Zachrání média miliardáři z IT byznysu?

lukacovic

Amerika zaznamenává nový trend. Podnikatelé ze sektoru moderních technologií se rozhodli investovat do klasických médií. Můžeme podobný jev pozorovat i v Česku a bude to znamenat dlouho očekávanou záchranu skomírajícího odvětví?

Foto: Ivo Lukačovič, Seznam.cz, Zdroj: Profimedia.cz

Zakladatel eBay, Pierre M. Omidyar, oznámil v půlce října, že podpoří nový mediální projekt sumou 250 milionů dolarů (přibližně 5 miliard Kč). Již v srpnu investoval stejnou částku do nákupu prestižních The Washington Post zakladatel Amazonu Jeff Bezos.  Sektor seriózního zpravodajství tak v době, kdy urgentně potřebuje finanční podporu, získal desetimiliardovou finanční injekci.

Tím ale výčet bohatých, kteří získali majetek podnikáním v oblasti IT a nyní se rozhodli investovat do médií, nekončí. Stejný krok oznámila Laurene Powell Jobsová, vdova po Stevu Jobsovi z Apple. Finančně podpoří zpravodajský start-up Ozy Media. Spoluzakladatel Facebooku Chris Hughes zase v roce 2012 získal většinový podíl magazínu The New Republic a zároveň se stal jeho šéfredaktorem. Jeff Skoll, člen týmu společnosti eBay, podpořil Participant Media a televizní kanál Pivot.

Češi se drží při zemi

Z Česka bychom mezi internetové podnikatele, kteří mají zájem investovat na poli tradičních médií, mohli zařadit zakladatele vyhledavače Seznam Ivo Lukačoviče, který firmu ze 70 procent vlastní. Letos v létě Seznam koupil 33,6 procenta ve vydavatelství Borgis, do jehož stáje patří deník Právo a servery Novinky.cz, Super.cz a Sport.cz. Firma Seznam se chce prosadit i jako konkurence televize prostřednictvím internetového portálu Stream.cz.

Nejedná se však o mediálního vizionáře, jakým je třeba Omidyar, investicí do Borgisu Seznam spíše upevnil dlouhodobou spolupráci.

Za zmínku stojí i jeden z „otců“ portálu Centrum.cz Ondřej Tomek. Z peněz, které vydělal prodejem podílu na úspěšném internetovém projektu, zafinancoval mimo jiné nákup 34 procent v publicistickém projektu Motejlek.com.

Sen o lepším světě

„Technologové mají názor, možná nadutý, že mohou svět zlepšit,“ vysvětlil motivace amerických IT miliardářů Omidyar v říjnovém rozhovoru pro The New York Times. „Existují limity, jak toho dosáhnout pouze prostřednictvím technologií, nebo vás prostě přestane bavit dělat to jen skrze technologie. Proto je lákavé dostat se k obsahu a široké komunikaci,“ dodal.

Mnoho analytiků proto očekává, že investoři ze sektoru moderních technologií nepřinesou do žurnalistiky jen peníze, ale i intelektuální kapitál. Opakovaně se připomíná, že novinařina se dostala na rozcestí a musí najít cestu, jak se dostat z krize a pokračovat v novém životaschopném modelu. A právě internetoví podnikatelé jsou nekonvenčními osobnostmi, které mohou nové myšlenky, jež žurnalistika nutně potřebuje, přinést.

IT a média: Partneři, nebo sokové?

Avšak ne všichni jsou vůči těmto iniciativám optimističtí. Například bývalý redaktor Financial Times Tom Foremski argumentuje na stránkách on-line magazínu „Silicon Valley Watcher“, že IT miliardáři žurnalistiku nezachrání, protože nenabízí udržitelný model pro celý sektor, ale pouze finanční zvýhodnění pro médium, do kterého investují.

Foremski navrhuje, že místo hledání spásy v investicích od miliardářů z IT by se celý zpravodajský sektor měl společně postavit internetovým obrům, jako je společnost Google. Problémem zpravodajství totiž je vedle klesajícího zájmu čtenářů i pokles výnosů z reklamy. Největší díl zisku z inzerce na internetových portálech, včetně těch zpravodajských, jde právě na účet internetových společností jako Google.

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!