proč inzerovat v rádiu?

blr logo envelope 70mm

Organizace Radio Advertising Bureau (RAB), za jejímž vznikem stojí britská komerční rádia, se věnuje rozhlasové reklamě. Její údaje pak mediální zastupitelství Regie Radio Music (RRM), jehož podíl na tuzemském rozhlasovém trhu dosahoval na začátku tohoto roku 43 procent, porovnalo s těmi českými.

Foto: kampaň Britain Loves Radio Zdroj: RAB

Rádio poslouchá devadesát procent dospělých

Podle britských výzkumníků navyšuje užití rozhlasové reklamy o patnáct procent tzv. „brand awareness“, tedy povědomí o inzerující značce, o devět procent roste počet prodejů a o více než polovinu se zvýší vyhledávání zadavatele na internetu. RAB navíc triumfuje tím, že 91 procent dospělé britské populace poslouchá rádiové stanice.

Tento údaj, který pochází z druhého kvartálu minulého roku britského výzkumu RAJAR, konfrontuje zmíněné mediální zastupitelství RRM s údajem 87 procent – tolik českých dospělých ve věku od patnácti do osmdesáti let odpovědělo, že poslouchalo v uplynulých sedmi dnech rádio. Číslo vychází z průzkumu MML-TGI společnosti Median zahrnujícího čtvrtý kvartál minulého roku a první toho letošního.

Druhé nejsilnější médium?

Rozhlas je také podle některých měření druhým největším médiem, co se týče množství stráveného času. Podle výzkumu britské organizace IPA zabírá poslech rozhlasu čtvrtinu podílu na tzv. media dni. Televize pak tvoří polovinu, internet dvacet procent a tisk pět procent.

Stejné pořadí platí i v České republice. Podle citovaného průzkumu společnosti Median činí průměrná denní strávená doba u jednotlivých mediatypů 220 minut v případě televize, 210 minut u rádia, devadesát na internetu a padesát minut nad tištěnými médii. Výzkumníci se v tomto případě ptali na média, která respondenti sledovali během předcházejícího dne.

Ideální chvíle pro poslech

Obě citované organizace RAB a RRM také shodně zdůrazňují, že rozhlas lidé konzumují v příhodných a relevantních chvílích pro účinný dopad reklamního sdělení. Podle výzkumu IPA tak 57 procent respondentů poslouchá rozhlasové stanice během nakupování, 91 procent během cesty autem a 43 procent v práci.

Klíčovou roli rozhlasových stanic pak potvrzuje i výzkum Median. Podle něj považuje 22 procent respondentů rádio za hlavní zdroj informací. Celá čtvrtina pak poslouchá rádio hlavně kvůli zprávám. Celých 43 procent respondentů poslouchá často rádio v autě a čtrnáct procent využívá rozhlasový přijímač ve svém mobilním telefonu. Vypadá to, že druhé nejstarší masové médium má díky značnému reklamnímu potenciálu před sebou stále ještě zajištěnou budoucnost.

Jan Brychta
autor je redaktorem týdeníku Marketing&Media

Čtěte také

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

twitter 292994 640
Blog

Analýza: Antibabiš i antifiala. Strany se na sítích osočují, řeší i ceny a Rusko

Ceny energií, potravin a bydlení a také ruská invaze na Ukrajinu. Právě tato témata dominovala letošní komunikaci politických stran na sociálních sítích. V dalších oblastech se ale jejich priority liší – zatímco Piráti zdůrazňují korupci, SPD se zaměřuje na imigraci a Green Deal a hnutí ANO na vládu Petra Fialy. Ukazuje to analýza společností Geneea Analytics a NEWTON Media.

telefon kresba

Jdeme na to!