Barcelonské principy 4.0: AMEC představuje revizi zásad měření firemní komunikace a PR

revize_barcelonske_principy_2025
10.–12. června 2025 proběhl ve Vídni summit mezinárodní asociace AMEC a zástupci NEWTON Media byli jako jedni z mála Čechů přímo na místě. V tomto článku vám přinášíme exkluzivní informace o dlouho očekávané revizi Barcelonských principů, která byla během summitu poprvé veřejně představena.

AMEC je největší profesní organizace, která sdružuje agentury a profesionály v oblasti komunikace a PR z celého světa, a NEWTON Media je jejím dlouholetým členem. V roce 2010 přišla s inovativními Barcelonskými principy, které se staly mezinárodně uznávanými zásadami pro měření firemní komunikace a PR.  

Tento obor je ale neustále vystaven změnám, které jsou poháněny novými technologiemi, přístupy a produkty. To, co platilo v době zavedení prvních Barcelonských principů, je už do velké míry překonáno. Odpovědí na tento rychlý vývoj se stala čtvrtá revize těchto principů, která byla představena během AMEC Summitu ve Vídni, kterého se za NEWTON Media účastnila CEO Magda Horánska společně s Petrou Novotnou z týmu zahraničního monitoringu. Díky nim máme exkluzivní insight do toho, co na místě zaznělo.  

barc principy
AMEC Barcelona Principles 4.0 v CZ verzi

Barcelonské principy 4.0: aktualizovaný koncept

Co tedy nejnovější verze Barcelonských principů přináší? Detailně se s ní můžete seznámit v originálním znění Barcelona Principles 4.0 – AMEC | International Association for the Measurement and Evaluation of Communication. My jsme pro vás ale vybrali to nejpodstatnější: 

🔴 PRINCIP 1: Stanovení jasných a měřitelných cílů je rozhodujícím předpokladem efektivního plánování komunikace, jejího měření a hodnocení.  

🟠 PRINCIP 2: Definování a pochopení všech zúčastněných stran jsou nezbytnými kroky k plánování, budování vztahů a vytváření trvalého dopadu.

🟠 PRINCIP 3: Komplexní měření a hodnocení komunikace by mělo být aplikováno na všechny relevantní kanály 

🔵 PRINCIP 4: Efektivní měření a hodnocení komunikace vyžaduje kvalitativní a kvantitativní analýzu. 

🟣 PRINCIP 5: Nevypovídající metriky (např. AVE) by se neměly používat. Místo toho měřte a vyhodnocujte přínos komunikace podle jejího výsledku a dopadu. 

🟣 PRINCIP 6: Měření a hodnocení by se mělo zaměřit nejenom na samotné výstupy komunikace, ale také její výsledky a dopady ve vztahu k organizaci i zainteresovaným stranám. 

PRINCIP 7: Etika, dobrá správa a transparentnost při práci s daty, metodikami a technologiemi budují důvěru a podporují učení. 

Jak jde vidět, revidované Barcelonské principy odrážejí posun, který oblast PR a komunikace zaznamenává v posledních letech,“ říká Magdalena Horánska a dodává: NEWTON Media plně podporuje tyto zásady, a především principy jako etika a transparentnost jsou a vždy byly klíčovým prvkem naší práce.“  

NEWTON Media se plně angažoval i při předchozích revizích Barcelonských principů. Přečíst si o tom můžete v článku Newton Media představuje nové mezinárodní principy měření PR. Aktuální verze v CZ je k dispozici ZDE.

Chcete se o Barcelonských principech dozvědět více, abyste je mohli aplikovat i do vaší práce? NEWTON Media pro vás připravuje webinář s předním odborníkem na toto téma, který vás provede vším podstatným, co čtvrtá verze principů přináší. Sledujte náš blog a sociální sítě pro více informací o termínu. 

Čtěte také

fm 25 elita
Blog

NEWTON Media na Forum Media: přichází nová éra měření PR

Forum Media letos završilo svůj 25. ročník a opět potvrdilo, že je největší událostí svého druhu ve střední Evropě. Konference nabídla více než 70 špičkových expertů ze všech oblastí profesionální komunikace z celého světa sdílelo to nejnovější z oboru strategické komunikace. Zástupci NEWTON Media byli hrdou součástí pestrého programu v O2 universum.

giving_tuesday_logo
Blog

Black Friday vs. Giving Tuesday: Vítězí v českých médiích štědrost, nebo konzum?

Když se řekne Black Friday, většině z nás se okamžitě vybaví nákupní horečka, obří slevy a přeplněné obchody. Oproti tomu Giving Tuesday, který vznikl v roce 2012 v USA jako reakce na rostoucí listopadový konzum, symbolizuje štědrost, solidaritu a dobročinnost. Tento den, připadající na úterý po Dni díkůvzdání, si postupně našel cestu i do Česka. Jak ale oba fenomény rezonují v českých médiích?

dashboard nahled
Blog

Dashboardy v NewtonOne: váš okamžitý přehled nad mediálními daty 

V dnešní zrychlené době je důležité mít mediální data a přehled o výstupech vždy po ruce. V aplikaci NewtonOne si můžete vytvořit libovolný počet vlastních dashboardů – přehledných widgetů, které v reálném čase zobrazují data z vašeho monitoringu a případně také z mediálního archivu.

Automatizace_n1ng
Blog

Ušetřete čas v NewtonOne: 4 chytré tipy na automatizaci

Trávíte denně desítky minut tím, že ručně označujete zprávy a třídíte mediální data v monitoringu manuálně? S modulem Pravidla v aplikaci NewtonOne nové generace to můžete dělat chytřeji. V tomto článku vám ukážeme čtyři konkrétní tipy, jak si díky automatizaci ušetřit čas, zefektivnit práci s monitoringem a mít jistotu, že vám nic důležitého neunikne.

telefon kresba

Jdeme na to!