Triumf Nigela Farage aneb velká mediální otočka

nigel farage

Euroskeptická Strana nezávislosti Spojeného Království (UKIP) velmi překvapivě vyhrála evropské volby ve Velké Británii. Ještě překvapivější ale byla reakce většiny britských médií, která po vyhlášení výsledků názorově otočila o 180 stupňů.

Foto: Nigel Farage. Zdroj: Profimedia.cz

Stalo se historicky poprvé, že volby v Británii nevyhráli labouristé či konzervativci, nýbrž euroskeptický UKIP Nigela Farage. UKIP získal 27,5 % hlasů, zatímco labouristé 25,4 % a konzervativci jen necelých 24 %. V jednom ze svých komentářů deník The Guardian zkoumá, jak se mohla téměř marginální politická strana tak snadno dostat mezi britský politický mainstream. Nemalou roli přitom přičítá médiím, konkrétně bulvárnímu deníku The Sun. Pokud chcete posoudit názory seriózního deníku, čtěte jeho sloupky, pokud však chcete posoudit názory bulváru, čtěte jeho titulky, radí The Guardian a cituje několik titulků deníku Sun, které naznačují podporu právě straně UKIP. Podle Guardianu deník začal již koncem minulého roku psát o UKIP jako o uznávané a silné politické straně. Ještě jasnějším důkazem, že The Sun stranu tuto stranu podporuje, pak má být skutečnost, že Nigel Farage byl viděn na večeři s majitelem plátku Rupertem Murdochem. Politický komentátor deníku The Sun Tom Newton Dunn pak okomentoval výsledky evropských voleb jako "fenomenální výkon, který rozezněl varovný alarm starým westminsterským gardám".

Velmi zajímavého trendu si také všiml komentátor Guardianu Peter Preston. Upozorňuje především na to, jak zásadně se přístup britských médií k UKIPu proměnil před volbami a po nich. Preston tento obrat nazývá ostudným a poukazuje na jeho nejzářnější příklady.

Po bitvě je každý generál

Již zmiňovaný deník The Sun podle Prestona před volbami (překvapivě) neměl žádného jasného favorita. Po zveřejnění volebních výsledků prý ale deník otočil a s programem UKIPu se ztotožnil – obvinil londýnskou elitu z toho, že dlouho ignorovala jeho varování ohledně nekontrolovaného přílivu imigrantů do Británie. Podobně zareagovala i další média. Peter Oborne v deníku The Telegraph píše, že britská politika se rozpadá a pouze Nigel Farage je schopen tuto rozbitou politickou scénu dále navigovat. Podle Oborna by si lidé jako šéf labouristů Ed Miliband měli z Nigela Farage vzít příklad toho, jak může jeden člověk znovunalézt umění opoziční politiky. Dominic Sandbrook v deníku Daily Mail zase vysvětluje vítězství Nigela Farage jeho schopností hovořit o politických tabu, jakým je například právě imigrace. Když Farage veřejně prohlásil, že by nechtěl mít za sousedy Rumuny, mnoho politických komentátorů jeho výrok označilo za fatální chybu. Podle Sandbrooka to byla ale právě tato odvaha vyjadřovat se k citlivým tématům, která Farage vynesla na vrchol. Sandbrook jedním dechem dodává, že imigrace v Británii se ubírá špatným směrem již posledních 40 let a že už v šedesátých letech minulého století britští občané napříč věkovými kategoriemi označovali právě masovou imigraci za nejméně příznivý jev dekády.  

Kdo má čisté svědomí

Podle Prestona jediným médiem, jež si v souvislosti s vítězstvím UKIPu zachovalo svou důstojnost, je deník Daily Express. Tento deník euroskeptickou stranu podporoval otevřeně a dlouhodobě. Nejen že pravidelně publikoval Farageovy sloupky s názvem "Farage on Friday", ale nechal dokonce svého bývalého politického redaktora a později europoslance Patricka O'Flynna napsat úvodník, v němž vysvětluje, proč je jeho občanskou povinností volit právě UKIP.

V očích Prestona ovšem neprošel bez ztráty věnečku ani samotný The Guardian. Předmětem názorové změny zde sice není samotný UKIP, přesto je prudký obrat v jeho rétorice zarážející. Ještě v roce 2010 deník na titulní stránce otiskl článek, jenž hlásal: "Kdy jindy volit Liberální Demokraty než nyní?". V této souvislosti Preston upozorňuje, že Guardian před několika dny vydal článek obviňující lídra Liberálních Demokratů Nicka Clegga z toho, že vede stranu k naprostému krachu.

Zdá se, že média možnosti Strany nezávislosti vesměs silně podcenila. Do středu jejich zájmu se nyní dostávají doplňkové volby v oblasti Newark, v rámci kterých má Nigel Farage usilovat o křeslo poslance. Přestože média bujně spekulují o tom, že Farage svou kandidaturu nakonec vzdá, je jasné, že si tento politik v britských médiích obraz respektovaného hráče již definitivně vybudoval. 

Tereza Šimková
autorka je publicistka

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!