Chyby, omyly a nepravdy v médiích

chyby

Média, média a média. Na každém rohu, na každém kroku. Na internetu, v televizi a telefonu i na papíře. Dnešní moderní doba nám nabízí nepředstavitelné množství informací. Jak ale poznáme, zda jsou tyto informace pravdivé a zda mají nějakou konstruktivní hodnotu? Pomoci může sociální síť Facebook.

Foto: ilustrační. Zdroj: freeimages.com

Víte, co čtete?

Většina lidí si ráno přečte noviny, projde sociální sítě anebo navštíví svůj oblíbený zpravodajský portál. Každé ráno se tak běžnému člověku dostává přehledu novinek ze zahraničí, z ekonomiky, tuzemska a v neposlední řadě bulváru. Zásadní otázkou ale je, zdali čtenáře zajímá, jestli je to, co čte, pravdivé, a zda jsou v textu použita správná a relevantní data. Ačkoliv to člověka mnohdy ani nenapadne, čte a pojímá do sebe nepravdivé, neúplné a někdy i záměrně pokroucené informace, které fungují jen díky lidské naivitě.

Komunita, která hlídá média

Naštěstí existují sociální sítě, kde vznikají celkem pevné, funkční a účelové komunity. Na Facebooku funguje skupina pod názvem „Chyby, omyly a nepravdy v médiích“, která čítá necelých 1 300 členů. O co skupině jde, je zřejmé. Tamní členové jsou vnímaví, pozorní a máloco jim uteče. Ať už jde o hrubky, shodu přísudku s podmětem nebo o lži, významné chyby, nesprávná data i polopravdy, členové této skupiny chybu zaregistrují a podělí se o objev s ostatními. Nejde ovšem o žádné rýpání do novinářů a jejich editorů. Jde spíše o upozornění pro čtenáře, kteří by měli znát zásadní pravidlo dnešního mediálního světa: Jen protože se to píše v novinách, hned to nemusí být pravda. Dnešnímu člověku často chybí mediální gramotnost, rozlišovací schopnost a analytické racionální posuzování toho, s čím přichází do styku. Školství by se mělo zamyslet nad tím, zda by nebylo vhodné mediální gramotnost vyučovat, a to už od základní školy. Média hýbou světem a my neumíme plavat, jen se topíme, a ani nevíme, že když začneme hýbat rukama a nohama, zachráníme se.

Co například skupina zaznamenala?

Tak například Tereza Maixnerová zaznamenala celkem silnou nepravdu, která vyústila do pořádné křivdy. Portál Novinky.cz zveřejnil článek o tom, jak redaktor Práva vypátral skrývajícího se muže, který měl být podezřelý z vraždy své přítelkyně. Problémem je, že podezřelým z vraždy vůbec nebyl – policie onoho „vypátraného vraha“ zadržela z toho důvodu, že neměl doklady a bylo třeba nějak ověřit jeho identitu. O něco později spáchal muž sebevraždu. Nakolik tyto dvě věci souvisejí se lze jen domnívat. S určitostí lze však říci, že toto „dílo“ je velmi daleko za hranicí seriózní žurnalistiky a investigativnímu oboru dělá tak akorát medvědí službu.

Následující „chyba“ byla zanedlouho redakcí opravena, ale i tak je na místě demonstrovat užitečnost této facebookové skupiny. Václav Ž. Dvořák si všiml, že autor článku o situaci mezi Ruskem a Ukrajinou použil údajný Bismarckův citát, který s největší pravděpodobností není dílo Bismarckovo, ale pochází z hlav ruské propagandy. Zanedlouho se pod článkem objevila „omluva a upřesnění“.

Jan Konvalinka pravděpodobně velmi zbystřil, když Česká televize vysílala reportáž o otevření nového ústavu biochemie. Na první pohled na reportáži nic špatného není, až na pár „maličkostí“. Nejedná se o nový ústav biochemie, nýbrž pouze o novou budovu již existujícího ústavu. Budovu nepostavila Akademie věd nýbrž Ústav organické chemie a biochemie AV, a to z vlastních prostředků. A nebude se zde provozovat biochemie, nýbrž organická chemie.

Mediální obrození v ČR?

Ve skupině lze najít spoustu zajímavých postřehů, které upozorňují na méně i více závažné chyby – ty úsměvné nevyjímaje. Důležité je ale jádro této aktivity samo o sobě. Lidé přestávají nečinně přijímat výplody médií a začínají se zajímat o fakta. A co je důležité, média tuto aktivitu neignorují a reagují na podněty členů ve skupině. Před očima se nám tak rýsují nová – přesnější – média.

Michal Mikle
autor je publicista

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!