Láska, která nerezaví. Prozatím

cesky tesin

Z cizích národů mají Poláci stále nejraději Čechy. Ukázal to únorový průzkum agentury CBOS. Češi vyhráli už potřetí v řadě. Prokazují nám Poláci sympatie i v médiích?

Na výsledky bádání CBOS odkazuje katovická mutace deníku Gazeta Wyborcza (26.9.). Autorka článku se starostlivě ptá, zda Poláci mají dostatečné znalosti o kultuře „zbožňovaných Čechů“. Vždyť Ti nabízejí více než jen knedlíky, krtečka, Švejka či Kunderu. K posílení nejen kulturních vztahů mezi Čechy a Poláky se snaží přispět hned několik akcí. Autorka zmiňuje těšínský filmový festival Kino na hranici, prezentaci českého designu, jazzu a divadla na třídenním festivale v Gliwicích a říjnová kulturní setkání pořádaná pod názvem „Spojuje nás Olše“ v katovické „Hospodě“.

Zmíněná řeka Olše coby hranice mezi Českem a Polskem se stala námětem článku „Polská buše, český pořádek“ publikovaného v Tygodniku ANGORA (23.9.). Českému čtenáři lichotí srovnání stavu obou břehů řeky. Zatímco na české straně existují podle týdeníku cyklostezky a břeh je upravený, na polské straně kralují houštiny, místy zcela neprůstupné. Článek líčí příběh Poláka, který chtěl známým ukázat, kde začala velká povodeň v roce 1997, a při pohledu na rozdílný přístup k úpravě břehů hraniční řeky se cítil zahanben.

Kolikrát je Česko větší než Polsko?

Předchozí odstavce vybízejí k zamyšlení, jak dlouho ještě pozitivní přístup Poláků k Čechům vydrží. Místy nechutná česká kampaň proti polským potravinám by mohla polské sympatie k nám poněkud nahlodat. Zpět však k polskému tisku. Konzervativní týdeník wSieci (23.9.) otiskl text autora, jenž si stýská nad tím, že Polsko nemá žádnou světově známou značku. Vzpomíná, jak při návštěvě u indického obchodníka v Bombaji čelil pokořující otázce: „O kolik je Polsko menší než Česko?“ S rozpaky svému hostiteli vysvětlil, že Polsko je minimálně třikrát větší než jeho jižní soused. „Děláš si legraci? Tak malá země a produkuje taková pěkná, velká auta? Viděls, kolik škodovek jezdí v Bombaji? reagoval udiveně Ind. Autor hořce dodává, že nemělo smysl hostiteli vysvětlovat, že tzv. česká auta jsou ve skutečnosti německé Volkswageny s karosérií od Škody: „Můžeme Čechům pouze pogratulovat a závidět úžasnou reklamu pro jejich zemi.“

Čeští konzervativci nechtějí umírat za vlast

Není bez zajímavosti, že pohled na české dění zprostředkovali polským čtenářům hned tři čeští novináři. Častý přispěvatel Gazety Wyborcza, redaktor Lidových novin Luboš Palata, se tentokrát zaměřil na politické ambice podnikatele Andreje Babiše („Přichází český Berlusconi“ GW 25.9.). České volební kampani se věnoval i deník Rzeczpospolita (26.9.), který citoval redaktora Hospodářských novin Martina Ehla, podle něhož série korupčních skandálů může vyústit nakonec v to, že se ODS v říjnových volbách nedostane do parlamentu.

Rozsáhlý text pro víkendový magazín Gazety Wyborcza (21.9.) napsal někdejší šéfredaktor Respektu Martin M. Šimečka. Inspirovala ho k tomu antologie současného polského politického myšlení, kterou pod názvem „Pravým okem“ vydalo české CDK. Kniha přináší texty především konzervativních myslitelů, což Šimečku vedlo k úvaze, v čem se český konzervatismus liší od polského. Dochází mimo jiné k následujícímu závěru: české pravici schází důraz na heroičnost. Zatímco jeden z polských konzervativců smutně konstatuje, že liberál není ochoten položit život za vlast, českého konzervativce by ani nenapadlo si s něčím podobným lámat hlavu. Podle Šimečky to ukázala i loňská hysterická reakce konzervativního prezidenta Václava Klause na situaci, kdy na něj „atentátník“ střílel z dětské pistole.

Čech by také nikdy nevedl úvahy o národu jako o něčem posvátném, neboť by se mu české publikum vysmálo, zmiňuje jeden z dalších rozdílů bývalý šéfredaktor Respektu. České i polské konzervativce spojuje nechuť k Evropské unii. Pro českou pravici je to však podle Šimečky v podstatě jediná idea, její intelektuální úroveň je prý žalostná. Nutno podotknout, že autorovi není blízký ani svět polských konzervativních myslitelů. Při četbě zmíněné knížky se podle svých slov cítil, jako kdyby klíčovou dírkou pozoroval seanci příznivců černé magie.

Tomáš Fošum
publicista

Čtěte také

blog lidri
Blog

„Doba podcastová“. Kdo z volebních lídrů dominuje v podcastech?

Podcasty se během posledních několika let staly nejen zdrojem zábavy, ale i významným komunikačním kanálem, který formuje veřejnou debatu. Podle některých komentátorů dokonce podcasty ovlivnily i průběh amerických prezidentských voleb. Označení „doba podcastová“ tak nezní přehnaně.

panelová debata
Blog

Mediální obraz vzdělávání: srovnatelné s automobilovým průmyslem, dvojnásobek oproti energetice

10. září 2025 se v pražském AFI City Tower uskutečnila konference „Inovace a inspirace ve vzdělávání“, kterou pořádala Asociace společenské odpovědnosti (A-CSR). Setkání přineslo inspirativní pohledy na to, jak firmy, neziskové organizace a další aktéři posouvají kvalitu vzdělávání v Česku – od školních lavic až po celoživotní učení.

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

telefon kresba

Jdeme na to!