Jak smýšlejí „bratři Češi“ o Polácích

polski film1

Češi smýšlejí o Polácích hůře, než je tomu naopak, tvrdí deníky Rzeczpospolita a Dziennik Gazeta Prawna. Citují přitom studii zadanou PKN Orlen.

Foto: Herec Marek Daniel na premiéře filmu Marka Najbrta Polski film, Zdroj: ČTK/Zezulka Tomáš

V polské Krynici se konal 23. ročník Ekonomického fóra. Z účastníků této prestižní akce, občas nazývané „polským Davosem“, poutali největší mediální pozornost dva velcí rivalové polské politické scény – premiér Donald Tusk a jeho předchůdce Jarosław Kaczyński. Nicméně v polských novinách nezapadla ani jedna zajímavá studie představená právě v Krynicy. Týká se vzájemných vztahů a spolupráce Česka, Německa a Polska v hospodářské oblasti. Studii si u Institutu Spraw Publicznych (ISP) zadala společnost PKN Orlen, která působí jak na německém, tak českém trhu. Nejdůležitější závěry průzkumu veřejného mínění provedeného ve všech třech zemích uveřejnily RzeczpospolitaDziennik Gazeta Prawna (shodně 5.9.). Oba deníky upozornily mimo jiné na fakt, že Češi smýšlejí o Polácích hůře, než je tomu naopak. Například Poláci více tolerují jako šéfa Čecha než Němce, za to Češi dávají přednost německému nadřízenému před polským. Co se týče pracovitosti, vzdělání a poctivosti, Češi mají o Polácích znatelně horší mínění než Němci.

Polské firmy musejí podle Rzeczpospolity počítat s českými stereotypy, které nezlámaly ani rozvíjející se hospodářské vztahy mezi oběma zeměmi a přímé polské investice v Čechách. List v této souvislosti cituje Andrzeje Kozłowského z PKN Orlen, vlastníka českého Unipetrolu: „Dalo nám hodně práce přesvědčit Čechy, že jsme důvěryhodným investorem. Každá negativní informace o polských firmách – naposledy např. záležitost s posypovou solí – se násobí dřívějšími předsudky.“ Na čem se Češi a Poláci v průzkumu ISP shodli, je vysoké hodnocení německého souseda. Jeho ekonomika funguje, organizace práce je zde na vysoké úrovni, německé firmy se dobře starají o své zaměstnance i životní prostředí. Němečtí respondenti udělili Polsku a Česku o poznání horší hodnocení, přičemž o něco lépe si vedli Poláci, což zmiňované deníky neopomněly zdůraznit.

Polski film jako nepovedený český vtip?

Jiný pohled na česko-polskou vzájemnost nabídla Gazeta Wyborcza (6.9.), jež v příloze Kultura Ekstra otiskla článek o obraze Poláků v zahraničních filmech. Na prvním místě připomíná český Polski film, který v minulém týdnu vstoupil do polských kin. Název filmu odkazuje na známý polský idiom czeski film užívaný pro absurdní situace. Děj filmu, ve kterém známí čeští herci hrají sami sebe, se absurdním situacím rozhodně nevyhýbá, když se zde realita mísí s fikcí.

 Dílo režiséra Marka Najbrta bylo financováno z polských peněz, neboť jeho předchozí film Protektor zvítězil v roce 2010 na krakovském festivalu nezávislého kina Off Plus Camera. Podmínkou bylo, že nový Najbrtův film se musí natáčet také v Polsku. Podle autora článku se však Polski film moc nepovedl, a to nikoli proto, že si občas dělá z Poláků legraci. Hlavní vadou je, že zde chybí „smutně proslulý český humor“. Neplatí to asi zcela, neboť autor oceňuje scénu, kdy polský investor odstupuje od koprodukce filmu poté, co jeden z Čechů urazí jeho náboženské cítění spojené s osobou Jana Pavla II.: „Tak tady se bratři Češi půvabně vysmáli naší středověké pobožnosti.“

Tomáš Fošum
publicista

Čtěte také

blog_pr_index
Blog

PR Index: Měřte svou mediální komunikaci v reálném čase

PR Index je analytický nástroj, který slouží k měření a hodnocení efektivity mediální komunikace. Tento index umožňuje objektivně porovnávat a vyhodnocovat mediální výstupy nejen podle jejich kvantity (např. počet článků či zmínek), ale především podle kvalitativních ukazatelů.

dny_ai_2025
Blog

Startuje český festival umělé inteligence DNY AI 2025

Ve dnech 3. až 16. listopadu 2025 proběhne po celé České republice už čtvrtý ročník festivalu Dny AI, největšího setkání odborníků, inovátorů, firem i veřejnosti, které spojuje jedno téma: umělá inteligence pro všechny.

developer_monitoring
Blog

Monitoring médií jako klíčový nástroj pro developery

Realitní trh je dnes vysoce konkurenční prostředí, kde o úspěchu projektu rozhoduje nejen kvalita stavby nebo atraktivita lokality, ale i to, jakou reputaci má developer v očích médií a veřejnosti. Monitoring médií pro developery se tak stává strategickým nástrojem, který pomáhá chránit značku, odhalovat příležitosti a reagovat na hrozby včas.

politix mockup
Blog

Nový portál Politix přináší přehledná politická data

Myšlenka nového portálu vznikla před rokem v jedné českokrumlovské hospodě. U fotbalového zápasu David Pešek a Jan Kysela přemýšleli, proč voliči nemají k dispozici stejné detailní statistiky o politicích, jaké fanoušci znají ze sportu. Z této úvahy se zrodil projekt, který chce být pro politiku tím, čím je Livesport pro sport.

telefon kresba

Jdeme na to!