Média šetří na zprávách o EU

eu

Počet českých zpravodajů u evropských institucí neustále klesá. Podle průzkumu veřejného mínění si Češi stěžují, že nemají dostatek informací o EU. Vzhledem k odhadům, že až 70 procent legislativy se vytváří v Bruselu, je to důvod k zamyšlení.

 

Foto: Evropský parlament, Brusel, Zdroj: Profimedia.cz

Zájem o zpravodajství přímo z institucí EU se snižuje v celé Evropě. Asociace akreditovaných advokátů veřejné politiky u EU dokonce mluví o „dramatickém úbytku novinářů v Bruselu“. Jako příčinu udává ekonomickou krizi a pokračující úpadek tradičních médií. Před pokračováním tohoto fenoménu varuje i Mezinárodní tisková asociace.

Počet novinářů akreditovaných u evropských institucí dosáhl rekordní hodnoty v roce 2005. Tehdy jich bylo 1 031, a postupně se jejich řady ztenčovaly až na počet 941 na začátku letošního roku. Toto číslo udává portál Inside Europe s odvoláním na zdroje z Evropské komise. Co se týče počtu akreditovaných médií, vyvíjel se jejich počet od 685 v roce 2005 k letošním 576.

Bulharsko a Albánie mají více zpravodajů u EU než Česko

Ačkoliv celkový trend je sestupný v celé Evropě, přístup různých zemí se liší. Data uváděná zmiňovaným portálem nevychází pro Česko lichotivě. Česko mělo v létě u evropských institucí 7 zpravodajů, což je méně, než vyslala média z mnoha podobně velkých zemí. Švédsko mělo v Bruselu akreditováno 12 novinářů, Portugalsko a Řecko 11, Maďarsko 10. ČR předběhlo v počtu novinářů v srdci EU i 7,5milionové Bulharsko, které mělo v Bruselu 8 zpravodajů. Nebo Albánie, která ani není členem EU, má v jejím centru akreditováno 13 novinářů.

Nejvíce žurnalistů poslaly k evropským institucím Německo a Velká Británie – 120, respektive 111.

Stažení zpravodajů z Bruselu je v době šetření v novinových redakcích logickým krokem. Avšak trpí tím i kvalita zpravodajství o evropských tématech. Podle výzkumu agentury Ipsos provedeného pro Úřad vlády v listopadu 2012 se 76 procent Čechů domnívá, že sdělovací prostředky v ČR neinformují o situaci v Evropské unii dostatečně. Polovina si navíc myslí, že média nepodávají informace o dění v EU nezaujatě.

To potvrzují i slova bývalé bruselské zpravodajky Mladé fronty DNES Kateřiny Koubové. „Na lokální trh se dostávají informace z Bruselu se zpožděním a zkreslené. Často o nich jako první informují ti, kdo mají nějaký zájem, nikoliv někdo neutrální. Po skandalizující informaci přichází ta skutečná, ale tu už nikdo nezaregistruje a názor si nespraví.“

Zůstanou v Bruselu jen veřejnoprávní média?

Letos v říjnu jsem akreditační oddělení Evropské komise požádala o aktuální údaje, jak se vyvíjel v posledních letech počet českých žurnalistů registrovaných u evropských institucí.

Jak lze očekávat, nejvíce českých novinářů bylo v Bruselu v době českého předsednictví EU v první polovině roku 2009. Pracovalo tam tehdy 11 žurnalistů z devíti médií. Postupně jejich počet klesal až na současný stav, kdy je u evropských institucí akreditováno osm novinářů ze čtyř médií.V Bruselu ponechala stálé zpravodaje pouze veřejnoprávní média (ČTK, Český rozhlas a Česká televize). U evropských institucí je akreditován i magazín Euro, ale stálého zpravodaje v Bruselu nemá.

Význam vysílání novinářů do Bruselu vysvětlil zpravodaj Českého rozhlasu Ondřej Houska: „Přidaná hodnota zpravodajského postu přímo v Bruselu je velká. Spočívá hlavně v tom, že novinář má k dispozici i pohled místních diplomatů a úředníků. Pak zjistí, že zdaleka ne všechny návrhy jsou tak bizarní, jak se můžou jevit z Prahy, jako například pověstné igelitové tašky nebo množství vody, kterou by se mělo splachovat na WC.“

„Problém většiny českých médií je ten, že svoje zpravodajství opisují z britských serverů, mnohdy bulvárních. Ty často napíší něco, co není pravda, nebo minimálně je to nepřesné. Za pár dní to většinou opraví, ale ta oprava už se v českých médiích neobjeví. Týká se to hlavně serverů,“ dodává.

Marie Bydžovská
autorka je novinářka, zabývá se ekonomikou
 

 

Čtěte také

pr_brunch_f2
Blog

26. PR Brunch v ČTK: Specialisté diskutovali AI i měření komunikace

Jak se mění role public relations v době umělé inteligence? A jak přistupovat k měření dopadu komunikace ve světě, kde se důvěra stává vzácnou měnou? Tyto i další otázky rezonovaly na 26. PR Brunchi, který se uskutečnil 4. září v PressCentru České tiskové kanceláře. Akci pořádala agentura PRAM Consulting společně s NEWTON Media a ČTK.

global_trends
Blog

Sledujte globální trendy a využijte je k růstu vaší firmy

V dnešním rychle se měnícím světě už firmám nestačí soustředit se jen na domácí trh. Globální trendy ovlivňují prakticky každý obor, od technologií přes finance až po zákaznické chování. Firmy, které je dokážou včas sledovat a přizpůsobit jim svou strategii, získávají náskok před konkurencí. V tomto článku si ukážeme, jak trendy systematicky sledovat a využít je ve prospěch vašeho byznysu.

narodni_snem_regionu
Blog

Český Krumlov hostil XIX. Národní sněm regionů

Ve dnech 13. a 14. srpna 2025 se v Českém Krumlově uskutečnilo tradiční celostátní setkání představitelů měst, obcí, krajů, sdružení obcí, MAS a regionálních aktérů – Národní sněm regionů. V roce, kdy se konají volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, se sněm zaměřil na strategické otázky směřování veřejné správy, novelizaci zákonů a budoucnost českých regionů. Zástupci NEWTON Media byli u toho.

Monitoring_Linkedin
Blog

Proč sledovat LinkedIn v rámci mediálního monitoringu 

LinkedIn už dávno není jen online nástěnka pracovních nabídek. Dnes je to živý komunikační kanál, který lze monitorovat a získat tak cenný obsah pro váš monitoring médií. Jak monitorovat obsah LinkedInu a jaké výhody vám to přinese?

telefon kresba

Jdeme na to!