Bulvár chce zasahovat do rakouské politiky

milh

Nejčtenějšími novinami v zemi pod Alpami jsou dlouhodobě Neue Kronen Zeitung. Silnou pozici na rakouském mediálním trhu s oblibou využívají k ovlivňování domácí politiky.

Foto: Mariahilferstrasse ve Vídni. Zdroj: Profimedia.cz

Recept jak být nejprodávanější

Za úspěchem deníku, známého spíše pod zkratkou Krone, stojí několik let stejná strategie; úvodní stránce dominuje velký titulek s cílem zaujmout. Co na tom, že informace v něm obsažené jsou čas od času spíše polopravdou, než aby odpovídaly skutečnosti. Noviny vycházejí v menším formátu vhodném (takřka) do každé kabelky či tašky. Obsahují spoustu barevných fotografií a rozmanité regionální přílohy. Charakteristické jsou rovněž krátké články, jejichž rozsah zpravidla nepřekračuje 1 600 znaků.

Úspěšné ovlivňování veřejného mínění

Pevné postoje, nadhled a komentáře z pozice nezaujatého pozorovatele nebyly a nejsou pro Krone na pořadu dne. V minulosti například přispěla k popularitě kontroverzního Jörga Haidera, vystupovala proti jaderné elektrárně Temelín nebo horlivě agitovala pro vstup alpského státu do Evropské unie. V roce 2009 dala značný prostor euroskeptikovi Hansu-Peteru Martinovi, jenž také díky pravidelnému sloupku v nejčtenějších rakouských novinách získal bezmála 18 % hlasů ve volbách do Evropského parlamentu.

Případ Mariahilferstrasse

Úspěch Krone je přirozeně pro konkurenci trnem v oku. Hozenou rukavici v mediálním ringu zvedl deník Österreich. Poslední bitva mezi dvěma kohouty se odehrála počátkem března na půdorysu lidového hlasování o podobu proslulého vídeňského bulváru Mariahilferstrasse. Otázka, zda v jedné z nejznámějších rakouských nákupních tříd ponechat automobilovou dopravu, nebo ji přetvořit v pěší a oddechovou zónu rozdělila nejenom místní obyvatele, ale také rakouský bulvární tisk. Krone spustila intenzivní kampaň za zachování statu quo v naději správného odhadu postoje většiny veřejnosti. Argumentovala hospodářskými důvody; nákladná rekonstrukce 1,8 kilometru dlouhé ulice způsobí odliv zákazníků a především menší podniky budou mít existenční problémy. Naopak Österreich otevřeně agitoval pro pěší zónu s tím, že reflektuje přání dynamických a mladých čtenářů.

Kontroverzní téma nakonec posoudili občané v referendu. Těsná majorita obyvatelů dotčených městských částí (53 %: 47 %) rozhodla ve prospěch vybudování pěší zóny. Vyústění lidového hlasování vydával Österreich demagogicky za vlastní mediální úspěch. Nezapomněl přitom jízlivě zdůraznit, kdo zarytě stál na opačné straně břehu. Krone utrpěla nepříjemný úder, a proto jej bude chtít co nejdřív vrátit. Květnové volby do Evropského parlamentu nabízejí příležitost brzké odvety.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

nahled volby
Blog

České parlamentní volby očima zahraničních médií

Parlamentní volby přitáhly pozornost nejen českých médií, ale i zahraničních redakcí. V zahraničních komentářích se objevují překvapivé paralely, odlišné interpretace výsledků i otázky o dalším směřování české politiky.

nm stanek
Blog

ČSOB hostila Týden inovací

Praha se 9. a 10. října 2025 proměnila v centrum evropských inovací. Týden inovací 2025, který letos slavil deset let, je největší evropskou konferencí zaměřenou na inovace a umělou inteligenci. Setkali se zde globální lídři, inovátoři a vizionáři z celého světa.

Fibep_spol
Blog

Ohlédnutí za FIBEP World Media Intelligence Congress 2025

Odborníci na měření médií z celého světa se na přelomu září a října 2025 setkali v německém Düsseldorfu a zástupci NEWTON Media u toho nemohli chybět. Prestižní konference World Media Intelligence Congress, pořádaná mezinárodní asociací FIBEP, přinesla i letos desítky panelů, přednášek a workshopů, které se zaměřily na aktuální trendy v oblasti médií, dat a technologií.

telefon kresba

Jdeme na to!