Kontroverzní Janusz Palikot

janusz palikot

Ta scéna rozšířila věhlas Janusze Palikota za hranice Polska.

Foto: Janusz Palikot, © ČTK/AP/Czarek Sokolowski 2012

Tehdy ještě poslanec vládní Občanské platformy na tiskové konferenci třímal v rukou umělý penis a pistoli, aby svérázným způsobem upozornil na případy, kdy policisté znásilňovali zadržené ženy. Podruhé si získal širokou pozornost evropských médií před necelými dvěma lety, kdy se svým nově založeným hnutím (Ruch Palikota) obsadil třetí místo ve volbách do Sejmu se solidním ziskem deseti procent hlasů. Zaujal především tím, že v katolickém Polsku postavil program na kritice církve, legalizaci měkkých drog a podpoře sexuálních menšin. Do parlamentu se na kandidátce Ruchu dostala i transsexuálka Anna Grodzka, s níž si Palikot na veřejnosti zatančil. Přesně podle hesla „show must go on“, jako když kouřil marihuanu před Sejmem nebo když demonstrativně vyvěsil své oznámení o odchodu z církve na dveře krakovského kostela.

Ke značce Palikot patří třeskuté výrazové prostředky. Terčem jeho slovních útoků se stává kdekdo, ale v oblibě má zejména bratry Kaczyńské a jejich stranu Právo a spravedlnost. Zesnulého prezidenta Lecha Kaczyńského nešetřil za jeho života, kdy jej označoval za sprosťáka, alkoholika nebo prcka, ale servítky si nebere ani po jeho smrti. Exprezident nemá podle něj právo být pohřben na Wavelu, neboť právě on nese vinu za tragédii ve Smolensku. Naráží tak na spekulace, že Lech Kaczyński tlačil na přistání letadla navzdory nepříznivým podmínkám. Své slíznul i Jarosław Kaczyński, který prý bratra poslal na smrt kvůli blížící se volební kampani…

Křížová výprava naruby

Právo a spravedlnost je považováno za stranu blízkou církvi, což Palikota vedlo k tomu, že kříž označil za logo Kaczyńského strany. Kříž vadí Palikotovi i v Sejmu. Ve svém proticírkevním tažení se často uchyluje k úsměvným výrokům. Kněží by neměli podle něj chodit na veřejnosti v sutaně, prezidenta Komorowského vyplísnil za účast na inauguraci papeže Františka.

Vedle Práva a spravedlnosti se Palikot vymezuje i vůči své mateřské Občanské platformě. Nedělá mezi nimi rozdíly a označuje je za pravicové. Sám se nyní považuje za spasitele levice, kterou chce společně s exprezidentem Aleksandrem Kwaśniewskim integrovat pod značkou Evropa Plus. Naráží však na odpor Svazu demokratické levice, který odmítá s nevyzpytatelným Palikotem spolupracovat. Tím se dostáváme k oné Janusovské tváři. Kdo je vlastně Janusz Palikot? Původně podnikatel vydávající katolicky orientovaný časopis, dnes antiklerikál. Dříve člen pravicové strany, dnes sjednotitel levice. Vystudovaný filosof chovající se jako sprosťák. Na výše položenou otázku existuje asi jediná správná odpověď. Je to cílevědomý muž toužící po úspěchu za každou cenu. Sám jednou prohlásil: „Musím být sprosťák, jinak dostanu čtyři procenta“.

(zkrácená verze článku z nezávislého čtvrtletníku Demokratický střed)
 

Tomáš Fošum
publicista

Čtěte také

blog startupy
Blog

Business Intelligence v praxi: startupy a malé firmy

Malé firmy a startupy musí často pracovat s omezenými zdroji a informacemi. Přesto je právě rychlý a přesný přehled o datech klíčem k úspěchu. Business Intelligence (BI) nástroje umožňují shromažďovat, analyzovat a vizualizovat data z různých zdrojů, čímž poskytují cenné informace, které podporují strategické rozhodování a zvyšují efektivitu procesů. Namísto spoléhání se na intuici tak mohou činit rozhodnutí založená na datech.

nm csummit 2025 (1)
Blog

NEWTON Media na Communication Summitu 2025

Další velká akce tohoto roku je úspěšně za námi! V úterý 27. května proběhl v pražském O2 Universu osmý ročník marketingové konference Communication Summit a NEWTON Media byl samozřejmě u toho.

startupy blog
Blog

7 způsobů, jak mohou startupy zvýšit povědomí o své značce

V dnešním konkurenčním prostředí je pro startupy a malé firmy zásadní budovat povědomí o své značce v rámci cílové skupiny. Silná a srozumitelná značka totiž dokáže nejen přitáhnout nové zákazníky, ale také udržet ty stávající, podpořit dlouhodobou loajalitu a odlišit se od konkurence. V tomto článku se podíváme na to, proč je značka klíčovým pilířem růstu a jak ji začít strategicky budovat už od prvních kroků podnikání.

jak_identifikovat
Blog

Jak identifikovat ty správné influencery pro vaši kampaň

Influencer marketing se v posledních letech skloňuje čím dál častěji – a oprávněně. Podle průzkumů vykazuje v mnoha ohledech lepší výsledky než tradiční formy marketingu. Aby však byl efektivní, je důležité umět identifikovat ty správné influencery pro vaši značku.

telefon kresba

Jdeme na to!