Americká špionáž ohrožuje reklamní byznys

Šéf největšího světového reklamního konglomerátu WPP PLC Martin Sorrell se v rozhovoru pro Wall Street Journal rozpovídal o dopadech špionážní aféry amerických tajných služeb na reklamní průmysl.

Foto: Ilustrační, Zdroj: Profimedia.cz

Že spolu odposlechy německé kancléřky a reklamní kampaně nesouvisí? Ale kdeže! Co živí současný reklamní průmysl? Zadavatelé. A ty samozřejmě žijí ze spotřebitelů, kteří kupují jejich výrobky nebo služby. Toto klasické schéma ale relativně nedávno obohatil internet o nového činitele – data, která sami o sobě uvádějí spotřebitelé na webech a sociálních sítích nebo která lze odvodit z jejich nákupního chování v prostředí internetu.

Bez dat banner neprodáš

Data mining, to je to, oč tu běží. Vždyť aktuálním trendem online reklamy je tzv. real-time biding, tedy prodej displejové reklamy v reálném čase. Ten se týká převážně bannerů, tedy reklamy, která nejvíce trpí tzv. bannerovou slepotou, kdy se uživatelé naučí reklamní sdělení na určitých pozicích vůbec nevnímat.

Hlavní výhodou prodeje bannerů v reálném čase má být právě lepší zacílení a vyšší míra prokliků, získaná díky zobrazení reklamy co nejrelevantnějšímu publiku. A jak se takové publikum pozná? Systémy pochopitelně vycházejí z údajů, které o sobě uživatelé sami prozradí, případně které dokáží samy vysledovat nebo vydedukovat.

Znepokojení klienti a pochroumaná image

Martin Sorrell je zakladatelem největší světové reklamní společnosti, která spolupracuje s nadnárodními giganty typu Unilever nebo Ford Motor. Aféra amerických tajných služeb se podle něj negativně promítne nejen do oblasti politických a obchodních zájmů Spojených států, ale zvýší i zájem o způsoby využívání dat v reklamním průmyslu.

Sorrell v rozhovoru pro Wall Street Journal několikrát zdůraznil, jak moc jsou klienti aktuálním vývojem znepokojeni. Sorrella vlastně nezajímá, zda Američané Angelu Merkelovou odposlouchávali, nebo ne. Pro Wall Street Journal vymyslel následující alegorii: „Představte si, že mi zavolá Maurice Levy, šéf konkurenční Publicis Groupe, jen aby mě ujistil, že mi nenechal odposlouchávat telefon ani nic jiného… To je přece sakra vážná věc!“

Snowden jako záruka větší online bezpečnosti?

Zacházení s citlivými daty získanými z internetového provozu se dostalo do centru pozornosti už letos v létě v souvislosti s defekcí Edwarda Snowdena a odhalením sledovacích praktik americké NSA. Od Snowdenovy aféry se reklamní zadavatelé stále více zajímají o zákonná omezení využití dat, která využívají k lepšímu zacílení svých reklamních kampaní.

Nová odhalení tak podle Sorrella pouze „zvýší a prohloubí zájem o otázky soukromí“ a zůstává velkou otázkou, jak budou na nová odhalení reagovat spotřebitelé. Minimálně by se internetoví uživatelé mohli začít zajímat, zda a kdy jejich mail nebo telefon může být sledován, kým a proč. Opakovat, že cokoliv se objeví na internetu je vlastně věcí veřejnou, je možná otravné, ale evidentně nezbytné.

Pokud aktuální aféry a aférky napomohou vyšší počítačové gramotnosti napříč generacemi, mohli by na tom nakonec seriózní internetoví podnikatelé jen vydělat. Koho taky pořád baví odpovídat na nabídky milionu dolarů, pro který si stačí jen doletět do Nigérie, nebo odmítat nabídky ke sňatku od čtrnáctiletých Japonek.

MEDIAINFO

MEDIAINFO
Magazín NEWTON Media, a.s.

Čtěte také

Case study

Pomáháme bořit mýty o lidech s diagnózou schizofrenie. Podívejte se, jaký je mediální obraz „100 tisíc neviditelných“

Lidé, u nichž byla diagnostikována schizofrenie, se musí potýkat s mnoha společenskými mýty, negativními stereotypy a nepochopením společnosti. Negativní stereotypy a mýty jsou často reprodukovány také médii. V sociálních médiích mají zásadní vliv na vývoj debaty outsideři, u kterých často vytvářejí vnímané stereotypy právě insideři – tedy paradoxně lidé, kteří mají se schizofreniky nějakou osobní zkušenost. Podívejte se na shrnutí mediální analýzy, která zkoumala mediální obraz schizofrenie v tradičních a sociálních médiích.

Zaškrtnutím tlačítka, vyplněním a odesláním údajů kontaktního formuláře vyjadřuji svůj výslovný souhlas se zpracováním mých osobních údajů v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů společnosti NEWTON Media, a.s., se sídlem Praha 4, Na Pankráci 1683/127, PSČ 14000, Česká republika, IČO: 28168356, zapsané v obchodním rejstříku u Městského soudu v Praze pod spisovou značkou B 12446 v rozsahu uvedeném v tomto kontaktním formuláři za účelem šíření obchodních sdělení ve smyslu § 7 odst. 2 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Společnost NEWTON Media, a.s. Vás může telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu informovat o produktech a službách, které nabízí a požádat Vás o spolupráci. Souhlas je udělen na dobu neurčitou nebo do odvolání tohoto souhlasu. Zpracovatelem osobních údajů bude společnost NEWTON Media, a.s. Máte mimo jiné právo na přístup ke svým osobním údajům, právo na opravu osobních údajů, právo být informován o způsobu zpracování osobních údajů právo a právo obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údaj v případě pochybností o zpracování těchto údajů v rozporu se zákonem. Osobní údaje nebudou v žádném případě poskytnuty třetí straně a bude s nimi nakládáno důvěrně.

Zavřít